Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ooit overwogen een compact naast DSLR aan te schaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ooit overwogen een compact naast DSLR aan te schaffen?

Zijn er hier gebruikers die zich, nadat ze reeds een DSLR aangeschaft hadden, toch nog een compact of prosumer hebben gekocht?

Ik probeer even de situatie te schetsen : Er zijn af en toe van die momenten dat rondzeulen met een DSLR geen optie is omdat enerzijds de omstandigheden het niet toelaten en anderzijds foto's maken niet op de eerste plaats komt of het uitgangspunt van de activiteit is. Je neemt bvb deel aan een sportactiviteit, je gaat met het gezin naar een pretpark, je gaat met vrienden uit eten etc. Een 1DMKII met een 24-70mm neem je toch niet elke keer mee op de maandelijkse tocht van je fietsclub, net zomin als in Splash Mountain in Disneyland. Als deze situaties jullie bekend voor komen, wat was jullie oplossing? Toch je DSLR meenemen en de juiste lens voor elke mogelijke situatie ondanks het gezeul, of een compact toestel?

Diegenen die de twee door mekaar gebruiken: hoe kijken jullie aan tegen het (mogelijk) verschil in creatieve mogelijkheden en kwaliteit van de opnames?

Heel concreet overweeg ik dus de aanschaf van een Canon Powershot S70 om naast mijn 1DMkII te gebruiken? Ik zou voor een toestel uit deze klasse kiezen omdat ik bang ben dat anders het kwaliteitsverschil tussen mijn DSLR opnames te groot gaat worden. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij?
    DigiCam

Re: Ooit overwogen een compact naast DSLR aan te schaffen?

Zie Signature

Ik zou mijne CP5400 eigenlijk moeilijker kunnen missen dan mijne D70
    Omdat dat ding nu eenmaal zo handig is om mee te nemen
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik zit met hetzelfde...
      Ik zou ook een lichter toestel willen om "altijd" mee te nemen en bv. voor in de bergen. Maar tegelijk wil ik zo weinig mogelijk aan kwaliteit inboeten ... Omdat ik per sé een breedhoek wil (minstens eq. 28mm) vallen er veel uit de boot, een Olympus 8080 of een 7070 zijn misschien wel the way to go (die zijn echter niet heel klein). Als je iets goeds vindt, laat maar weten, ik ben benieuwd! Kris

Comment

Naast mijn DSLR heb ik ook nog een kleine consumer.
        Het gebruik is verschillend.
        Dat kleintje heb ik STEEDS bij. Ik gebruik het voor vanalles en nog wat. Daarom heb ik zo'n extra klein toestel gekocht, je kan het altijd in je zak steken. Als ik iets zie wat de moeite lijkt, neem ik er vlug een foto van. Soms zelfs om de prijs te onthouden van iets wat ik in een etalage zag.
        Op onverwachte momenten, binnen familiekring vb, heb ik steeds mijn fototoestelletje bij de hand.

hesy.be
        BD0319BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
          Zijn er hier gebruikers die zich, nadat ze reeds een DSLR aangeschaft hadden, toch nog een compact of prosumer hebben gekocht?

Ik probeer even de situatie te schetsen : Er zijn af en toe van die momenten dat rondzeulen met een DSLR geen optie is omdat enerzijds de omstandigheden het niet toelaten en anderzijds foto's maken niet op de eerste plaats komt of het uitgangspunt van de activiteit is. Je neemt bvb deel aan een sportactiviteit, je gaat met het gezin naar een pretpark, je gaat met vrienden uit eten etc. Een 1DMKII met een 24-70mm neem je toch niet elke keer mee op de maandelijkse tocht van je fietsclub, net zomin als in Splash Mountain in Disneyland. Als deze situaties jullie bekend voor komen, wat was jullie oplossing? Toch je DSLR meenemen en de juiste lens voor elke mogelijke situatie ondanks het gezeul, of een compact toestel?

Diegenen die de twee door mekaar gebruiken: hoe kijken jullie aan tegen het (mogelijk) verschil in creatieve mogelijkheden en kwaliteit van de opnames?

Heel concreet overweeg ik dus de aanschaf van een Canon Powershot S70 om naast mijn 1DMkII te gebruiken? Ik zou voor een toestel uit deze klasse kiezen omdat ik bang ben dat anders het kwaliteitsverschil tussen mijn DSLR opnames te groot gaat worden. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij?
          Ik heb geopteerd om naast mijn MarkII een Powershot Pro1 te kopen.
          Kwalitatief de beste prosumer imho.

