Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Canon S1 - Fuji S5500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop Canon S1 - Fuji S5500

Hallo iedereen

Ik heb besloten van een digitale camera aan te kopen. Na ettelijke reviews en fora heb ik mijn keuze beperkt tot de volgende twee toestellen

Canon powershot S1
    Fuji S5500

Ik weet dat deze toestellen niet van de nieuwste zijn maar dit is voor mij niet nodig. Zolang ik maar een goed toestel in handen heb.

Welke van deze twee dragen jullie persoonlijke voorkeur?
    (Ik weet dat er hier veel Panasonic lovers zitten maar die liggen boven mijn budget)

Daarnaast heb ik nog een tweede vraag. Hoe zit dat met die BTW in Duitsland. Als je een Belgisch BTW nummer hebt, kan je dan gewoon daar een toestel zonder BTW aankopen of zo. En dat is het?

Alvast bedankt

Jeroen

Re: Aankoop Canon S1 - Fuji S5500

Ik heb de S5500 een tijdje geleden in Duitsland online gekocht, ook op firma. Het is zo dat als je een Belgisch BTW-nummer hebt, je die bij een buitenlandse aankoop, in de EU, gewoon moet opgeven en er gewoon geen BTW aangerekend mag worden dan. Dus op je factuur mag je geen BTW verrekend zien, die moet er direct afgetrokken zijn, het is dus niet mogelijk om die later af te trekken.
    Over de S5500 ben ik eigenlijk wel tevreden en vind het een zeer degelijk toestelletje maar ik ben het nu wel ontgroeid. Beeldkwaliteit is zeer goed en het toestelletje werkt lekker goed. Een paar minpuntjes waardoor ik naar een DSLR ga overschakelen:

- ISO gaat hoogstens tot 400 en hoger wil je met de S5500 ook niet gaan omdat het dan een ruisfestijn wordt. Daarom zou je een degelijke flash moeten gebruiken maar er is geen flitsschoentje, de S7000 heeft dat wel maar de beeldkwaliteit daarvan is weer minder.

- Manuele focus is niet zo best, het gaat redelijk traag en op dat klein LCD-schermpje kan je echt niet goed beoordelen of het nu scherp gaat zijn of niet, je krijgt ook geen cijfertje van op hoeveel m hij nu focust.

- Het toestelletje is iets te klein om echt lekker in de hand te liggen maar ik heb misschien redelijk grote handen en verlang eigenlijk naar een 1D-body. Het is natuurlijk ook nog altijd van plastic gemaakt en geen magnesium.

- CA is er wel aanwezig bij grote contrast-situaties en er is ook vervorming merkbaar met de lens helemaal wijd.

Nu kom ik misschien negatiever over dan ik zou willen, voor die prijs is het waarschijnlijk het beste dat je aan kunt schaffen en ik neem er nog altijd met plezier foto's mee. Ik kan het toestelletje zeker aanraden.
    == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

Net nog even gekeken in de catalogus van een Duitse winkel en blijkbaar valt de panasonic DMC-FZ4 net buiten het budget. Maar het scheelt niet zoveel. Moet ik dan mss voor dit toestel mijn budget lichtjes aanpassen?

Mss nog kort wat ik zoek. Eigenlijk een zo algemeen mogelijk toestel.

In eerste instantie heb ik een goede macrofunctie nodig (ik moet er daarom niet met de lens kunnen opzitten, gewoon een scherpe foto van kleine onderdelen is gewenst)
      Ten tweede zou hij ook gebruikt worden voor natuurfoto's (vooral dan vogels)
      Ten derde wat sportfoto's (wielrennen en paardrijden)
      en als laatste natuurlijk de gewone huis tuin en keuken foto's

Alvast bedankt

Jeroen

Comment

Voor vogels heb je wel heel erg veel zoom nodig. Met mijn 100-400 (= 160-640 op een 20D) moet ik al veel geluk hebben om dicht genoeg bij een vogeltje te komen.

Voor de sportfoto's heb je vooral een snelle AF en ook een heel korte shutterlag nodig, anders mis je heel veel foto's.

Voor macrofoto's van kleine onderdelen zit je met een compact toestel meestal wel goed. Dat is omdat die veel meer scherptediepte hebben dan een DSLR. Het is dus veel gemakkelijker om een onderdeel volledig scherp te krijgen met een compact toestel.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X