Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uit nieuwsgierigheid

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uit nieuwsgierigheid

Ik lees hier nogal veel dat mensen in de M-stand werken in combinatie met flits
    Lijkt mij zo raar in tijden van e-ttl en i-ttl en wat is het nog allemaal meer!?

Comment

Meestal werk ik op de M stand, maar indien je niet alle tijd hebt om de sluiter en zo goed te zetten, maak ik mijn foto's in de A stand.

Comment

Vraagje voor de mensen die met de M stand werken.

Hoe doen jullie de lichtmeting Aparte lichtmeter of schakelen jullie eerst naar een andere stand En wat is dan nog het voordeel van M
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Als je in de M stand werkt, zie je in de zoeker een balkje dat toont of de foto overbelicht of onderbelicht wordt (alé, toch bij mijn D70) Het voordeel van de m stand voor mij is dat je perfect weet wat je doet, en je kan veel gemakkelijker de belichting aanpassen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
            Als je in de M stand werkt, zie je in de zoeker een balkje dat toont of de foto overbelicht of onderbelicht wordt (alé, toch bij mijn D70) Het voordeel van de m stand voor mij is dat je perfect weet wat je doet, en je kan veel gemakkelijker de belichting aanpassen.
            Aha, da's dus een verschil met Canon. Daar krijg je geen indicatie dat er sprake is van overbelichting (tenminste niet dat ik weet )

Ikzelf werk meestal op Av met EC. Als ik op M wil werken zal ik toch eerst een meting uit moeten voeren en dan de cam goed instellen. Vandaar ik dat ik me afvroeg wat het voordeel is, tenzij je een externe lichtmeter gebruikt.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              Aha, da's dus een verschil met Canon. Daar krijg je geen indicatie dat er sprake is van overbelichting (tenminste niet dat ik weet )
              De lichtmeting van een 10D (en 20D) werkt ook bij de M stand.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                De lichtmeting van een 10D (en 20D) werkt ook bij de M stand.

Jan.
                OK, wederom tijd om het boekje door te lezen
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Ook mijn 300D geeft in M aan of je met de belichting juist zit...

En ik werk overigens vrijwel altijd in A stand (90%). Voor panning wellicht in S stand, als ik wil bevriezen wil ik een zo kort mogelijke sluiter, dus in A stand met maximaal diafragma. Als het licht raar gaat doen, bij concerten, nachtopnamen en dergelijke, werk ik gelijk op de M stand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                    Ik lees hier nogal veel dat mensen in de M-stand werken in combinatie met flits
                    Lijkt mij zo raar in tijden van e-ttl en i-ttl en wat is het nog allemaal meer!?
                    Via de M stand kan je zelf het f getal en de sluitertijd instellen maar de flits wordt nog steeds automatish geregeld door e-ttl (of i-ttl).

Enkel wanneer de flits ook op manueel wordt ingesteld is e-ttl (of i-ttl) uitgeschakeld.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                      OK, wederom tijd om het boekje door te lezen
                      Of gewoon onderaan in je zoeker kijken ... de aanduiding is m.i. zeer intuitief en je zal wel snel doorhebben of je goed-, onder- of overbelicht

Comment

Met de 10D: meestal Av (70%), met nog weleens belichtingscompensatie. En als ik veel tijd heb of niet tevreden ben met Av schakel ik over naar M. Heel af-en-toe eens in Tv (voor bvb. panning foto's).

Met de A95: Av (80%), af-en-toe M en ook wel eens P voor snapshots.

Kris.
                        My work: VICTORIE.com

Comment

Working...
                        X