Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

    Geachte forumleden ,

    Overlaatst een Nikon Coolpix 8700 aangeschaft ( 8.0 mpx en 8 x optische zoom ) - dacht een compact toestel en redelijk lichtsterke lens 35-280 mm 1:2.8-4.2 te combineren ( vaak op vakantie ). Ik merk echter nadelen op : 1° dat ondanks de AF-assistlamp hij problemen heeft om in duistere omstandigheden ( verjaardagsfeestje overdag in een woonkamer ) scherp te stellen. Zelfs indien er voldoende contrast in de zoeker is ( kind tegen lichte muur ) , je ziet hem zoeken , komt even scherp en gaat er dan weer voorbij , ...enz. Op Manual focus wel OK te krijgen.
    Vandaag ben ik naar een zoo geweest waar je in een plexitunnel vissen kon aanschouwen => dus trekken zonder flits ( reflektie flash op plexiglas!) , handmatig op ISO 400 gezet ( maximum ) en op Shutterpriority op 1/60 omdat het uit de hand moest en de vissen blijven zwemmen. Met het grootst mogelijke diafragma krijg ik toch geen enkele goede foto ( bewogen , onscherp , ...slecht ). Korte sluitertijd , zo donker dat er niets van te maken valt .Zou ik met een DSLR beter scoren moest ik hogere ISO's kunnen instellen of zijn dit onmogelijke verwachtingen. Heb nooit traditioneel getrokken en weet dus niet wat mogelijk is met gevoelige film ( ook grotere zilverkorrel - vergelijkbaar met de ruis die ook bij DSLR met hoge ISO's mag verwachten ).

    Moet toegeven dat ik meer verwacht had van dit toestel , bij Grobet zei een verkoper me dat de grotere CCD van bvb een D70 geen verschil maakt ( wel beter signaal / ruis niveau maar kan ook geen licht bijtoveren ). Enkel een lichtsterkere lens / statief kan volgens hem verbetering geven.

    Wat zijn jullie ervaringen / opinies ?

    Zie uit naar jullie mening ; alvast op voorhand bedankt voor de reakties en de tijd die jullie in het antwoord investeren.
    Nikon D70 en Nikon Coolpix 8700 / 18-70DX / 70-300 / Nikkor Macro 105 / SB600

  • #2
    Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

    Although this is a fantastic camera there are some exceptions: High noise after ISO 100, tends to emphasize dark shadows and blown highlights ( hard to control), Almost unusable during low light ie... focusing. Manual focus is a pain in the $#% A little high learning curve out of the box. But once you get used to it it's a great camera.

    Heb ik op dpreview gelezen van een gebruiker.
    Leer de sterkte en zwakheden van uw toestel , verhoog uw kennis van fotografie
    en ervaring opdoen , zal in eerste instantie tot betere foto's leiden en in tweede
    instantie uw beter een idee geven wat toestel voor u het beste is.
    Denk niet met overstappen naar dslr dat uw foto's dadelijk beter gaan zijn
    Well, I always point and shoot. I find that if I don't point, I get erratic results, and if I don't shoot, I don't get any results at all.

    Comment


    • #3
      Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

      Beste Dash,

      Ik begrijp dat je je Coolpix 8700 nog niet zo lang gebruikt, en dat je ook weinig ervaring hebt met de meer comlpexe film toestellen. Ik vermoed dat je probleem erin bestaat dat je nog aan dit mooie toestel moet wennen, en moet ondervinden hoe je al die mogelijkheden gebruikt... Dat is trouwens één van de fascinerende aspecten aan fotografie!

      Het is moeilijk om precies raad te geven hoe je vis-foto te verbeteren, zonder die gezien te hebben. Maar toch enkele pogingen, gebaseerd op mijn eigen ervaringen met een 5700:

      Hoe stond de belichtingsmeting ingesteld? Als je een "algemene" meting doet zou je teveel van de omgeving kunnen meten, t.o.v. de vis.

      Ben je zeker dat je zelf en het toestel niet bewogen hebben (vrij grote kans als je op tele- of macro-stand werkt)? Je toestel heeft een bijzonder handige "Best Shot Selector" optie, waarmee je (al dan niet automatisch) de beste van enkele opeenvolgende opnames kan kiezen; ik gebruikte die heel vaak bij langere belichtingstijden om de beweging bij het afdrukken weg te werken.

