Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oly c-720 en scherpe foto's?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oly c-720 en scherpe foto's?

Wie kan er mij overtuigen dat de olympus c-720 scherpe foto's kan maken? Ik heb de laatste weken al alle sites en fotoforums afgekeken op zoek naar vergelijkingsmateriaal. Telkens stel ik vast dat foto's gemaakt met dit toestel wat "onscherp" lijken. Het valt me steevast op dat foto's gemaakt met canon-toestellen (en dan niet de dure) veel scherpere opnames maken.
    Mvg
    Patrick
    Fuji S602Z

Hallo Digpat,

Ik kan je niet overtuigen, maar ik heb wel een vraag c.q. opmerking: heb je de Olympus c-720 of overweeg je hem te kopen ?
    Waarom houd je aan dit toestel vast als die volgens jou geen scherpe foto's maakt ? Probeer een ander, vergelijkbaar toestel te vinden waarvan je wel overtuigd bent van de scherpte.
    Hannie

Comment

Ik heb nog geen dergelijk toestel. Ik zit nu opgescheept met een digi-toestel wat niet voldoet (HP315). De 720 olympus gekozen op basis van volgende kenmerken: werkt op gewone batterijen (dus altijd voorhanden), werkt met CF-kaart (kaarten HP315 te recupereren) en de EVF leek me wel interessant. Vervolgens de kritieken gelezen over de EVF, maar besloot dat de voordelen opwogen tegen de nadelen. En naar alle waarschijnlijkheid te wachten tot de 730 goed op de markt is. Maar "verdomme" alle tot nu gezien foto's van de 720 en de 700 lijken niet echt scherp.
      Via een fotohandelaar in mijn gemeente kan ik nog een canon A40 tegen een gunstige prijs krijgen. Maar dan moet ik dit wel binnen dit en een week weten. Blijft dus ???
      Mvg
      Patrick
      Fuji S602Z

Comment

Heeft Jacki dat toestel ook niet ?

en de foto's die ik van haar al gezien heb, waren heel goed.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Hallo,

Niet waar dus!
          De Oly c720uz gebruikt Smartmedia geheugenkaarten en kan geen CF gebruiken ...

Jaja

De 720 olympus gekozen op basis van volgende kenmerken: werkt op gewone batterijen (dus altijd voorhanden), werkt met CF-kaart
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Dat met de CF of smartmediakaart is een lapsus. Een dwaling van de geest vermoedelijk door het late uur en de lokroep van de warme bedstee. Maar het is me natuurlijk voornamelijk om de scherpte te doen.
            Ook de foto's van Jacki al bekeken(http://home.hetnet.nl/~jackiuit/ en deze leken me ook niet echt scherp. Wel mooie foto's maar dat tikkeltje scherpheid ontbrak.
            Mvg
            Patrick
            Fuji S602Z

Comment

Digpat, als je er van overtuigd bent dat deze digicam geen scherpe foto's levert, opteer dan voor een andere. Zoniet gaat je al die tijd opgescheept zitten met dezelfde vraag "Is een andere scherper ?" Inderdaad, ik heb de gelegenheid om verschillende merken en typen te bekijken en te vergelijken met Canon digicams....Viva Canon, zeker weten wat anderen ook moge beweren !

Comment

Digpat, ik kan zeggen (zoals tom314 al correct aangeeft) dat ik de foto's van jacki en de 720 vrij goed ken .

Heb je bv eens gekeken hoe groot (lees: hoe klein) deze foto's in bestandsgrootte zijn? Wat jij beoordeelt zegt nog niet zoveel over de scherpte van de camera, maar over hoe ze eruit zien als ze worden gereduceerd tot afbeeldingen van ca 50-100 kB

Je zou je vraag kunnen omkeren: Wie kan mij overtuigen dat Olympus een camera durft te maken en verkopen die niet scherp te krijgen is? Er zijn verschillen in scherpte tussen verschillende camera's, natuurlijk, maar je oordeel is gebaseerd op verkeerde (nee, andere) uitgangspunten

Comment

Opinion
                  My first digital camera was the 700-uz. I was very impressed with the camera. It dropped. I bought a 2100, and never found the sharpness and consistency I had with my 700. I then bought a 720. It is on Ebay because of terrible white balance and horrific auto-focusing. Every once in a while, it all works out and the image is stunning. But that is a mere 33% of the time. The camera is terrible. This is probably why Oly is putting out a 700 replacement in the 730, which I will buy as soon as it is out.

Problems
                  Over bright pictures, blurry pictures 2/3 of the time.
                  Deze kritiek las ik in:

Wat moet ik dan hiervan denken?
                  Misschien is er toch wel iets van aan. En het lijkt inderdaad dat de foto's van de 700 scherper zijn dan die van de 720.
                  Spijtig want het gaat dan toch "maar" een canon A40 (met minder manuele mogelijkheden en geen EVF)worden.
                  Mvg
                  Patrick
                  Fuji S602Z

Comment

Ik heb zelf een 700, de foto's zijn bij mij haarscherp. ook als ik ze laat afdrukken op 13x18 heb ik een heel goed resultaat. Het klopt dat de foto's op mijn pbase site niet zo scherp zijn als het origineel maar dat is een gevolg van het resizen. Laat je dus hier niet door misleiden
                    Carl
                    Fujifilm X-Pro-1 met XF 35 f1.4 en XF 18 f2.0, Fujifilm XT-1 met Fujinon 18-55 2.8-4.0, Fuji XE-2 met XF 27mm 2.8 en nog wat glaswerk.

