Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in welke kwaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• in welke kwaliteit

Ik heb juist een 350D gekocht maar heb een vraagje. Het is de bedoeling om mijn foto's binnen te doen voor jurering in mijn fotoclub. Ze zouden dan formaat 20x30 zijn. Op welke kwaliteit moet ik trekken om de foto's zo goed moeglijk te hebben ? Is RAW sowieso het beste ?

Ik weet natuurlijk ook wel dat hoe hoger hoe beter is maar is dit effectief aan de foto te zien, of kan het ook in een lagere modus ?

Ik bedoel dus, zal er op de foto een verschil te zien zijn tussen Raw, L of M

Nog een vraag. Ik heb 2 geheugenkaarten gekocht van 512 en krijg er nog een van canon van 256. Hoeveel pics van goede kwaliteit krijg ik hierop ?

Hoop dat dit in de juiste topic gepost is. Alvast bedankt. A newbie
    Last edited by caersbart@hotmail.co; 29 april 2005, 17:20.
    ---
    www.caersbart.be
    http://gallery.mac.com/caers_bart#10...or=black&sel=3

Re: in welke kwaliteit

bij normaal gebruik zal je m.i.geen verschil zien.als je sterk gaat uitvergroten kan je soms "jpeg foutjes" zien als je sterk samendrukt(low qualitie)of kleinere resolutie gebruikt.in raw kan je iets verder/meer aanpassen dan met jpegs.

Comment

RAW is aan te bevelen aangezien deze foto's echt perfect moeten zijn. Wil je niet in RAW schieten is JPG Large ook heel goed te gebruiken.

Wat je ook doet, altijd in de hoogste ( dus grootste bestand) stand schieten
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Yup, steeds in de hoogste kwaliteit proberen te schieten, geheugenkaartjes worden echt wel democratisch heden ten dage

In dit geval zou ik ook voor RAW opteren, zodat je toch nog controle hebt over een aantal parameters (witbalans, exposure etc) bij het postprocessen. Zo kan je het beste uit je foto's "persen".
        D7000 en wat glas

Comment

De waarden die ik noteerde voor mijn Sandisk Ultra II 1.0GB zijn de volgende

OPGELET: de waarden verschillen naargelang het gekozen programma:

A) instelling Auto + programma Portret, Landschap, Close up, Sport, Nacht en Flitser uit

1) instelling L(arge)/Fine : 256 foto's
          2) instelling M(edium)/Fine : 443 foto's
          3) instelling S(mall)/Fine : 780 foto's

4) instelling L(arge)/Normal : 501 foto's
          5) instelling M(edium)/Normal : 868 foto's
          6) instelling S(mall)/Normal : 999 foto's

B) instelling programma P, Tv, Av, M en A-DEP

1) instelling L(arge)/Fine : 287 foto's
          2) instelling M(edium)/Fine : 485 foto's
          3) instelling S(mall)/Fine : 822 foto's

4) instelling L(arge)/Normal : 550 foto's
          5) instelling M(edium)/Normal : 920 foto's
          6) instelling S(mall)/Normal : 999 foto's

Enkel in deze programma's kun je ook instellen:

7) Raw: 115 foto's
          8) Raw + L(arge)/Fine : 82 foto's

Deze waarden zullen wat lager zijn voor een 512 en 256, maar ik zou ze in Medium(Fine) (2496 x 1664!!) nemen, dit formaat is ruim voldoende voor afdrukken van 20 x 30

En alsof dat nog niet genoeg is, kun je nog gaan combineren ook:

Stel het programmawiel in op Auto (groene markering), verander de kwaliteit naar bv. Medium, stel nu het programmawiel in op P (of in de omgekeerde richting op Portret) verander de kwaliteit naar bv. Large, alle programma's naar beneden inclusief de stand Auto staan nu op Meduim kwaliteit, de andere boven de stand Auto op Large. Voor de reeks van programma's die je wil wijzigen, altijd boven de stand Auto (P of hoger) of onder (Portret of lager) gaan staan, en zo kun je dus tal van keren combineren met de verschillende kwaliteitswaarden. 't lijkt op het eerste zicht wat moeilijke uitleg, maar eenmaal proberen en dan ist al wat simpeler.

