Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 megapixels genoeg??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 megapixels genoeg??

Binnenkort zal ik een nieuw toestel aanschaffen. mijn keuze is gevallen op een Canon powershot A40(Goede prijs/kwaliteit, volgens mij hé). Dit toestel heeft 2 mega pixels, nu op zich is dat genoeg als je afdrukken beperkt tot 20 X 30 cm, volgens de gelezen reviews. Als je groter wilt kan je dat software matig met oa Photoshop (gisteren met cursus begonnen). Nu is mijn vraag?
    Is het de moeite om, voor de enkele keren, te investeren in een duurder model of kun je dat inderdaad oplossen via photoshop, zonder veel kwaliteitsverlies??
    Thanks
    Bart

Het zou me sterk verwonderen als twee megapixel zou volstaan voor foto's van 20 op 30 van aanvaardbare kwaliteit.

Frank

Comment

Voor 20x30 heb je toch meer nodig dan een 2 megapixel camera. Foto's groter maken met photoshop zal de kwaliteit zeker nier verbeteren integendeel !!

Comment

beste koop bij testaankoop powershot A40 en nikon coolpix 2500 . bij megapool kost die canon 419€ promotie

Comment

Ik ben het met deg en frankonl eens, met 2 Mp kan je niet mooi 20x30 afdrukken. En over photoshop, ik heb wel eens gehoord dat in het programma een functie zit die pixels extra kan "verzinnen". Die kijkt naar omliggende pixels en plakt er eentje tussen die er mooi bij past, net zoals het superCCD bij sommige camera's geloof ik.
          Nog 1 dingetje: als je veel megapixels hebt (bv 4 of 5) kan je makkelijk een stukje van een foto selecteren en opblazen (croppen) zonder dat het er lelijk uit gaat zien. Zo kan je uit een foto alleen het leuke overhouden. Greetz
          Casio Qv-4000
          http://members.lycos.nl/michieldehoogh/water.html *WARNING*_*SLOW LOADING*

Comment

Originally posted by frankonl

Het zou me sterk verwonderen als twee megapixel zou volstaan voor foto's van 20 op 30 van aanvaardbare kwaliteit.

Frank

Steve's digicam review : 8 x 10 inch, dus iets minder (20x25 cm), maar ik denk dat die mensen dat toch deftig testen, of nie?!

Comment

In ieder geval bedankt voor de tips!

Bart

Comment

Powershot a40 nerges meer beschikbaar tot het einde van de maand in belgische winkels :-((
                ben daarnet even op tocht geweest opzoek naar de a40

na een lange tijd van wikken en wegen heb ik ook voor de A40 gekozen in de categorie 'minder dan €600' overal betere reacties, kritieken en commentaar dan bv. de sony dsc-p71 die in meeste winkels €100 duurder is. (heeft wel 3 megapixels)
                Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

...met 2 Mp kan je niet mooi 20x30 afdrukken...

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Om een perfecte 20/30 afdruk te maken heb je 2478*3599, ofwel 8.9 megapixel, pixels nodig.
                  Er is vrijwel geen enkel toestel dat die resultaten haalt.

Persoonlijk heb ik zelf al ettelijke 20/30 afdrukken gemaakt met 1.3 en 2 megapixel-toestellen en mits correcte belichting en scherpte zijn de resultaten subliem.

Iemand die een 2 megapixelcamera leert gebruiken, weet wat ev-compensatie is en flitscompensatie zit op rozen. Perfecte resolutie voor de doorsnee kleinbeeldafdruk en informatie voldoende voor grotere formaten.

Ik ben een sterk aanhanger van interpolatie, temeer daar een foto toch niets meer is dan een afschaduwing van de werkelijkheid en niemand deze tot op de pixel nauwkeurig kan waarnemen, laat staan onthouden.

Pixels worden wel belangrijker naarmate het onderwerp gedetailleerder wordt, zoals insectmacro's of andere fijnbehaarde onderwerpen.
                  Voor de doorsnee onderwerpen kan je best leuke tijden beleven met een megapixel toestel, en wat je bespaart kan je binnen afzienbare tijd investeren in een veel beter ding, of in een degelijk softwarepakket, wat zeker zoveel waard is.

