Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus E300

Ik heb nu sinds enkele dagen de E300 en ben vastbesloten jullie op de hoogte te houden. De doorslag voor deze camera:

2 lenzen en 1GB kaart (lenzen ziijn qua zoom prima geschikt voor mijn manier van fotograferen 28 tot 300)

Wat ik ook heel belangrijk vond na een aantal prosumer camera's (nikon coolpix 5700 en sony) goede autofocus, en fotograferen tijdens ongunstige lichtsituaties. Ik begrijp de meneer van een aantal berichten terug niet. Ik heb nog geen focus probleem gehad....

Deze camera onderhoudt zichzelf. Onderschat dit niet!

Met pixelmapping kun je hot pixels, stuck pixels en wetes niet wat uitzetten. Dit is een vaak voorkomend probleem, bij de nikon had ik er al na twee maanden last van.

Anti-stof meganisme. Ik weet dat je zelf de sensor kunt schoonmaken. Ben nogal een "wat voorzichtig"type mens. Klus niet graag zelf aan het apparatuur. Ook met het wisselen van de objectieven moet ik niet steeds denken, o jee stof.

Daarnaast kent deze camera scene modus. Deze gebruik ik nu om te fotograferen. Werkt heerlijk. Met de prosumers heb ik leren instellen, was daar altijd mee bezig en niet meer het plaatje maken. Nu zet ik hem op de stand die nodig is en tjakka, maak mijn foto.

Later ga ik de camera leren handmatig instellen, maar nu eerst eens onbezorgd schieten. En dat doet de camera. Hij maakt prachtige foto's.

Was zelf heel tevreden over de Sony, zeker omdat tie ook groothoek had. Wat me niet beviel was dat altijd alles scherp was, ongeacht het diafragma. Je moest wel heel ver inzoomen wilde je de achtergrond onscherp krijgen. Maar ook met de Sony kun je mooie plaatjes maken.

Wat ik mis is een goed macro lens. Voorlopig gezien de aanschaffen van de laatste tijd. Ik was er niet echt blij mee dat de sony al na 3 maanden begon tegen te vallen. Ga ik maar fotograferen met een voorzetlensje of filter of hoe je zo'n ding ook noemt. Schiet nu macro's met de tele, mooie resultaten maar nog niet echt dichtbij.

Mijn advies: weeg alle voors en tegens af. Wat ga je fotograferen? Met reflexcamera wel altijd lenzen sjouwen, wisselen enz..... Daar moet je mee leren omgaan. Dit had de Sony bijvoorbeeld niet.

Maar goed,
    alle camera's hebben voor en tegens. Ik zou zeggen, koop dat geen wat lekker in je hand ligt en waarmee je rap overweg kan. Welke menustructuren spreken jou aan? Is een Nederlandse handleiding belangrijk (ONDERSCHAT DIT NIET!). En maak plezier want daar gaat het om

Ps de Sony is te koop, kan ook een fijne camera voor je zijn. Kijk bij aangeboden!)
    Groetjes,
    Bart

Comment

Bedankt voor de reacties,

In ieder geval ook eens goed om te lezen dat er ook mensen zijn die wel tevreden zijn over andere merken cameras (o.a. E300) en dit door ermee gewerkt te hebben.
      Feit is dat de meeste hun eigen camera vaak preizen en de slechte dingen ervan niet melden. En de slechte dingen van een ander merk tot in den treure aan blijven halen zonder inderdaad zelf ervaring ermee te hebben.
      Kijk het is goed ook de mindere dingen van een camera aan te halen, maar je moet ze wel weten te relativeren.

Sz
      Surfzeeuw
      Panasonic G3

Comment

Ik had beloofd dat ik jullie op de hoogte zou houden over deze camera als ik hem langer in bezit had...

Tot nu toe en we zijn nu anderhalve maand verder ben ik heel tevreden over het toestel. Ik maak er met plezier foto's mee en ik heb niet het gevoel dat dit toestel mij "tegenhoudt". Ik ben dan ook een amateur-fotograaf hè... Wat vind ik de plus en minpunten:

plus:

