Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 megapixels genoeg??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by jimmy
    ...met 2 Mp kan je niet mooi 20x30 afdrukken...

Ik ben een sterk aanhanger van interpolatie, temeer daar een foto toch niets meer is dan een afschaduwing van de werkelijkheid en niemand deze tot op de pixel nauwkeurig kan waarnemen, laat staan onthouden.

Onderschat het menselijk oog niet hoor! Ik zie duidelijk het verschil tussen een geinterpoleerde foto tegenover een echte optisch resolutie-echt foto hoor! (maar ja ik zit dan ook in de grafische)
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

...Ik zie duidelijk het verschil...

M.i. moet je toch aandachtig kijken om de verschillen te zien, zeker als je weet dat dit in afdruk misschien 2 cm bedekt.

Voor technisch-wetenschappelijke foto's is pure resolutie onontbeerlijk, maar of een haartje of rimpel op een foto echt is of verzonnen, en of dat belangrijk is, daar valt over te twisten

Comment

ik gebruik mijn 6MP-foto's die van zo'n "superccd" afkomen zeer regelmatig op A3. Die resultaten zijn gewoon heel goed.

ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Originally posted by tom314
          ik gebruik mijn 6MP-foto's die van zo'n "superccd" afkomen zeer regelmatig op A3. Die resultaten zijn gewoon heel goed.
          Met mijn D60 heb ik dezelfde ervaring op A4. Het enige beperkende element is de resolutie van de printer. Heb een Canon S9000 in bestelling maar Canon stuurt zoals gewoonlijk zijn kat.

Er bestaat naar het schijnt interpolatiesoftware om de resolutie van camera's zoals de D30 op te krikken zodat de foto's kunnen worden gebruikt voor affiches en dat soort toestanden.

Frank Vandenberghe

Comment

interpolatiesoftware zit wel in elk fotobewerkingspakket. het toegepaste algoritme is vooral heel belangrijk.

photoshop doet hier een uitstekende job. zoals gewoonlijk.

als je bv. ziet wat SvenM voorhad met zijn lommel-foto's (was wel downsizen) dan zie je toch wel kwaliteitsverschillen tss. verschillende pakketten.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Beste Tambar,

Ik ben namelijk zelf (tevreden)eigenaar van een A40 en heb reeds foto's laten afdrukken op formaat 20*30 cm. Die foto's zijn niet meer zo haarscherp als de afdrukken van 10*15 cm en 15*20 cm , maar vallen nog heel goed mee.(zeker goed genoeg om in te kaderen en op te hangen)
              Megapixels zijn heel belangrijk voor grote afdrukken, maar de rest van de camera speelt zeker ook nog een rol. Het is dus best mogelijk dat je met sommige 2 megapixel camera's niet boven de 15*20 cm kunt gaan, maar met de A40 krijg je wel nog een behoorlijk resultaat.
              Maar als je echt van plan bent om vaak A4 formaten af te printen en je daarbij heel hoge eisen stelt (of indien je nog grotere formaten wenst), zou ik dan toch aanraden een 3 of 4 Megapixel camera te overwegen. (een S30/S40 of G2 zijn in Luxemburg en Duitsland best betaalbaar)
              greetz
              Xeno (A40).

Comment

Working...
              X