groeten,

Comment

Ha, heel leuk allemaal, tot dat ik merk dat photoshop CS de Raw-foto's gewoon niet herkend!!!. Voor PC heb je eventueel nog Rawshoot maar voor Mac. Ik snap niet dat een PS dit bestand niet herkend. Canon 350D is toch een redelijk versprijd toestel en als je dat dan niet kan gebruiken samen met PS

Iemand een oplossing ?
            ---
            www.caersbart.be

Comment

RAW conversie plug-in downloaden vanaf de Adobe website
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caersbart@hotmail.co
                Ha, heel leuk allemaal, tot dat ik merk dat photoshop CS de Raw-foto's gewoon niet herkend!!!. Voor PC heb je eventueel nog Rawshoot maar voor Mac. Ik snap niet dat een PS dit bestand niet herkend. Canon 350D is toch een redelijk versprijd toestel en als je dat dan niet kan gebruiken samen met PS

Iemand een oplossing ?
                Als je goed had gezocht op www.adobe.nl dan had je kunnen weten dat de Canon 350D net als de Nikon D2X, pas in de volgende RAW-update (3.1), vermoedelijk medio mei, verwerkt kunnen worden. Overigens heb je daar Adobe Photoshop CS2 voor nodig. Dus dat wordt sparen.

Comment

En zo heel erg wijdverspreid is de 350D nog niet.

De camera is nog maar een dikke maand op de markt of zo...

Comment

Ik heb nooit foto's in RAW gemaakt, en de prints van 20x30cm zijn altijd perfect. Voor dat formaat is volgens mij het verschil niet zichtbaar.

Mijn camera staat altijd op jpeg, grootste formaat en de beste kwaliteit. Dat is ruim voldoende, en in jpeg kan je de foto's achteraf ook perfect bewerken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Ik heb juist een 350D gekocht maar heb een vraagje. Het is de bedoeling om mijn foto's binnen te doen voor jurering in mijn fotoclub. Ze zouden dan formaat 20x30 zijn. Op welke kwaliteit moet ik trekken om de foto's zo goed moeglijk te hebben ? Is RAW sowieso het beste ?

Ik weet natuurlijk ook wel dat hoe hoger hoe beter is maar is dit effectief aan de foto te zien, of kan het ook in een lagere modus ?

Ik bedoel dus, zal er op de foto een verschil te zien zijn tussen Raw, L of M

Nog een vraag. Ik heb 2 geheugenkaarten gekocht van 512 en krijg er nog een van canon van 256. Hoeveel pics van goede kwaliteit krijg ik hierop ?

Hoop dat dit in de juiste topic gepost is. Alvast bedankt. A newbie

Voor degelijk werk blijft RAW de te volgen weg, en vertrekkende van het RAW bestand kan achteraf alles gemaakt worden. Dus als het effe kan RAW .

Je kan dan gebruik maken van de maximale kwaliteit van je toestel, per slot van rekening heb je ook betaald voor die kwaliteit, dus waarom op minder werken ? Plaats op de kaarten .... Geen excuus kaarten zijn te koop aan aanvaardbare prijzen, dus zorg voor een aantal CF kaarten.

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                        Overigens heb je daar Adobe Photoshop CS2 voor nodig. Dus dat wordt sparen.
                        Kan ik me niet behelpen met adobe DNG als deze geupdate is voor de 350D ?
                        ---
                        www.caersbart.be

Comment

Iemand een oplossing ?
                          Waarschijnlijk zit bij jouw 350D toch een programma dat de conversie naar TIFF aankan ? Dit voorlopig gebruiken als tussenstap naar PS in afwachting van de plug-in upgrade kan misschien uitkomst bieden
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Kan ik me niet behelpen met adobe DNG als deze geupdate is voor de 350D ?
                            Waarschijnlijk is dit ook een optie. Je hoeft dan geen nieuwe CS2
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                              Mijn camera staat altijd op jpeg, grootste formaat en de beste kwaliteit. Dat is ruim voldoende, en in jpeg kan je de foto's achteraf ook perfect bewerken.
                              Vergeet niet dat iedere keer als je een Jpeg bestand wijzigt en dus opnieuw opslaat je kwaliteit verliest. Ik zou dus in ieder geval niets aan de originele bestanden niet veranderen.

Over het converteren naar PS, inderdaad eerst even omzetten in Tiff.

Comment

Working...
                              X