Zeer scherpe foto's, redelijk wat zoom, werkt ook met CF, vele mogelijkheden: time-lapse fotografie, IR-remote, kan desnoods ook mijn 550EX dragen ( alhoewel het geen zicht is ... ), schermpje dat in alle mogelijke richtingen draait ,+ dat uitermate scherp is en vrij groot.

De Powershot Pro1 is heden ten dage ( in Duitsland ) zeker "betaalbaar".

Ik heb nog getwijfeld tussen een Panny Z2 of een Sony 828, maar die gebruiken dan weer andere geheugenkaarten en de flitser is niet compatibel.
          Last edited by Alfa Centauri; 28 april 2005, 15:57.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Beste Digicam, ik kan je héél goed volgen, en ik heb ooit nog is gewerkt met een G2 in combinatie met de D60, uitgaande van dezelfde denkpiste als U.
            Na verloop van tijd heb ik de G2 verkocht en alles met de D60 gedaan.
            ik kon moeilijk leven met het kwaliteitsverschil tussen beide camera's. Nu met de Mark II heb ik de rollen gedraaid en heb mijn D60 nog steeds. Ik heb de grip verkocht zo werd de D60 wat kleiner en ik heb voldoende keuze van lenzen die op de D60 kunnen.

Dus nu dient de D60 als backup en ik neem die dan ook enkel mee met één zoomlens der op , een 2 giga kaart in het toestel en hoogstens een extra batterij in de broekzak. geen tas , geen wisseloptiek juist het nodige.

Nu voor mij is dit een meer aanvaardbare oplossing dan de combinatie D60 en G2, van kwaliteit moet de D60 niet echt veel inboeten op de Mark II.
            Met ander woorden als je op die uitstappen is een beeld maakt dat je wenst te gebruiken voor een A3 afdruk is dit nooit een probleem, zeker niet als je gewoon bent van in RAW te werken.

In uw geval zou ik de aankoop van een 350D overwegen, dit is niet veel groter dan een compactje, maar heeft wel de kwaliteit van een DSLR, en aangezien jij ook goed in het glas zit zal er allicht een lensje zijn dat de job naar behoren gaat vervullen. ik denk hier zeker aan de 17-40 mm f4 L USM dat voor uistappen in de zomer toch een wandellens is met kwaliteit.
            Het prijsverschil van de Body 350D en een G6 bijvoorbeeld is minimaal, zeker als je bedenkt dat de wisseloptiek ook op deze body kan.

Tot daar mijn visie.

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
              Ik heb geopteerd om naast mijn MarkII een Powershot Pro1 te kopen.
              Kwalitatief de beste prosumer imho.

Zeer scherpe foto's, redelijk wat zoom, werkt ook met CF, vele mogelijkheden: time-lapse fotografie, IR-remote, kan desnoods ook mijn 550EX dragen ( alhoewel het geen zicht is ... ), schermpje dat in alle mogelijke richtingen draait ,+ dat uitermate scherp is en vrij groot.

De Powershot Pro1 is heden ten dage ( in Duitsland ) zeker "betaalbaar".

Ik heb nog getwijfeld tussen een Panny Z2 of een Sony 828, maar die gebruiken dan weer andere geheugenkaarten en de flitser is niet compatibel.
              De sony gebruikt wel cf-kaarten !
              Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
              Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Ah ja, da's waar, maar die beelden waren dan weer iets minder scherp dan van de pro1 dacht ik; ook wat las van CA geloof ik. + groter en zwaarder.
                Maar zeker geen slecht toestel.

Ik zocht een all-round apparaat dat zowel wat groothoek als wat tele had; een goedkope 350D is inderdaad een alternatief, maar dan zeul je weer met extra glas rond. Tenzij je de Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM koopt. ( peperduur, zwaar en niet zo'n fameuze kwaLiteit... )

Ik heb mijn Pro1 ook gezkocht omdat ik soms eens graag film, maar dan heb ik toch "iets" bij om af ten toe een foto te maken.

Mijn dochtertje loopt dan met een IXUS V2 rond, dus we zijn goed voorzien.

Comment

Heb het wel andersom gedaan Ben begonnen met een Canon G5 en toen ik het leuk vond heb ik er een 10D bijgekocht.

