Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma en sluitertijd

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diafragma en sluitertijd

Hallo,

Graag had ik de volgende domme vraag gesteld

Ik heb op mijn G2 zo een TV en een AV stand.
    Ik zou daar graag mee expirementeren. Maar ik snap dat niet goed.

Is mijn volgende redenenering goed?

TV:
    Hoe hoger de sluitertijd hoe beter ik bewegende beelden kan nemen.
    Dus als ik de stand op bijvoorbeeld 800 zet, kan ik betere bewegende beelden nemen? Of is een hogere sluitertijd net een kleiner getal op die camera. bijvoorbeeld 50?

AV
    Hoe hoger het diafragma getal hoe scherper de foto in zijn geheel.
    Bijvoorbeeld waarde F8.0 of is het juist F2.0?

Ik weet het klinkt stom, maar voor een leek alweer moeilijk. Hopelijk kan iemand me dit heel simpel uitleggen? Eventueel met een voorbeeld?

Laatste vraag, morgen zou ik moeten foto's nemen op het werk. Dit kantoorgebouw is vrij donker binnenin, met kunstlicht.
    Ik heb al eens geprobeerd foto's te nemen, maar als ik dit op automatische stand plaats dan gaat de flits af en zijn de foto's overbelicht. Zet ik de flits af dan zijn ze te donder.

Misschien moet ik in een andere stand werken, maar dewelke dan?

Thanks,
    Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

tricks en tips pagina's, cursus digiale fotografie

Comment

Kan je mij de site daarvan eens geven? Of waar kan ik dit vinden?

Thanks,
      Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

Comment

Originally posted by kwakkwak
        Kan je mij de site daarvan eens geven? Of waar kan ik dit vinden?

Thanks,
        Ga naar de homepage van BD. Links heb je keuzemenu met daar "Tips en Tricks"...
        Veel succes !
        Hannie

Comment

Hallo Kwakkwak,

Het zal wel een te laat antwoord zijn, maar, beter laat dan nooit.

Bij een bepaalde lichtomstandigheid, hoeveelheid licht, en een camera met een een bepaalde lichtgevoeligheid hoort een vaste reeks van diafragma met sluitertijd combinaties. Kies je een diafragma dan moet er een passende sluitertijd bij worden gezocht en omgekeerd.

Even in het kort: in de Tv, sluitertijdvoorkeuze, betekent 50 het vijftigste deel van een seconde, of wel 1/50s. En ja, hoe groter dat getal hoe korter de sluitertijd dus want je neemt 1 seconde gedeeld door het getal. En hoe groter dat getal hoe groter de 'bevries-mogelijkheid' in een bewegend voorwerp.

Av, diafragma voorkeuze: hoe groter het getal hoe KLEINER de lensopening en daardoor een grotere scherptediepte of scherptebereik.

Bij veel camera's is in de Av stand de sluitertijd niet langer dan 1 seconde en soms dus te kort. Kies dan de Tv stand met een lange tijd dan die 1 seconde, de camera zoekt dan zelf een passend diafragma.

Groetjes,
          Willem
          Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
          http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Er staat - als ik het goed heb - een meter op het lcd scherm, die er alsvolgt uitziet:
            - <|..|..0..|..|> + (of zoiets)
            Hoe meer de markering naar links staat, hoe donkerder de foto zal zijn (onderbelicht); hoe meer naar rechts, hoe meer overbelicht de foto zal zijn. Als het toestel volledig in automatisch staat, is daar niet veel aan te zien...

Als je echter vb. in Tv mode werkt, kun je aan die meter zien of het nog te compenseren valt met het diafragma. Het kan namelijk zijn dat je vb. je sluitertijd zodanig klein kiest (grote waarden) dat het niet gecompenseerd kan worden met de diafragma-opening te vergroten (ook kleinere waarden), omdat het diafragma reeds zijn maximale grootte had. Die meter zal dan aangeven dat de foto onderbelicht zal zijn (en zelfs hoeveel, maar dat gaat wellicht iets te ver).

Als ik me niet vergis, kun je zelfs het toestel volledig in manueel plaatsen. Dan moet je wel sluitertijd en diafragma zelf instellen, maar ook hier is die meter dan bruikbaar om te zien hoe het met de belichting zal staan.

Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Wat TV en AV wil zeggen weet je ondertussen wel al.

TV slaat op de sluitertijd.
              Hoe kleiner dit getal, hoe korter de sluitertijd.
              Bij een klein getal zal er dus minder licht binnenvallen.

AV slaat op de diafragma-opening.
              F2.0 wil zeggen dat je diafragma voor 1/2 openstaat.
              F8.0 wil zeggen dat je diafragma voor 1/8 openstaat.
              Dus de opening voor F8.0 is voor kleiner dan voor F2.0.
              Bij F8.0 zal er dus minder licht binnenvallen.

Dus nu kan je zelf prutsen.
              Als bvb AV op F2.0 staat en TV op 1/200 dan zou er evenveel licht moeten binnenvallen als bij AV op F8.0 en TV op 1/50 (of is het 1/12 ... doeme, ben het nu vergeten).

Je krijgt dus verschillende waarden voor AV en TV maar toch met exact dezelfde hoeveel licht die in je toestel binnenkomt. Door nu met AV te prutsen kan je ervoor zorgen dat je voorgrond mooi scherp is en de achtergrond wazig (bij een lage F-waarde ... bvb F2.0) of dat zowel de voorgrond als achtergrond scherp zijn (bij hoge F-waarde ... bvb F8.0).

En voor de binnenkant van je kantoor te fotograferen zou ik de flits uitschakelen en je toestel op een statief plaatsen. En dan kan je de sluitertijd op TV zelf instellen. Eventjes proberen en je hebt de correcte instellingen gevonden.

Comment

Working...
              X