Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukformaat foto's D70 - 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukformaat foto's D70 - 350D

    Hoi allen,

    daar ik nog twijfel tsn aankoop D70 en 350D had ik volgend vraagje ivm de grootte van af te drukken foto's.

    Ik lees bij de specs:
    D70 max image size: 3008 x 2000 (6 mpix)
    350D max image size: 3456 x 2304 (8 mpix)

    Nu is mijn vraag, kan ik met de foto's van D70 op een A3 formaat afdrukken zonder verlies van kwaliteit ? Met de 350D ? Wordt dit bepaald door het aantal megapixels ?

    Alvast bedankt.

    Joeri
    Nikon D70

  • #2
    Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

    Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
    Hoi allen,

    daar ik nog twijfel tsn aankoop D70 en 350D had ik volgend vraagje ivm de grootte van af te drukken foto's.

    Ik lees bij de specs:
    D70 max image size: 3008 x 2000 (6 mpix)
    350D max image size: 3456 x 2304 (8 mpix)

    Nu is mijn vraag, kan ik met de foto's van D70 op een A3 formaat afdrukken zonder verlies van kwaliteit ? Met de 350D ? Wordt dit bepaald door het aantal megapixels ?

    Alvast bedankt.

    Joeri
    Je gaat dit verschil waarschijnlijk nooit waarnemen!
    Er is zelfs kans dan de d70 nog iets meer detail gaat weergeven, ccd heeft een ander karakter dan cmos.
    Laat je in iedere geval niet beinvloeden door de 2mpixel verschil, maar door het totaal pakket, zoals handling, lenzen en beeldkwaliteit.

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
      Je gaat dit verschil waarschijnlijk nooit waarnemen!
      Er is zelfs kans dan de d70 nog iets meer detail gaat weergeven, ccd heeft een ander karakter dan cmos.
      Laat je in iedere geval niet beinvloeden door de 2mpixel verschil, maar door het totaal pakket, zoals handling, lenzen en beeldkwaliteit.
      Ik wil het bovenstaande niet geheel tegenspreken, maar er wel een kantekening bij plaatsen.

      Een foto van de D70 op A3 komt neer op een slordige 167 PPI (pixels per inch). Die van een 350D op 193 PPI. Het verschil is niet al te groot, ware het niet dat A3 een cruciale grootte is.

      Het menselijk oog kan nl. op normale kijkafstand (een cm of 30) een slordige 180 PPI onderscheiden. Dat houdt in dat de D70 tijdens de overgang van A4 naar A3 wel degelijk de kritieke grens van "maximale scherpte" overschrijdt! Zeker als je wat dichterbij komt dan die 30 cm.

      Laat je door bovenstaande IMHO overigens niet overhalen om voor de 350D te gaan. Er zijn zoals Rudy al zei veel belangrijkere redenen om voor een bepaald merk/model te kiezen dan printformaat. Tenzij A3 formaat voor jou natuurlijk hoogste prio heeft op je verlanglijstje.
      Please don't tell me that's you in your avatar!

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

        ik twijfel ook tussen deze twee qua aanschaf .. wat voor mij belangrijk is, is een goede focus .. wat zijn de verschillen hier tussen deze twee cams?

        Van 6 naar 8 megapixel lijkt me niet zo een groot probleem denk dat de 8 megpixel enkel leuker is om hier en daar een uitsnede te doen ...
        ronaldsplace !! Click it
        switch to canon
        Hoe ouder de foto , hoe jonger we er uit zien !!!

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

          Het verschil tussen 6 en 8 megapixels is inderdaad niet zo groot.
          Of er nu 448 pixels in de breedte en 304 pixels in de hoogte bijkomen, dat maakt bij het afdrukken niet zo'n groot verschil.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

            Wat veel belangrijker is : een goede workflow .
            Als je in RAW werkt en je doet je postprocessing zoals het hoort, is interpolatie nog altijd een mogelijkheid om te gebruiken.
            Dus staar je niet blind op een A3 formaat het kan echt véél groter ook indien je met 6 megapixel vertrekt. Ik heb van mijn eerste digitale reflex de D30 toen een poster van 85 X 118 cm laten maken en dit was maar 3.2 Megapixel bij opname. Ik leverde een bestand aan op formaat met een densiteit van 144 dpi.

            Een opname van mijn 1D-Mark II heb ik van 8.2 Mega geinterpoleerd naar bijna 40 Megapixels om tot een afdrukformaat van 40 X 60 cm te komen op 300 dpi op formaat, dit is perfect mogelijk en heeft dezelfde kwaliteit als een afdruk op klein formaat, zelfs bekeken op enkele centimeters.

