Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus EOS D20 (mijn eerste post...)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autofocus EOS D20 (mijn eerste post...)

Beste Forumleden,

DIt is mijn eerste "post" (pas geregistreerd bij BD).
    Na 2 maanden intensief op o.a. dit forum gelezen te hebben, heb ik dan vorige maand de knoop doorgehakt en mijn oude trouwe analoge Canon A-1 opzij geschoven voor een EOS 20D.
    Corné (uiteraard!) heeft hem vorige week persoonlijk afgeleverd.

Vorige weekend natuurlijk al wat zitten experimenteren en al vastgesteld dat de autofocus met alle 9 punten aan toch niet steeds waterdicht werkt.
    Dit is niet de fout van het toestel, want het meest dichtbij gelegen punt was steeds weldegelijk scherp, maar dit was niet altijd wat IK wou.

Aangezien ik nog maar zeer weinig ervaring heb met autofocus, deze vraag (voor de 20D bezitters):
    Gebruiken jullie ook meestal enkel het middenste autofocus punt - ontspanner half indrukken - en herkadreren jullie daarna?
    En wat met de lichtmeting?
    Deze is dan ook gelockt.
    Als je compositie wijzigt, verandert ook de lichtmeting.
    Ik heb gezien dat je dit met custom function 04 kan wijzigen.
    Dan wordt de knop "*" gebruikt om scherp te stellen en de ontspanknop half ingedrukt om de lichtmeting te fixeren.
    Is dit de meest aangewezen werkmethode voor "normale" fotografie?

Bedankt voor de replies!
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Re: Autofocus EOS 20D (mijn eerste post...)

Hier mijn procedure.

Je hebt de AF joystick om de focuspunten te kiezen staat bij mij ingesteld om direkt de focuspunten te kiezen. (cfn 13 op 1).
    Hiermee kan je dus altijd direkt het gewenste focuspunt kiezen.

Dit is de eenvoudigste manier om snel het focuspunt dat je wil vast te hebben. Bij 1 van de schuine focuspunten moet ik wel eens een 2de keer drukken op dat vlak kan de joystick nog verbeterd worden. Maar algemeen gezien werkt dit prachtig.

Nu is het wel zo dat ik de joystick meestal maar in 2de instantie gebruik. Meestal laat ik de camera wanneer ik evaluative exposure mode gebruik ook eens focussen met alle focuspunten. Je kan altijd zeer snel naar alle focuspunten terugkeren door de meest rechtse knop in te drukken.

De reden waarom ik dit doe is dat in evaluative de metering rekening houdt met de gebruikte focuspunten. Kan je dus meerdere focuspunten laten oplichten op je onderwerp dan zal je belichting perfect zijn voor je onderwerp toch nog rekening houdend met de rest van de foto. Maar hoe meer focuspunten oplichten hoe beter het onderwerp belicht zal zijn. Dit is enkel nodig in evaluative vermits in center weighted of partial metering de focuspunten geen belang hebben in de belichting.
    Gaat de camera een verkeerd focupunt kiezen dan schakel ik via de joystick dus snel terug over naar het juiste focuspunt. En in evalutative gaat hij dan ook rekening houden met dat focuspunt. Maar dus maximum 1 focuspunt daar waar hij anders er eventueel 2 of meer zou kunnen hebben. In de praktijk zal het verschil vaak tussen 1 of meer focuspunten niet veel uitmaken maar het kost geen moeite om het te bekijken vermits alles toch zo snel te kiezen valt.

Ivm herkadreren of niet wel. Als de focuspunten goed liggen dan ga ik het focuspunt kiezen zonder te herkadreren maar vaak zal het toch center focus zijn en herkadreren. Als je met een echt kleine dof aan het werken bent zal het correcte focuspunt kiezen zonder te herkadreren het beste zijn omdat je met herkadreren je sowieso niet meer precies op je onderwerp scherpgesteld hebt. Maar in de praktijk is daar vaak toch niets van te merken.

CFn 4 heb ik al wel willen gebruiken in het verleden maar als je dat doet moet je er echt een gewoonte van maken en vermits ik mijn camera wel eens aan iemand anders uitleen om een foto van te maken is dat eigenlijk iets dat voor mij niet handig is in gebruik. Voor bepaalde fotografie lijkt het mij wel erg handig en het zal wel tot correctere belichting leiden. Maar ik kan gerust zonder want ik kan niet zeggen dat ik zware belichtingsproblemen heb. Als belichting een probleem is kan je altijd de belichting locken via de *knop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

De reden waarom ik dit doe is dat in evaluative de metering rekening houdt met de gebruikte focuspunten. Kan je dus meerdere focuspunten laten oplichten op je onderwerp dan zal je belichting perfect zijn voor je onderwerp toch nog rekening houdend met de rest van de foto. Maar hoe meer focuspunten oplichten hoe beter het onderwerp belicht zal zijn.
      Dit is interessant, wist ik niet. Dus als ik het goed begrijp dan houd de belichting rekening met de gebruikte focuspunten, of heb ik het verkeerd voor? Doet de camera dit dan niet als je het focuspunt zelf instelt?
      Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

Re: Autofocus EOS D20 (mijn eerste post...)