-Goede scenestanden. Ik kon meteen aan de gang en heel vaak leveren deze standen mooie plaatjes op zodat ik me kan concentreren op de compositie.
        -Na de laatste firmware update geen belichtingsproblemen meer.
        -Mooie heldere kleuren, goed contrast.
        -Goede autofocus, schiet er bijna nooit naast. Gebruik de 3 punten vaak en moet zeggen dat het overzichtelijk blijft en snel werkt.. Laat de camera bijna nooit zelf het punt kiezen.
        -Uitvergrotingen zijn geen probleem, foto moet natuurlijk wel goed genomen zijn, een onscherpte door eigen fout wordt natuurlijk mee vergroot. Al een aantal vergrotingen laten maken waar ik zeer over te spreken ben.
        -Geen PF of blooming of wat dan ook van dat soort kleurverloop.
        -Heldere menustructuur, meeste instellingen direct onder handbereik...
        -Camera is snel genoeg voor mijn doeleinden (natuur, landschappen, kinderen, dieren, macro.)
        -Naast RAW kun je JPEG meeschieten in de hoogste kwaliteit..
        -Geschoten plaatjes hebben bijna of geen nabewerking nodig behalve af en toe wat verscherpen, dan vind ik de standaardinstelling van de camera wat te zacht, maar liever achteraf dan dat het onecht lijkt.
        -Nog steeds geen stof te zien....

min:

Deze camera heeft ook nadelen, zeker:

- De flits moet omhoog voor AF-hulpverlichting, mensen zien het dus aankomen en gaan zich toch anders gedragen.
        - De software van Olympus vind ik traag bij RAW bewerking. Met de software op zich is niks mis maar je moet wel geduld hebben.
        - Af en toe (en dan bedoel ik echt zelden) kan de automatische witbalans de weg wel eens kwijtraken.
        - Voor aanschaffen ben je voor een groot deel op olympus aangewezen al komt Sigma nu ook met lenzen en Metz met flitsers dmv voetje..
        - De zoeker is aan de donkere kant.

Zoals je ziet staat de ruis er niet tussen die zo vaak aangehaald wordt. Ik fotografeer dan ook nooit boven 800 ISO. Tot 800 ISO weinig problemen, bij ISO 800 is de ruis nog goed verwijderbaar. Schiet eigenlijk zelf nooit hoger dan ISO 400 en dan zijn er geen problemen ook niet bij de uitvergrotingen... (30*45).

Wat zou olympus mogen wijzigen:

- Een af hulpverlichting zonder dat de flits omhoog moet.
        - De zoeker zou zeker lichter mogen zijn.
        - Een wat groter LCD scherm maar wel dezelfde scherpte!
        - Niet zo'n blokkerig histogram, staat niet mooi afgewerkt.
        - IPV alle info bij het schieten van foto's rechts in mijn zoeker liever onderin.
        - De kitlens meer macro mogelijkheden geven

Nu over enkele maanden kan ik mijn bevindingen misschien weer aanvullen.

Aufwiederschnitzel,

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK
          - De zoeker is aan de donkere kant.
          Dat is ten minste eerlijk
          Oef! Heb ik dus toch gene miskoop gedaan!

http://www.digifotofreak.nl

Comment

Beste Marc,

Van die zoeker had ik nooit geweten als mijn vrouw geen D7 had gehad hè... De andere zoekers vond ik ook niet geweldig... (D350, D300 en D70...).
            Maar op dit punt heb je zeker gelijk. Mijn ogen doen het gelukkig maar kan me voorstellen dat het voor anderen lastiger is.

En je bent toch heel gelukkig met je camera, net als ik Dus nee dan hebben WE geen miskoop gedaan

Hahahahaha

Aufwiederschnitzel,
            Bart

Comment

Kan me volledig terugvinden in de beschrijving van Bart met alle voor- en nadelen (ja die zijn er ook). Al wie niet gehinderd is door vooroordelen zal tot een zelfde conclusie komen...
              Ik werk er nu al enkele maanden mee en ben er erg tevreden mee. Heb me nog geen enkel moment geremd gevoeld door de e300. In tegendeel, ik wilde eigelijk eerst zoals zo velen de massa achternahollen en voor de (toen nog) 300d of d70 gaan maar vond deze minder goed in de hand liggen en minder robuust afgewerkt. De goede lenskit en de afweging dat ik weinig of nooit indoor onder slechte lichtomstandigeheden werk, heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.

Een goede raad, laat je niet misleiden door de massa's can/nik adepten en probeer voor jezelf te denken en de toestellen zonder vooroordelen uit te testen en beslis dan gewoon zelf er zjn immers geen 'slechte' toestellen meer.

Comment

hoe zijn de bevindingen nu een paar maand later.??
                sta op het punt er een te kopen, maar hoe zit het nou met de macro-foto grafie ?zijn er lenzen van andere merken te koop bv een sigma macro lens??

Comment

Nog steeds heel tevreden met de mogelijkheden van de camera. Ik begin nu een beetje de ins en outs te leren... Er zijn geen nadelen bijgekomen. Helaas heb ik de macro-lens niet... Staat wel op de wensenlijst, maar ik hoor er wel heel positieve berichten over. Dus als iemand hier ervaring mee heeft, laat het horen...

Groetjes,
                  Bart

Comment

Working...
                  X