Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus E300

Op mijn zoektocht naar mogelijk een nieuwe camera kwam ik de Olympus E300 tegen eventueel als kit met 14-45mm lens en 40-150mm lens.
    Nu wordt er hier op dit forum zeer veel aandacht besteed aan de canon en nikon camera's (DSLR's) maar andere merken kom je hier weinig tegen . De reviews van de E300 camera zijn behoorlijk goed (dpreview en megapixel reviews) en doet volgens mij niet veel onder voor de andere merken.
    Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze camera (positief en/of negatief) en of de bijgeleverde lezen voldoen onder de meeste omstandigheden.
    Momenteel bezit ik een 2 megapixel 10x zoom digitale camera (38-380 equivalent). Hoe kan ik nu tevens het zoombereik met deze 2 lenzen (14-45 / 40-150) vergelijken met m'n huidige camera.

Sz
    Surfzeeuw
    Panasonic G3

Re: Olympus E300

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw
    Momenteel bezit ik een 2 megapixel 10x zoom digitale camera (38-380 equivalent). Hoe kan ik nu tevens het zoombereik met deze 2 lenzen (14-45 / 40-150) vergelijken met m'n huidige camera.
    Sz
    Hallo,

Zoom(bereik) bedraagt: 10.7x (14mm-150mm)
    In kleinbeeldformaat komt dit neer op 28mm-300mm (Oly E-100 heeft een 2x FOV crop)
    (mmmm, heeft Canon niet zoiets in 1 objectief .....mja dan nog x 1.6 meestal)

NU heb je 38-380 (Oly C700?) met de E-300 zou je dus meer groothoek hebben, met je huidige camera wat meer tele.

mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

ik heb de E300 in overweging genomen, maar snel weer vergeten.
      Het feit dat de camera meer ruis vertoont bij hogere ISO waardes dan de Pentax, Canon of Nikon was voor mij reden genoeg.
      Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

Comment

Meer ruis OK, maar pas boven iso400.
        En je kunt jezelf afvragen of je dergelijke iso waardes wel eens gebruikt. Ikzelf tot op heden zeer zelden.

Sz
        Surfzeeuw
        Panasonic G3

Comment

Ik fotografeer vaak met 800 ASA of meer en die opnames zijn perfect. Het zou het mooist zijn om altijd op 200 ASA te werken maar dat kan nu eenmaal niet altijd en dan is het knap lastig als je boven de 400 ASA problemen kijgt.

Mijn advies, kies voor de Pentax ist.D's. Wereldcamera!!!!!!!!
          Pentax K10D

Comment

Afhankelijk van waar je bent... Op een tentoonstelling kan het zeer nuttig zijn dat je toch goeie foto's kunt maken zonder flits. Het kan ook buiten zeer goed van pas komen wanneer je een snellere sluitertijd wilt.
            Ik heb dus al wel degelijk gebruik gemaakt van ISO 400 en zelfs ISO 800.

Het grootste verschil is ook dat de Olympus E300 een 4/3 verhouding heeft. Dit is het zelfde als de meeste compactjes en de meeste beeldschermen. Foto's worden echter vaak in 3/2 verhouding afgedrukt.
            Ik heb zelf ook een poosje aan de E300 gedacht, maar ben dus voor de Nikon D70s gegaan.

Good luck met je keuze

Comment

Ik heb de E300 en de D70.
              Beiden zeer goede camera's
              dat van de iso waarden is juist , meer korrel bij de E300
              maar bij de Olympus geen probleem met stof op de ccd, waar ik met mijn D70 meer last van heb.

wil je dus meer binnenopnames maken , ga voor de D70 (S) , anders kan je (ook voor de prijs die merkelijk minder is ) zeker voor de E300 gaan

Wat wel is , voor de nikon zijn veel gemakkelijker lenzen en andere toebehoren te vinden , wat bij olympus een grooter probleem is.
              ook de handleiding is enkel in het engels van olympus
              nikon d70 + nikkor 18-70mm + nikkor 70-300mm +Sigma APO MACRO 150mm+ Sigma Apo 70-200 EX + SB 600
              www.thunderx.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thunderx
                Ik heb de E300 en de D70.
                Beiden zeer goede camera's
                dat van de iso waarden is juist , meer korrel bij de E300
                maar bij de Olympus geen probleem met stof op de ccd, waar ik met mijn D70 meer last van heb.