Wil ze echter geen van beide missen aangezien ze twee totaal verschillende gebieden dekken
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                    Yep. Naast mijn 10D heb ik er na verloop van tijd toch weer een S60 naast gekocht. Precies dezelfde redenen die jij aan geeft. En... het werkt. Ik kies toch iedere keer heel bewust tussen 10D en S60 (en stiekum ook nog tussen EOS30 en Mamiya C220, maar da's weer een heel ander verhaal ).

Kwaliteitverschil is er wel maar voor ht&k werk merk je daar (anders dan de beetje erg diep verzadigde kleuren) weinig van.

Comment

Dat kleintje heb ik STEEDS bij (ik ook )
                      gr, eb

Comment

Ik heb al een hele tijd een Canon Ixus 400, en verleden week heb ik naast die Canon en mijn D70's nog een Sony828 aangeschaft.
                        Dit met het oog op uitstappen en reis, en ik moet zeggen dat het heel wat prettiger is om mee te zeulen.
                        Heb vandaag voor het eerst in RAW getrokkken, en in vergelijking met D70 duurt het een eeeeeuuuuwigheid eer de file is weggeschreven. Als je die daarna wilt bewerken en omzetten, gaat dit enkel met de meegeleverde software.
                        Je kunt dit dus als een minpuntje beschouwen, of gewoonweg nooit in RAW foto's trekken.
                        Lens is wel erg lichtsterk, en dat is in sommige omstandigheden ook nodig, omdat je best niet hoger dan 200 ISO gaat. De kwaliteit van de lens vind ik uitstekend. Al bij al een aanrader als je een lichtsterke lens prefereert.
                        Last edited by Jazzaddict; 28 april 2005, 20:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                          .In uw geval zou ik de aankoop van een 350D overwegen, dit is niet veel groter dan een compactje, maar heeft wel de kwaliteit van een DSLR, en aangezien jij ook goed in het glas zit zal er allicht een lensje zijn dat de job naar behoren gaat vervullen. ik denk hier zeker aan de 17-40 mm f4 L USM dat voor uistappen in de zomer toch een wandellens is met kwaliteit.
                          Het prijsverschil van de Body 350D en een G6 bijvoorbeeld is minimaal, zeker als je bedenkt dat de wisseloptiek ook op deze body kan.
                          Jeff,

Die gedachte is bij mij ook al opgekomen. Toen ik de 350D voor het eerst vast had wist ik dat dit een ideale aanvulling is voor een pro-body met en serieus L-lenzenarsenaal. Ik heb zelf ook de 17-40 en dit is wellicht de ideale wandelcombinatie. Maar daarnaast denk ik dat er nog situaties gaan zijn waar je zelfs een 350D gaat thuis willen laten en een powershot S70 ideaal is. Ik weet het, het zijn luxeproblemen.

Ik zie dus voor mij drie situaties
                          1) niet van plan om foto's te maken, maar zonder camera op stap is onmogelijk
                          2) de "travel light" situatie, waar het de bedoeling is om comfort met fotograferen te combineren
                          3) de situaties waar fotografie het hoofddoel is

Voor 1) de Powershot S70, voor 2) een 350D met wellicht mijn 17-40 erop en voor 3) de MKII met de hele uitrusting.

Als nu de rest van de familie zich ook eens op fotografie wou storten, kocht ik voor de communie van mijn zoon een compactje , en voor de moederkesdag van mijn vrouw een 350D . Daar kan toch niemand iets op tegen hebben
                          DigiCam

Comment

Ik heb zelf gekozen voor een A95 naast mijn 10D. Zelfde merk dus zelfde look-and-feel van de camera's, engebruiken allebei CF kaarten. Er is vaak weinig verschil in kwaliteit tussen foto's uit beide camera's; een beetje purple fringing met de A95 misschien. Bij hogere ISO presteert de A95 duidelijk minder, maar in zonnige omstandigheden zie ik eigenlijk nauwelijks verschillen

Heb ondertussen ook een onderwaterbehuizing gekocht. Da's niet te betalen voor een 10D en ik wil mijn DSLR eigenlijk niet onderdompelen. Aangezien mijn vrouw de A95 toch ook vrij vaak gebruikt, ga ik eens kijken naar de voorzetlensjes...

Als extra bonus: de A95 heeft spotmetering en mijn 10D niet. Ik gebruik daarom de A95 wel eens als "lichtmeter".

Een collega van me heeft ook net een A95 naast zijn 1D en zijn 300D gekocht.

Kris.
                            My work: VICTORIE.com

Comment

Om kort te zijn: één is géén !

Comment

Working...
                              X