Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof brandt in sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof brandt in sensor

    Een verkoper maakte me vandaag wijs dat het stof dat op een sensor (of de filter) ligt kan inbranden als dit daar te lang blijft liggen. Ik heb altijd gehoord dat het beter is om de sensor pas te kuisen wanneer het echt stoort in de foto's. Wat geloven ?
    Thx.
    BB.

  • #2
    Re: Stof brandt in sensor

    Ik denk persoonlijk dat al dat stof in de sensor overroepen is. Ik heb met mijn beide D70's in totaal 8000 foto's getrokken, en vele malen van lens verwisseld.
    Stof heb ik nog niet gezien. Je moet natuurlijk uitkijken hoe en waar je van lens verandert

    Comment


    • #3
      Re: Stof brandt in sensor

      Als dat waar is, kan die verkoper dan ook zeggen hoe lang het duurt vooralleer het stof ingebrand is, want dan weten we wanneer we de sensor moeten reinigen .

      Volgens mij is dat gewoon onzin. Als daar een probleem mee zou zijn, dan zou er in de gebruiksaanwijzing staan dat de camera om de zoveel maanden naar de importeur zou moeten voor een "groot nazicht" .

      Waardoor zou dat stof inbranden? Want zo heel heet zal die sensor zeker niet worden.

      Dat hij als verkoper van fototoestellen aan de kost komt wil gewoonlijk nog niet zeggen dat hij er iets van afweet .
      Ik heb ook al van die eigenaardige uitspraken gehoord in de winkel, en soms ga ik daar dan ook tegenin, vooral als er veel volk rondstaat .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Stof brandt in sensor

        Het schijnt dat een sensor nog al warm kan worden. Mogelijk dat om die reden stof dat niet regelmatig verwijderd wordt wat vastplakt en wat moeilijker te verwijderen is. Inbranden lijkt mij sterk overdreven.

        Comment


        • #5
          Re: Stof brandt in sensor

          Oorspronkelijk geplaatst door basielbreton
          Een verkoper maakte me vandaag wijs dat het stof dat op een sensor (of de filter) ligt kan inbranden als dit daar te lang blijft liggen. Ik heb altijd gehoord dat het beter is om de sensor pas te kuisen wanneer het echt stoort in de foto's. Wat geloven ?
          Thx.
          BB.
          Nah, dan toch alleen als het radioactief stof is (of als je je camera hebt laten instralen door Jomanda ). Maar van de andere kant zou het wel kunnen verklaren waarom mijn huiskamer er steeds slechter aan toe is... door het inbranden van al dat stof.

          @ Jazzaddict: Stof is een vervelend probleem dat anders dan bij stof op een negatief, vaak geen harde omlijning heeft, maar een vager (iets donkerder) vlekje veroorzaakt. Als het echt heel erg zichtbaar is, noemen we het geen stof maar grofvuil . Maar ik ben het met je eens dat het probleem weleens overdreven wordt. Voorzichtig zijn bij het lenswisselen (liever niet in de Sahara, wel uit de wind en met de cameraopening naar beneden gericht) helpt problemen voorkomen, zo heb ik zelf gemerkt. En de keer dat het toch misging kon ik de rommel met een blaas-kwastje-sonder-kwastje makkelijk wegblazen.

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: Stof brandt in sensor

            Camera uitzetten voor het verwisselen van een objectief. Er schijnt altijd wat restspanning op de CCD te staan en dat trekt stof aan. Echter het mij in al die jaren nog nooit gelukt om eraan te denken de camera van te voren uit te zetten.

            Comment


            • #7
              Re: Stof brandt in sensor

              Oorspronkelijk geplaatst door j@n
              Camera uitzetten voor het verwisselen van een objectief. Er schijnt altijd wat restspanning op de CCD te staan en dat trekt stof aan. Echter het mij in al die jaren nog nooit gelukt om eraan te denken de camera van te voren uit te zetten.
              Ik twijfel er nog steeds aan of dat wel verschil uitmaakt. Op het ogenblik dat je de lens wisselt, dan is de sluiter wel dicht. En dan zou er normaalgezien geen stof aan de sensor mogen geraken (anders komt er ook licht door, en dat is niet de bedoeling).
              Het stof komt wel binnen tijdens het wisselen van de lenzen (of door een zoomlens die van lengte verandert tijdens het zoomen), en dat stof zal dan pas later tot aan de sensor geraken.
              Volgens mij helpt het dus niet veel dat je de camera uitschakelt tijdens een lenswissel .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Stof brandt in sensor