Bekijk het eens zo:

Je wil een persoon fotograferen: je richt je middenste focuspunt op één van de ogen (dit is wat zeker scherp moet zijn) en drukt de ontspanknop half in.
        Daardoor staat je gezicht pal in het midden en fixeert de lichtmeting eveneens de helft van de lucht in je beeld.
        Je richt nu je camera naar onder (om de voeten er ook op de hebben), doch het beeld wordt hierdoor donkerder (meeste lucht is verdwenen in het beeld), maar de lichtmeting is nog steeds gefixeerd.
        Gevolg: een onderbelichte foto.
        Of bekijk ik het te simpel vanuit mijn "analoge" fotografie ervaring?

Greetz,
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fatje
          Dit is interessant, wist ik niet. Dus als ik het goed begrijp dan houd de belichting rekening met de gebruikte focuspunten, of heb ik het verkeerd voor? Doet de camera dit dan niet als je het focuspunt zelf instelt?
          Ja de belichting in evaluative mode (en alleen in deze mode) gaat rekening houden met de focuspunten. Het maakt niet uit of de camera of jij deze focuspunten kiest. Maar jij kan er max 1 kiezen de camera meerdere. Bij meerdere focuspunten kan je belichting van je onderwerp dus precieser zijn dan met 1 focuspunt. In de praktijk maakt dit verschil meestal niet zoveel uit maar in sommige omstandigheden kan het een groot verschil maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
            Bekijk het eens zo:

Je wil een persoon fotograferen: je richt je middenste focuspunt op één van de ogen (dit is wat zeker scherp moet zijn) en drukt de ontspanknop half in.
            Daardoor staat je gezicht pal in het midden en fixeert de lichtmeting eveneens de helft van de lucht in je beeld.
            Je richt nu je camera naar onder (om de voeten er ook op de hebben), doch het beeld wordt hierdoor donkerder (meeste lucht is verdwenen in het beeld), maar de lichtmeting is nog steeds gefixeerd.
            Gevolg: een onderbelichte foto.
            Of bekijk ik het te simpel vanuit mijn "analoge" fotografie ervaring?

Greetz,
            De manier waarop het werkt maakt het niet uit of je nu digitaal of analoog bezig bent.

Je kan dit op meerdere manieren oplossen:

1 op het moment dat je terug de persoon in zijn geheel ziet ga je op de * knop drukken en hij gaat de belichting opnieuw locken op het nieuwe beeld. Of als je cfn 4 op 1 zet gaat hij dat sowieso pas doen nadat je met * gefocust hebt.

Maar als je geen rekening wil houden met de lucht en enkel met de persoon kan je beter in partial mode werken en de belichting locken in deze mode. Persoonlijk gebruik ik liever evaluative behalve in hele moeilijke omstandigheden zoals personen trekken tijdens concerten enz waar er grote extremen zijn.

Comment

Ja de belichting in evaluative mode (en alleen in deze mode) gaat rekening houden met de focuspunten. Het maakt niet uit of de camera of jij deze focuspunten kiest. Maar jij kan er max 1 kiezen de camera meerdere. Bij meerdere focuspunten kan je belichting van je onderwerp dus precieser zijn dan met 1 focuspunt. In de praktijk maakt dit verschil meestal niet zoveel uit maar in sommige omstandigheden kan het een groot verschil maken.
              Heb het daarnet uitgeprobeerd en inderdaad de belichting houd rekening met het ingestelde focuspunt. Heb nu de camera customfunctie 13 op 1 gezet waardoor het gemakkelijk schakelen is tussen zelf focuspunt instellen of de camera meerdere focuspunten laten kiezen. Bedankt heb zo toch iets belangrijks bijgeleerd vandaag.
              Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

Werk in RAW, dan moet je je daarover alvast niet te veel zorgen maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Ha ja hoezo verklaar eens nader als je wil . Ook bij RAW zijn belichting en focus even belangrijk als bij jpg dacht ik of heb ik het mis????
                  Last edited by Fatje; 7 juni 2005, 17:41.
                  Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

... Persoonlijk gebruik ik liever evaluative behalve in hele moeilijke omstandigheden zoals personen trekken tijdens concerten enz waar er grote extremen zijn.
                    Welke modus gebruik je dan om tijdens concerten te fotograferen? Partial metering?
                    DeezJee Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Werk continu in RAW, doch dat schijnt geen invloed te hebben op de belichting (sluitertijd en diafragma blijven gelijk in JPG of RAW).
                      Inderdaad is het wel zo dat je met RAW meer dynamiek hebt om "verkeerd" belichte foto's te corrigeren.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeezJee
                        Welke modus gebruik je dan om tijdens concerten te fotograferen? Partial metering?
                        Ja partial metering werkt perfect, voor mij althans.

En wat hvr wil zeggen is dat de verschillen tussen de metering modes over het algemeen klein genoeg zijn dat deze makkelijk te compenseren zijn in RAW. Maar hoe correcter bij opname hoe beter het eindresultaat. Zelfs in RAW en vooral dan in de hogere iso's.

Comment

Working...
                        X