Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D + cf-kaartje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 20D + cf-kaartje

Hallo,

Haal ik met een gewoon of laat ons zeggen traag kaartje (vb. de 'blauwe sandisks) ook de 23jpeg foto's in continous shooting met een 20D of niet?

tis gewoon een weet want heb enkel ultraII

dit hoort wel ergens anders thuis maar beter 1 topic dan 2
    zal een kingston kaartje moeiteloos door een sandisk cf-lezer uitgelezen worden of zal ik compatibiliteitsproblemen hebben hiermee??
    een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Re: 20D + cf-kaartje

JA dat zal ook gaan met een traag kaartje want je zou veel meer moeten halen dan dat met je Ultra II. Heb zelfs een test gezien waar een Kingston 4GB +200 foto's haalde alvorens hij vertraagde.

En vermits CF een standaard is zouden er geen compatibiliteits problemen mogen zijn. Indien wel eens gaan klagen bij Sandisk want zij houden hun dan niet meer aan de standaard die ze zelf uitgevonden hebben.

Comment

@kevlar: Ik snap je zin niet zo goed
      bedoel je nu dat je met bepaaldekaartjes ju buffer van 23 frames kan vergroten naar meerdere (lees:200) frames?? of heb ik het fout begrepen

de 5bps blijven altijd maar 5 bps veronderstel ik of kan je dit ook opdrijven ahv bep kaartjes

(binnenkort ook eigenaar van een 20d vandaar mijn vraag)

Comment

Nee je kan je buffer niet vergroten. Het verschil is dat een snel kaartje de foto's sneller kan wegschrijven. Dit hangt natuurlijk ook af van je camera.

In het geval van die test slaagde de 20D er dus in om aan diezelfde 5 fps +200 foto's(als ik mij goed herinner 265) te maken alvorens er sprake was van enige vertraging. De buffer op zichzelf is niet groter maar de camera schrijft zijn jpeg foto's met dat kaartje zo snel weg dat je buffer niet snel vol geraakt. Vandaar het hogere resultaat. Met een kaartje dat niet zo snel is ga je veel sneller op een volle buffer stuiten en dus vertraging hebben.

Maar laat ons eerlijk zijn in jpeg is de buffer van de 20D groter dan de behoeften voor de meesten onder ons. Dit is dus een beetje een nutteloos gegeven in jpeg.

Hoe vaak ga je immers je shutter 5 sec aan een stuk indrukken? En pas dan kan ev je buffer vol zijn met een traag kaartje. In de praktijk gaan er niet veel in jpeg die buffer volkrijgen volgens mij.

Trek je in RAW gaat de 5FPS er wel voor zorgen dat je regelmatig tegen de buffer stuit en daar gaat een snel kaartje zeker helpen. Spijtig voor mij dat je de snelheid van schieten op een 20D niet kan aanpassen want voor mij is 3fps genoeg en dan zou ik die buffer ook eigenlijk al niet meer volkrijgen. Door die 5fps kan dat af en toe wel eens gebeuren. Want als ik meerdere series van 1a2 sec achter elkaar trek dan durft het wel eens gebeuren dat ik op die buffer stuit.

Comment

Working...
        X