Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oefenen met witbalans D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oefenen met witbalans D70

    Hallo,

    Ik heb sinds een paar weken een D70 ( heerlijk toestel) maar heb problemen met de belichting dan weer te donker dan weer te licht groterdiafragma kleiner diafragma snellere sluitertijd en dan weer niet
    Nu wil ik gaan proberen om de belichting / witbalans onder de knie te krijgen zijn hier oefeningen voor die ik kan gaan doen en daardoor ook de camerabelichting beter leer te begrijpen?

    fasole
    Rivieren weten het; er is geen haast bij.
    Op een dag komen we er wel
    Fujifilm 9600- Canon power shot A700

  • #2
    Re: Wat ik me afvraag...

    Wanneer je binnenshuis trekt (zonder flits), hoe moet je dan je witbalans instellen???
    Zonnig? Schaduw? Iemand?

    Comment


    • #3
      Re: oefenen met witbalans D70

      in NEF trekken kan ook al veel helpen dan kan jejje witbalans nog aanpassen met de software.


      je kan je witbalans ook juist zetten door hem in te stellen op een grijskaart of op een wit blad. (lees maar es in je handleiding hoe)

      maar ik denk toch dat de grootste tip NEF is

      Comment


      • #4
        Re: oefenen met witbalans D70

        Foto's in NEF maken helpt wel meer bij het bewerken van de foto's (als de witbalans niet helemaal goed is ingesteld bv), maar de witbalans aanpassen op de camera (voor het maken van een foto) is eigenlijk vrij simpel.
        In de handleiding staat dit ook en wel op pagina 48 t/m 55. Bij het instellen van de wb maak ik ook altijd wat foto's en bekijk dan de verschillen. In ieder geval neem ik niet zo vaak foto's met automatische wb meting door de camera, want daar reageert de camera te traag op veranderingen van lichtomstandigheden. Echte oefeningen weet ik niet, maar tijdens saaie feestjes (helaas heb ik die ook wel eens) oefen ik wel met de camera (en af en toe een groen gezicht vind ik ook wel eens grappig om te zien). Maar ook als je thuis toch niets te doen hebt, maak een aantal foto's van een object bij moeilijk licht en met verschillende witbalansinstellingen en bekijk dit naderhand op de pc.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: oefenen met witbalans D70

          Te donker dan weer te licht

          De" bracketing " staat toch niet aan he ! Missschien een onozele opmerking, maar ik had zaterdagavond zitten prutsen aan die knopkes van mijn S3 om 3 bracketing foto's te maken in plaats van 2.
          De dag nadien foto's gaan trekken van de " Fiertel " ( soort bedevaart/wandertocht ) en toen ik naar mijn eerste zes foto's keek was er ook telkens een onder en overbelicht !!! Gelukkig was mijn frank snel gevallen dat " bracketing nog aanstond ( kweet ik ben een kieken ) .

          Met die witbalans moet je leren zoeken/omgaan en vooral niet bang zijn in te stellen.
          Probeer maar tijdens een zonsondergang uw witbalans in te stellen op bewolkt
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: oefenen met witbalans D70

            op welke stand kan je het beste oefenen of maakt dit niet uit

            fasole
            Rivieren weten het; er is geen haast bij.
            Op een dag komen we er wel
            Fujifilm 9600- Canon power shot A700

            Comment


            • #7
              Re: oefenen met witbalans D70

              Oorspronkelijk geplaatst door Fasole
              op welke stand kan je het beste oefenen of maakt dit niet uit

              fasole
              Dat maakt niet uit, ALS je maar wat probeert, anders leer je nooit wat. BV maak binnenshuis foto's op alle wb instellingen (zonder de fijnafstellingen) en bekijk direct de reslutaten hiervan op je pc (of op het schermpje van je cam, alleen zie je het dan niet altijd even goed). Je zult merken dat er grote kleurverschillen op je foto's zichtbaar zijn.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Wat ik me afvraag...

                Oorspronkelijk geplaatst door xjawax
                Wanneer je binnenshuis trekt (zonder flits), hoe moet je dan je witbalans instellen???
                Zonnig? Schaduw? Iemand?
                Kijk eerst eens naar het beschikbare licht in die ruimte:
                TL of neon, peerlampen, daglicht enz.
                Wil je de echte aanwezige kleuren of wil je iets in sfeer weergeven.
                Je kan altijd een hand(zelf)gemaakte witbalans toepassen.
                Het hangt van veel af.
                De ISO-waarde speelt natuurlijk ook een rol.
                Als je een korte sluitertijd nodig hebt dan verhoogt jouw ISO-waarde.
                Het is een combinatie....
                Met een goede flits heb ik voor de meeste onderwerpen minder zorgen
                En dan staat bij de D70 (of de S2 Pro) de WB op auto of flits....

                Je kan ook alles in raw fotograferen en achteraf de foto op jouw scherm
                "toveren" die je wilt

                Maak een paar proefopnamen en bekijk die even op het LCD-schermpje
                van de camera, geeft toch al een indicatie.

                Gelukkig is er nog Photoshop moest er toch iets mis gaan.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment

                Working...
                X