            My2cents

            MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 6 mei 2005, 09:07.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

              Op zich is het A3 niet zo heel belangrijk.
              Ik zou wel leuk vinden om een geslaagde foto van mijn kindjes op een A3'tje af te drukken en aan de muur te hangen.
              En daar ik twijfel tsn de 2 toestellen had ik deze criteria nog in gedachte.

              Dus als conclusie kan ik beschouwen dat de D70 kwalitatief zo goed als dezelfde is als de 350D. (mits de foto's goed genomen zijn natuurlijk )

              joeri
              Nikon D70

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                Daar vergis je je. De D70 is van kwaliteit veel beter dan de 300D...

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                  't is natuurlijk commercieel gezien een goede zet van Canon om 8megapixel in die Cam te zetten... t.o.v. Nikon 6 megapixel ... Zullen zo wel veel kopers naar hun kant trekken
                  ronaldsplace !! Click it
                  switch to canon
                  Hoe ouder de foto , hoe jonger we er uit zien !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                    Ga gewoon eens met beiden op stap, dat is gewoon het beste dat je kan doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                      Ik maakte een vergroting 30x45cm en die was PERFECT.

                      D70
                      www.daviddesign.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                        Het aantal megapixels is nu net niet het criterium waarop je een camera moeten kiezen. Spijtig genoeg laten wij, doorsnee-consumenten, ons te veel vangen daaraan, en beschouwen het aantal megapixel als de bepalende factor. Als dat zo is, koop dan een 6 megapixel camera in de aldi of lidl.... Dan heb je voor weinig geld veel megapixels. Of je goede foto's zult maken ?....
                        Volgens mij is de volgorde van belangrijkheid bij goede foto's met een DSLR zo :
                        - Ervaring met uw toestel. Als je het beste en duurste materiaal hebt, en je bedient het slecht, heb je slechte foto's.
                        - Creativiteit van de kadrering. M.a.w. staar U niet blind op megapixels en zoomranges, maar ga naar buiten en trek foto's.
                        - Lens. Hoe lichtsterker, hoe beter en hoe duurder (meestal toch)
                        - Gebruikte camera. Ook een beetje afhankelijk van het type fotograaf. Sportfotografie schijnt beter te lukken met Canon.
                        - Megapixels. 6 of 8 ? Dat maakt geen verschil. Technisch wel natuurlijk, maar we willen een mooie foto. Niet een aantal pixels tegen de muur.

                        Allez, dat is mijn standpunt, en dat standpunt is ook moeten groeien hoor. Ik was vroeger te veel bezig met de techniek ipv foto's trekken...
                        natwork.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                          ik maak regelmatig vergrotingen.


                          en ben daar heel content van. (en ik ben nie rap content)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                            Oorspronkelijk geplaatst door J.V.

                            Ik lees bij de specs:
                            D70 max image size: 3008 x 2000 (6 mpix)
                            350D max image size: 3456 x 2304 (8 mpix)

                            Nu is mijn vraag, kan ik met de foto's van D70 op een A3 formaat afdrukken zonder verlies van kwaliteit ? Met de 350D ? Wordt dit bepaald door het aantal megapixels ?
                            Los van het feit dat het verschil in afdruk kwaliteit (inderdaad) nauwelijks te onderscheiden is, is er nog een belangrijk punt.
                            Hoe ligt de camera in je hand. Ik meen dat de 350D een stuk kleinder is dan de 70D. Dus je zult toch de beide camera's eens gewoon in de hand moeten houden. Hoe is dan de bereikbaarheid van de knopjes....?

                            Tenslotte de Nikon 70D heeft toch meer kwaliteiten in huis dan deze Canon.
                            (Dit is geen eigenbelang want ik werk met Minolta...... )

                            Sterkte met de keuze.
                            Ted
                            -----------------------------------------------
                            Homepage;www.tedboots.nl
                            -----------------------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afdrukformaat foto's D70 - 350D

                              Bedankt voor de reacties.

                              Mijn keuze is inmiddels op de D70 gevallen.
                              Nu nog achter de accesoires zoeken.
                              Goeie tas, extra batterij,...

                              momenteel is de keuze:
                              Top-foto : Nikon kit 18-70 + 70 - 300 : 1079 €
                              ??: 1024 gb compact flash ultra II : tsn 88 - 100 €
                              Konijnenberg : 50 mm - 1.8D Nikor: 98 €

                              joeri
                              Nikon D70

                              Comment

                              Working...
                              X