wil je dus meer binnenopnames maken , ga voor de D70 (S) , anders kan je (ook voor de prijs die merkelijk minder is ) zeker voor de E300 gaan

Wat wel is , voor de nikon zijn veel gemakkelijker lenzen en andere toebehoren te vinden , wat bij olympus een grooter probleem is.
                ook de handleiding is enkel in het engels van olympus
                Hoi Thunderx,

Bedankt voor je antwoord. Iso waarden is inderdaad waar, maar denk zelf toch niet veel boven iso100 te maken. Vreemd is dat sommige merken ook pas vanaf iso200 beginnen. In hoeverre zijn ze dan nog met elkaar vergelijkbaar??
                Het klopt dus inderdaad dat de E300 veel minder (geen??) last heeft van stof op de sensor. Want zie dit toch ook wel als groot bezwaar van de ander DSLR's.
                Lenzen klopt inderdaad ook ja, maar hoe vaak koop je nu lenzen, is toch meestal geen dagelijkse bezigheid. En als Olympus ook goede lenzen maakt, waarom die ook niet kopen. De meeste ander mensen blijven toch ook vaak bij d'r eigen camera/lenzen merk en nemen er geen van een third party.

Groet,

Sz
                Surfzeeuw
                Panasonic G3

Comment

Ik heb maar een heel korte ervaring gehad met de E300 maar dat was al meer dan genoeg om hem niet te kopen.

Het was de enige camera die ik die dag in mijn handen heb gehad die niet wou focussen en zo donker was het daar nu ook toch niet. Op die manier ga je natuurlijk niet snel de meer ruis in je foto's zien je kan in die omstandigheden gewoonweg geen foto's maken. Tja dan heb je niet meer dan iso 100 nodig. Maar als je een camera voor meer dan mooi weer foto's gebruikt ga je toch meer dan iso 100 nodig hebben. Zelf zit ik heel veel op iso1600.

Het is wel een mooie bundel die ze aanbieden voor 999€ maar eerlijk gezegd is die E300 een miskoop voor de meesten onder ons vrees ik.

En stof op de sensor is een overroepen probleem. Je moet je lenzen toch ook regelmatig kuisen als je dan ook effe je sensor kuist (duurt 1 min en is niet moeilijker dan lenzen kuisen) heb je nooit geen probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                    En stof op de sensor is een overroepen probleem. Je moet je lenzen toch ook regelmatig kuisen als je dan ook effe je sensor kuist (duurt 1 min en is niet moeilijker dan lenzen kuisen) heb je nooit geen probleem.
                    ff offtopic, hoe kan ik het best m'n sensor kuisen?
                    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pons
                      ff offtopic, hoe kan ik het best m'n sensor kuisen?
                      Ik gebruik hiervoor een blaaspeer (dezelfde als ik ook voor mijn lenzen gebruik van giottos) en de sensor brush van visibledust (www.visibledust.com).

Maar doe maar eens een search en je kan hier eindeloos veel topics over vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        Ik heb maar een heel korte ervaring gehad met de E300 maar dat was al meer dan genoeg om hem niet te kopen.

Het was de enige camera die ik die dag in mijn handen heb gehad die niet wou focussen en zo donker was het daar nu ook toch niet. Op die manier ga je natuurlijk niet snel de meer ruis in je foto's zien je kan in die omstandigheden gewoonweg geen foto's maken. Tja dan heb je niet meer dan iso 100 nodig. Maar als je een camera voor meer dan mooi weer foto's gebruikt ga je toch meer dan iso 100 nodig hebben. Zelf zit ik heel veel op iso1600.

Het is wel een mooie bundel die ze aanbieden voor 999€ maar eerlijk gezegd is die E300 een miskoop voor de meesten onder ons vrees ik.

Focussen en ruis hebben mijn inziens niets met elkaar te maken. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
                        Hoe komt het dan toch dat de camara er in alle testen toch ook goed uit komt, met inderdaad wat ruis boven iso400.
                        Maar ja volgens mij wordt alles hier vergeleken met een D70(s) en/of een EOS 300/350 en zijn alle merken per definitie ondergeschikt. Ondanks dat ze zeker zo'n goede prestaties kunnen halen.

Sz
                        Surfzeeuw
                        Panasonic G3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw
                          Focussen en ruis hebben mijn inziens niets met elkaar te maken. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
                          Hoe komt het dan toch dat de camara er in alle testen toch ook goed uit komt, met inderdaad wat ruis boven iso400.
                          Maar ja volgens mij wordt alles hier vergeleken met een D70(s) en/of een EOS 300/350 en zijn alle merken per definitie ondergeschikt. Ondanks dat ze zeker zo'n goede prestaties kunnen halen.