      Wat je zeker kan doen is voor wat extra steun zorgen. Haal een compacte monopod in huis (of zo'n klein tafelstatiefje dat je altijd wel ergens op kan steunen): dat kost niet veel en is ongelooflijk veelzijdig. Mijn monopod was een van mijn eerste en beste investeringen!

      Als bewijs dat het wél kan met zo'n compact: hieronder een link naar een monopod opname uit Planckendael, met de 5700 (1/6s f/4.2 aan 71.2mm, iso100), doorheen het glas van een terrarium:

      Laat je niet op je kop zitten!

      Véél oefenen, en veel plezier en succes daarbij!
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

        Als je ergens binnen wil fotograferen zonder flits heb je bijna altijd een statief nodig, ook op 1/60... Ja ook met een DSLR ( hoewel die iets zwaarder zijn ).

        Het enige voordeel dat je zou hebben met een D70 of 300d is dat je naar ISO 800 zou kunnen gaan en daardoor een paar stops winst hebt. Als je kan leven met ruis tenminste. En op voorwaarde dat je niet met de kitlens te werk gaat ( f/3.5 )

        En aan de andere kant.
        Als je toch het ene excuus na het andere zal uitproberen om uzelf toch maar te kunnen overtuigen om de stap te zetten naar een DSLR, moet je niet te lang wachten om er een te gaan kopen.

        Soms moet je niet enkel uw portemenee laten spreken maar ook eens uw hartje
        Het goede gevoel die je dan hebt en het idee een goed toestel te hebben maken uw foto's niet beter ( of toch maar een klein beetje ) maar het is leuker fotograferen met iets dat mooi/prof oogt.

        Het zal wel allemaal zijn voor/nadelen hebben, ik blij erbij ...
        Het zit hem tussen de oren ...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

          Een compact toestel is niet véél beter met méér megapixels, megapixels zijn er nodig maar goede kwaliteit van de pixels is onontbeerlijk, en kwaliteit heb je met een grote sensor.

          Dus een DSLR brengt wel degelijk hulp, en dan hoef je nog niet echt acht megapixel te hebben . De kleine sensor in combinatie met het aantal megapixels is er de oorzaak van dat je met ruis zit zichtbare ruis reeds vanaf 100 ISO, 400 ISO is naar mijn normen onbruikbaar. Met een DSLR van de hedendaagse generatie kan je bruikbare beelden maken op 1600 ISO.

          Indien je dat dan nog kan combineren met een lichtsterk objectief zit je zeer goed.

          Maar een zekere basiskennis in onmisbaar, de camera doet wat je wenst maar jij moet bekwaam zijn om te weten wat te doen. Iemand die geen viool kan spelen, speelt op een Stradivarius ook vals !

          my2cents

          Jeff
          Last edited by Digipics357; 28 maart 2005, 06:53.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

            @topicstarter: ik heb net hetzelfde voorgehad. M'n verwachtingen van de 8700 waren blijkbaar te hoog voor wat het toestel aankon. Theoretisch zit het allemaal wel snor, maar in de praktijk is het toestel niet echt schitterend.

            Ik heb hem dan ook verkocht en een D70 aangekocht. En ik moet zeggen: nog geen seconde spijt van gehad, zeker nu ik m'n SB600 heb.
            De D70 staat bijna altijd in S-stand en ik kies de shuttertijd aan de hand van de lichtmeting en de brandpuntsafstand. Tot nu toe maar heel weinig onscherpe of bewegende beelden gehad.

            Comment


            • #7
              Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

              Ik heb een hele tijd met de cp5700 gewerkt, en ik vond dat een geweldige camera (op het focussen bij weinig licht na). Het duurt misschien even voor je er het beste uitkrijgt, maar als je je toestel echt goed kent kan je er véél mee doen.
              De best shot selector werkt echt goed, zo heb ik perfect scherpe foto's kunnen maken op 1/2. bij dergelijke lage sluitersnelheden moet je wat geluk hebben, maar het zal niet aan het toestel liggen als je foto's bewogen zijn. Natuurlijk, zwemmende vissen bij weinig licht is niet de beste combinatie om scherpe foto's te maken.
              Leer je toestel goed kennen en je zal verbaasd zijn over zijn mogelijkheden!
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                Eigenlijk ligt dat niet meer dan binnen de lijnen van verwachting.
                Dat je met de Colpix 8700 geen goede foto's kan maken, zal ik niet beweren, maar van zodra het op prestatie's aankomt, is een digitale spiegelreflex toch onklopbaar.
                Met de D70 zou je zonder problemen op 1600 iso kunnen werken (probeer dat maar eens met -eender welke- prosumer) om bewegingsonscherpte te voorkomen, en nog steeds beter foto's (lees: minder ruis) te hebben. Ook AF zou geen enkel probleem meer zijn.

