Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is goede zoom camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is goede zoom camera?

hallo allemaal,

Ik was van plan een digi fototoestel te kopen.
    Dit omdat ik zag dat sommig fototoestellen een optische zoom van 10 keer of meer hadde. (vergelijkbaar met een fototoestel) dus wou ik het gebruiken als digitaleverekijker.

Ik wou hiermee in schotland kuddes herten op grote afstand fotograferen en bekijken. Verder de roofvogels hoog in de lucht. Ook zou ik er graag eentje willen die met een beetje schemering niet meteen een flitser nodig heeft aangezien er in mijn bos ook mooie beesten rondlopen zo tegen de avondschemering. Verder is het in schotland mistig dus een camera die daar een filtering voor heeft zou mooi zijn. (zag dat de s1 cannon ook onderwater kon..)

Nou kwamen deze toestellen in mijn zicht:
    Minolta Dimage Z3 digitale camera (12 keer zoom heeft!)
    Minolta Dimage Z2 digitale camera
    Canon PowerShot S1 digitale camera
    Fuji Finepix S5500 digitale camera
    Kodak DX7590 digitale camera
    Sony Cybershot DSC-H1 digitale camera (12 keer zoom) (hoewel ik deze wel erg duur vondt... een beetje te duur eigenlijk)
    voel vrij om nog een andere te noemen..

Ik raakte verwart omdat ze allemaal functies hebben die net iets beter zijn dan de andere..en ja welke is dan uiteindelijk het beste?

De minolta sprong er bij mij uit wegens de 12 keer zoom tegenover de 10 keer van de andere maar als de andere het beter doen bij donker weer of mist...

Ik heb totaal geen verstand van camera's en vroeg me dus af of iemand me er eentje aanraden of sterk afraden kan. op grond van kwaliteit-lenzen-merk enz.

alvast bedankt!

Re: Wat is goede zoom camera?

Hey, 't is hier al dikwijls voorgesteld op dit forum, dus kijk zeker ook eens goed naar de Panasonic toestellen, ik denk dat die zeker bij de beste megazoom toestellen zitten, vooral door hun lichtsterke Leica lenzen!

Doe verder mss ook eens een zoekfunctie op dit forum, je zult nog wel wat info vinden
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Kijk vooral niet enkel naar het aantal maal zoom een camera heeft, kijk ook naar de brandpuntsafstanden... Een 10-120 mm is evengoed een 12x zoom als een 35-420 mm! Dit zijn de equivalenten in 35 mm formaat uiteraard...
      Om bij schemering goede foto's te kunnen maken zonder flits, zou je beter naar een DSLR kijken, maar een DSLR met vergelijkbaar bereik kost een veeloud van wat je als budget opgeeft. De panasonic FZ-20 heeft een bereik 36-432 en lijkt mij het beste aan je behoeften te voldoen, maar bij dergelijke toestellen moet je altijd een compromis maken... Dit toestel is wel F/2.8 over heel het bereik, en is dus lichtsterk, maar je moet altijd op ISO 50 werken voor goede kwaliteit, dus dat komt overeen met F/5.6 op 400 iso. 400 iso is zeer bruikbaar op een DSLR, maar niet op de toestellen die je opgeeft. Op deze toestellen kan je ook wel 400 ISO instellen, maar de kwaliteit daalt exponentieel.

Conclusie: je zal altijd compromissen moeten maken. Als ik jou was zou ik ofwel voor panasonic of minolta gaan, deze hebben beiden een zeer goede optische stabilisator. Waardoor je bij minder licht nog steeds statische objecten kan vastleggen zonder flits. Maar bij bewegende onderwerpen werkt dit uiteraard niet aangezien de stabilisator alleen de bewegingen van je handen reduceert...

Mvg

Comment

Ik heb o.a. een Panasonic Lumix FZ-20.
        Om je een idee te geven van het zoom-vermogen van deze camera heb ik enkele pics op deze site gezet.
        Misschien handig om weten :
        - tot 12 x : optische zoom
        - van 12 x tot 48 x : digitale zoom
        - alle foto's zijn uit de losse hand getrokken
        - geresized tot 1280 x 960
        - geen enkele nabewerking.

Met wat USM en / of statief verkrijg je uiteraard scherpere resultaten.

Beste groeten,

marcus.
        zwart & wit & kleur

flickr

Comment

Working...
        X