Maar het is ook niet de ideale methode.... wat teveel eclipse laat ook sporen na.... en niet alle vuil is altijd weg, dus af en toe meerdere malen reinigen.... en reken zelf uit wat zo'n pecpadje u kost..... als je er dan 5 moet gebruiken om uw sensor bijna schoon te krijgen.....
Zolang het stof wegblijft met een blaaspeertje.... bij het blaaspeertje blijven.
bij het getoonde voorbeeld zou ik zelfs nog niet beginnen reinigen.... dat zie je toch niet op foto's....
Maar het is ook niet de ideale methode.... wat teveel eclipse laat ook sporen na.... en niet alle vuil is altijd weg, dus af en toe meerdere malen reinigen.... en reken zelf uit wat zo'n pecpadje u kost..... als je er dan 5 moet gebruiken om uw sensor bijna schoon te krijgen.....
De slimme mensen kopen 1 sensorswap en gebruiken pecpads, dan kan je gerust enkele keren na elkaar de sensor kuisen.
De slimme mensen kopen 1 sensorswap en gebruiken pecpads, dan kan je gerust enkele keren na elkaar de sensor kuisen.
Zo doe ik het al twee jaar.Geen enkel probleem op een D100 (zit geen vervelend randje rond de CCD zoals bij een D70).Ik poets om de twee à drie maanden of er nu vuil te zien is of niet.Des te langer je het vuil laat zitten des te hardnekkiger wordt het.Bij een poetsbeurt gebruik ik in totaal zo'n 4 pecpads waar ik steeds twee druppeltjes eclipse op doe.Ik gebruik de sensorswipe van Copper Hill als spatel.Dit is echt een overroepen "probleem" waar veel onheilsprofeten van alles en nog wat over vertellen.Eigenlijk stelt het allemaal niks voor maar je moet natuurlijk de juiste produkten wel gebruiken!
Ja schrik moet een mens niet hebben van die sensor, dat kan wel tegen wat.... Maar om bij die d70 echt schoon schoon te krijgen, vooral in de randen ?? (vooral de reden waarom ik liever die sensorswabs gebruik zonder improvisatie ...) 't is die frame die in de d70 zit, dat er teveel aan is.
Volledig mee akkoord, veel tralala voor niets, ze maken u ook immens bang om het zelf te doen. Eens je het gedaan hebt, uiteraard met de correcte spullen, dan is er niets aan. Ik doe het om de 2 weken (veelvuldig wisselen van lenzen) ook 3 a 4 pecpads nodig met telkens 2 druppels eclipse.
Voor de D70 weet ik het niet, ken alleen de Canon sensors.
Ik zal me maar aansluiten bij de vorige sprekers, de D70 laat zich niet makkelijk reinigen.
Het is soms ontmoedigend dat de sensor proper lijkt maar als je dan een foto neemt op F/20 duiken er toch nog hardnekkige spots op.
Het is daarom dat ik telkens ik terugkeer van een dagje uit, een dust-reference foto neem zodat ik hem kan gebruiken in NC als het nodig moest zijn.
Ik zal me maar aansluiten bij de vorige sprekers, de D70 laat zich niet makkelijk reinigen.
Heb er eens eentje gereinigd van iemand in onze fotoclub en dat randje is inderdaad erg vervelend.Je kan er de stofdeeltjes niet mee afvegen daar je steeds op die rand botst.Enige oplossing is wat meer pecpads te gebruiken en genoeg geduld te hebben denk ik.
En pecpads doen de job erg goed hoor.Niet nodig steeds weer die peperdure
sensorswipes aan te schaffen.
Mijn 300D zou ook eens gekuist moeten worden (zeker met de zomer in zicht), maar ik durf er echt niet aan te beginnen.
Is er soms iemand in de omstreken van Leuven die dat kan voordoen (ik denk niet dat Canon dat doet zoals Nikon hé? )
Comment