Comment

De scherpte van een camera hangt volgens mij af van twee factoren: het aantal pixels en de kwaliteit van de lens. De scherpte van de afbeelding is één van de lenskwaliteiten en behoort bij volle lensopening beoordeeld te worden: bij f8 of f11 zijn alle lenzen van merkcamera’s vrijwel gelijkwaardig wat scherpte betreft. Ik begrijp dus niet hoe men de scherptekwaliteit aan de hand van foto’s kan waarderen indien men niet weet met welk diafragma de foto gemaakt is. Foto’s die ingebracht worden met het doel de scherpte te beoordelen moeten dus gecropte delen van de opname zijn in hoogste resolutie, onbewerkt en getrokken met volle lensopening, anders zegt het mij niets.
                      Ik heb sinds ik in 1938 met een “zeepboxje” begon met fotograferen diverse camera’s gehad: 6,5 X 11, 6 X 9, 6X 6 en natuurlijk 24 X 36mm. Van allen heb ik scherpe foto’s, nl. die getrokken zijn met een klein diafragma.
                      Ik pleit dus voor vermelding van deze gegevens bij de geplaatste foto’s.

Met groeten, Eugène.
                      P.S. Ik ga er natuurlijk van uit dat de scherpstelling in orde is!

Comment

Hallo Digpat,

Ik zou niet zoveel gewicht toekennen aan het door jou geposte bericht. Ik kan er tientallen berichten met 'I love my 720 and it is very sharp' tegenover leggen (en beide soorten berichten zou ik dus niet heel erg serieus nemen). Bedenk wel dat het door jou aangegeven bericht, hoewel het op de site van DPR staat, niet van DPR zelf is (maar van een user die om onduidelijke redenen slechts 33% goede foto's krijgt).

Ik heb inmiddels honderden foto's van de 720 gezien en ik kan allerlei commentaar geven op de kwaliteit (bv soms meer CA dan gewoonlijk - maar gezien de sterke zoom wellicht begrijpelijk en gemakkelijk te corrigeren), maar om te stellen dat de scherpte van 2/3 niet in orde is, is werkelijk onzin.

Niet dat ik je om een of andere reden een 720 zou willen aanpraten, de door jou genoemde Canon A40 is ook een prima camera. Maar dat de Olympus 720 dat niet zou zijn, dat is niet mijn mening. Nogmaals, welke camera je koopt maakt mij persoonlijk niets uit (heb toevallig (?) eerst ook de A40 overwogen voor Jacki, maar door niet leverbaar zijn en Jacki's voorkeur voor de zoom werd het de 720), maar het zou toch jammer zijn als je een bepaalde camera niet zou overwegen op basis van amerikaanse berichten die ik in elk geval niet kan bevestigen ('t zijn slechts 32% onscherpe foto's, sorry, geintje )

Comment

Erik en aan alle anderen, bedankt voor jullie antwoorden.
                          Ik durf inderdaad te hopen dat het gerenommeerde merk olympus geen toestel op de markt durft te brengen welke minder-scherpe foto's maakt. Ik ga echter wachten tot de oly c-730 goed en wel (lees:iets beterkoop) in de winkels ligt. Ik ben via het internet een winkel in Düren (achter Aachen) gevonden.
                          Ik kies dan toch maar voor de 730 omdat hij zeer vele manuele instelmogelijkheden heeft en het toch nog een redelijk compact toestel is.
                          Mvg
                          Patrick
                          Fuji S602Z

Comment

Hallo Digpat,

Als aanvulling op de diverse zinnige reacties nog het volgende:
                            Over het algemeen zijn de nog onbewerkte opnamen van een digitale camera minder scherp dan je mischien gewend bent van een anologe. Natuurlijk hangt een en ander af van de basisinstelling van de fabrikant en de door jouw gekozen camera-instelling. Het is dan ook voor een fabrikant verleidelijk om de ‘Image sharpening’ in de camera wat te verhogen zodat men bij een vergelijking de voorkeur geeft aan de wat scherpere afbeelding. Echter teveel verscherping kan ook meer ruis tot gevolg hebben, dus de fabrikant moet zich inhouden.
                            Zelf geef de voorkeur aan GEEN verscherping vooraf. Verscherpen kan altijd nog met het waarschijnlijk meest (mis)gebruikte filter in een fotobewerkingsprogramma.

Wellicht ten overvloede. Ondanks alle goede raad: koop nooit iets, dus ook geen camera, waaraan je twijfelt.

Comment

Working...
                            X