Comment

Hallo,

Niet om het allemaal moeilijker te maken, maar lees ook eens op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=7285 indien je het nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Ik vind persoonlijkde canon vrij groot en prijzig (heeft natuurlijk wel enkele opties die niet bij de andere toestellen kunnnen.

Groetjes en succes
                    Pietje

Comment

Ik moet Jimmy hier bij treden, ik heb sinds 2 jaar een Epson 850...zeer tevreden over. Ik heb al een paar maal een A4 laten afdrukken bij de fotograaf. Ben uiterst tevreden over de kwaliteit van het A4tje. Ik heb deze foto in de woonkamer ophangen en dit mag gezien worden. Als je zo een foto ophangt ga je toch niet met je neus op de foto hangen. Ik heb ook nog een E-20 bijgekocht omdat ik meer mogelijkheden wou met digitale fotografie. Wat wel is natuurlijk meer pixels is altijd beter dat merk ik in PS als je bvb zoomt op een foto, bij een 5 Mpixel blijft de kwaliteit langer goed dan bij een 2 Mpixel. Zo heb je toch wat meer mogelijkheden!
                      -------------------------------------------
                      Greetz,
                      www.patrickbillen.tk
                      http://users.pandora.be/billen
                      Mvg Patrick Billen, alias Tommie
                      www.wondermooi.be
                      www.patrickbillen.be

Comment

Ja Jimmy je hebt volkomen gelijk ! Het is best mogelijk om een A4 van een 2 megapix perfect af te drukken ! Maar om hieruit een klein stukje te croppen en dan nog een A4 te printen....???? Dat zal een ander paar mouwen zijn !

Comment

stukje van een foto selecteren en opblazen (croppen) zonder dat het er lelijk uit gaat zien.
                          Hallo Amstel Bier,

m.i. is dit onjuist, croppen heeft niks met opblazen temaken. Croppen is een deel
                          van de fotowegsnijden, zodat je het gewenste deel overhoudt.
                          En dit dan op 100% zoom van je bewerkingsofware.

mvg,
                          Z900
                          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

...Maar om hieruit een klein stukje te croppen en dan nog een A4 te printen....????...

Dat liet/laat ik buiten beschouwing. Naar mijn (onbescheiden ) mening is het zaak je foto vooraf te kadreren zodat achteraf croppen onnodig wordt. Dat is mede de uitdaging.
                            Iedereen kan een multimegapixel-groothoek-foto maken en er dan een geslaagde crop uithalen.
                            In dat opzicht was het ook niet bij me opgekomen (dikkenek )

Comment

Originally posted by tambar
                              Binnenkort zal ik een nieuw toestel aanschaffen. mijn keuze is gevallen op een Canon powershot A40(Goede prijs/kwaliteit, volgens mij hé). Dit toestel heeft 2 mega pixels, nu op zich is dat genoeg als je afdrukken beperkt tot 20 X 30 cm, volgens de gelezen reviews. Als je groter wilt kan je dat software matig met oa Photoshop (gisteren met cursus begonnen). Nu is mijn vraag?
                              Is het de moeite om, voor de enkele keren, te investeren in een duurder model of kun je dat inderdaad oplossen via photoshop, zonder veel kwaliteitsverlies??
                              Thanks
                              Bart
                              Interpoleren geeft ALTIJD kwaliteitsverlies.
                              Inderdaad, in photoshop kan je je foto "opblazen" via bicubische interpolatie, maar dit heeft een "verwazing" van het beeld tot gevolg.
                              Wat doen dan de meesten? Ah, we gebruiken gewoon de Unsharp Mask!
                              We vergeten dan wel dat we de jpeg artefacten dan nog eens versterken...
                              Neen, de optische resolutie is nog steeds niet te vergelijken met een geinterpolleerde resolutie hoor...

MAAR als je interpollatie gebruikt, zorg ervoor dat dit NIET MEER DAN 50 % is.

Mvg
                              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
                              X