Sz
                          Je snapt mijn punt niet. Mijn punt is dat wanneer je in omstandigheden waar je iso omhoog moet toch geen foto's meer kan maken want hij wil er niet focussen dan heeft de ruis daar ook geen belang want je hebt toch geen foto. Ik vind het zelf heel raar dat niemand dit aanhaalt in de tests want ik heb het zelf kunnen zien.

En dat andere merken ondergeschikt zijn aan nikon en canon hier. Tja beide merken verkopen veel meer. Je gaat er dus hier veel meer gebruikers van vinden. Maar olympus maakt hele goeie camera's hoor alleen de E300 is er geen van. Ik weet niet wat een E1 nu nog kost maar als ik een Oly SLR wou kopen zou het zeker zo een E1 zijn en niet de E300.

De E300 is zeker geen slechte camera die zijn er immers niet meer. En zoals ik reeds zei de bundel voor 999€ is heel aantrekkelijk. Maar je gaat misschien met een ander merk iets meer geld uitgeven maar je gaat je dat ook niet beklagen denk ik. Om je een voorbeeld te geven chasseur d'images heeft een vergl gemaakt tussen alles DSLR's en wie was de laatste yep de E300.

Comment

Beste SurfZeeuw,

Ik heb me na lang twijfelen de olympus E-1 aangeschaft.

Lang twijfelen, inderdaad. Want dat toestel doet het helemaal niet goed in reviews. Een belangrijke rede waarom dat toestel niet fantastisch scoort is de hoge ruis bij verhoogde IS0-waarde.

Ik heb het toestel nog niet lang in mijn bezit en het is mijn eerste DSLR, dus echt vergelijken kan ik niet, maar ik moet zeggen dat dat toestel het uitstekend doet. Schitterende kleuren, snel in gebruikt. De lens die erbij zit (14-54) voet heel "proffesioneel" aan. Ik heb er ook een 55-200 sigma bij gekocht, en ik moet zeggen dat die sigma-lens echt wel een playmobil speelgoedje is in vergelijking met die olympus lens.

Enfin, ik ben heel tevreden van het toestel.
                            Eens je ermee overweg kan stel ik vast dat er veel meer nodig is dan een goed fototoestel om goeie foto's te maken. Het toestel speelt daar maar een kleine rol in.
                            De reviews nemen zichzelf soms iets te ernstig en zijn nogal technisch. (alé toch voor mijn gebruik).

Dus wat je ook beslist, veel geluk met de aankoop.
                            http://www.flickr.com/photos/geertschneider/

Comment

Waarom wordt elk ander merk als canon of nikon gelijk de grond in geboort?
                              Er zijn meer mannenspeelgoedjes als deze 2 hoor!!!
                              Als er maar veel van rondlopen zijn het goeie????

Waarom rijden er zoveel opels rond en zo weinig skoda's (relatief) denk je echt dat de opel zoveel beter is???

Maar ok, hoeveel van de bezoekers hier die klagen over een e300 weet dit uit eigen uitvaring? Dus niet klakkeloos een testoordeel overgenomen!!

Zullen er zeer weinig zijn denk ik....
                              Nu ik heb een dag met zo'n e300 gewerkt om te testen en ik kan me eigenlijk geheel niet vinden in de conclusie van somige sites.

Je kunt én mag 'm ook niet vergelijken met een d2 ofzo....

Maar in de klasse waar ie in valt en waar ook de (hummm) 350d in uitkomt, slaat ie zeker geen slecht figuur. Zelfs als ik mocht kiezen tussen deze 2 (en ik had geen lenzen of wat dan ook) zou ik voor de olympus gaan.
                              Leuk model, prima foto's, wel een snelle af (ik heb er een dag op de motorcross mee rondgelopen), en een ander merk als waar iedereen maar als een kuddedier achteraan hobbelt....ok er is meer ruis boven de 400 iso dat is waar, maar hoe vaak kom je eigenlijk als eigenaar van een instap dslr in zo'n situatie terecht dat dat perse moet???

Maar laat nu alleen diegene eens reageren die ook ZELF met een e300 heben gewerkt. En dan bedoel ik niet die ene testfoto in de winkel.....
                              Een dag niet geschoten is altijd mis...zeker op een scooter!!!!

Comment

Working...
                              X