                ZEEEVEEER

                Comment


                • #9
                  Re: Stof brandt in sensor

                  En dan vergeet hij nog te vermelden dat het stof niet eens aan de sensor zelf kan omdat er nog een AA-filter voor zit...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof brandt in sensor

                    Een veel groter probleem lijkt mij dat de kleurpigmenten rood, groen en blauw die voor de sensor zitten aan een continu tempo blijven degraderen.

                    Als je te lang wacht om je digitale fototoestel tweedehands te verkopen, dan kan je alleen nog zwart-wit opnames maken.



                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof brandt in sensor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                      Een veel groter probleem lijkt mij dat de kleurpigmenten rood, groen en blauw die voor de sensor zitten aan een continu tempo blijven degraderen.

                      Als je te lang wacht om je digitale fototoestel tweedehands te verkopen, dan kan je alleen nog zwart-wit opnames maken.



                      Jan.
                      Valt wel mee, hoor. Nikon maakt dat filter met behulp van originele Vivera inkten van HP en natuurlijk wordt ook alleen echt HP-filterpapier gebruikt. Dat geeft een houdbaarheid (mits achter glas bewaard) van zo'n 82 jaar... Maar, tja, Canon-gebruikers...

                      Of gaat dat weer over iets anders



                      Groeten, Miriam

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof brandt in sensor

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                        Ik twijfel er nog steeds aan of dat wel verschil uitmaakt. Op het ogenblik dat je de lens wisselt, dan is de sluiter wel dicht. En dan zou er normaalgezien geen stof aan de sensor mogen geraken (anders komt er ook licht door, en dat is niet de bedoeling).
                        Het stof komt wel binnen tijdens het wisselen van de lenzen (of door een zoomlens die van lengte verandert tijdens het zoomen), en dat stof zal dan pas later tot aan de sensor geraken.
                        Volgens mij helpt het dus niet veel dat je de camera uitschakelt tijdens een lenswissel .
                        En sommige lenzen zijn echte stofzuigers.....
                        En duurdere pro-camera's hebben een "sealing"....
                        (De Nikon D1 was daar zelfs goed in....)
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof brandt in sensor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                          Ik denk persoonlijk dat al dat stof in de sensor overroepen is. Ik heb met mijn beide D70's in totaal 8000 foto's getrokken, en vele malen van lens verwisseld.
                          Stof heb ik nog niet gezien. Je moet natuurlijk uitkijken hoe en waar je van lens verandert
                          En als je een foto neemt op f/16 en meer ? Nog geen zwarte stippen gezien.

                          De teller van mijn D70 staat ook op ongeveer 8000 (vooral buitenopnamen).
                          Je mag zo voorzichtig zijn als je wil, de wegen van het stof zijn ondoorgrondelijk.

                          Dat het stof inbrandt zal wel zever zijn maar dat het moeilijker te verwijderen is als het er tijdje ligt is wat anders. luchtvochtigheid ?


                          Gelukkig is er de sensorswap
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof brandt in sensor

                            Misschien wel een beetje off-topic, maar zijn digtitale reflexcamera's dan zoveel gevoeliger voor stof op de lenzen dan de analoge.
                            Ik heb jaren gewerkt (heb ik trouwens nog altijd) met een canon AT-1 en regelmatig van lens gewisseld en heb daar eigenlijk toch niet zoveel last van gehad.

                            Josip

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof brandt in sensor

                              Oorspronkelijk geplaatst door Josip
                              Misschien wel een beetje off-topic, maar zijn digtitale reflexcamera's dan zoveel gevoeliger voor stof op de lenzen dan de analoge.
                              Ik heb jaren gewerkt (heb ik trouwens nog altijd) met een canon AT-1 en regelmatig van lens gewisseld en heb daar eigenlijk toch niet zoveel last van gehad.

                              Josip
                              Bij een analoge kan er ook wel eens een stofje op het negatief komen, maar dat wordt doorgedraaid als je de volgende opname maakt .

                              Bij een digitale camera blijft de sensor dus zitten, en het stof ook.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X