                Waarmee ik niet wil zeggen dat je nu naar de winkel moet hollen om je een D70 te kopen, maar wel dat je je zult moeten aanpassen aan je toestel en het proberen leren kennen...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                  Eigenlijk ligt dat niet meer dan binnen de lijnen van verwachting.
                  Dat je met de Colpix 8700 geen goede foto's kan maken, zal ik niet beweren, maar van zodra het op prestatie's aankomt, is een digitale spiegelreflex toch onklopbaar.
                  Dash,
                  het is een kwestie van uittesten! in het begin moet je in verschillende omstandigheden verschillende diafragma's en sluitertijden uitproberen. Leer zo wat het beste resultaat oplevert in die omstandigheden. Het is zoeken, het komt niet van vandaag op morgen ... en weet ook dat een goeie foto uit VEEL meer bestaat dan enkel techniek.

                  ..."Eigenlijk ligt dat niet meer dan binnen de lijnen van verwachting"...
                  Ik vind dit een verschrikkelijke uitlating. Ik krijg het hier soms behoorlijk op mijn heupen van al die hier beweren dat ge enkel met een "onklopbare" digitale spiegelreflex kunt "presteren"! Er zitten hier mannen/vrouwen die met hunne prosumer, op ALLE punten, véél betere foto's maken dan een hele bende digitale spiegelreflex-bezitters!
                  Last edited by Carola; 27 maart 2005, 21:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                    ..."Eigenlijk ligt dat niet meer dan binnen de lijnen van verwachting"...
                    Ik vind dit een verschrikkelijke uitlating. Ik krijg het hier soms behoorlijk op mijn heupen van al die hier beweren dat ge enkel met een "onklopbare" digitale spiegelreflex kunt "presteren"! Er zitten hier mannen/vrouwen die met hunne prosumer, op ALLE punten, véél betere foto's maken dan een hele bende digitale spiegelreflex-bezitters![/QUOTE]

                    Juist, mag ook eens gezegt worden....
                    De 8700 is een prachtige camera, vraagt alleen een beetje Studie om mee te werken zoals alles.

                    Last edited by xiii; 27 maart 2005, 21:53.
                    .....Dyslexie.......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carola
                      ..."Eigenlijk ligt dat niet meer dan binnen de lijnen van verwachting"...
                      Ik vind dit een verschrikkelijke uitlating. Ik krijg het hier soms behoorlijk op mijn heupen van al die hier beweren dat ge enkel met een "onklopbare" digitale spiegelreflex kunt "presteren"! Er zitten hier mannen/vrouwen die met hunne prosumer, op ALLE punten, véél betere foto's maken dan een hele bende digitale spiegelreflex-bezitters!
                      Voor het specifieke onderwerp van de originele poster (foto's bij weinig licht van bewegende onderwerpen) klopt de opmerking over de DSLR's wel degelijk.

                      1) Een DSLR heeft een grotere sensor, en die dingen presteren een stuk beter op hogere gevoeligheden - dus kortere sluitertijden
                      2) een fase detectie autofocus van een DSLR klopt een contrastgebaseerde AF van een prosumer altijd op snelheid, en presteert ook een stuk beter bij minder licht. Voor bewegende onderwerpen bij weinig licht is er niet echt een vergelijk mogelijk.

                      In omstandigheden met beter licht maakt het allemaal minder uit. Maar persoonlijk voel ik mij comfortabeler bij een goede, heldere zoeker. En die vind je alleen bij de duurdere DSLR's.
                      JanR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                        Oorspronkelijk geplaatst door jrosseel
                        Voor het specifieke onderwerp van de originele poster (foto's bij weinig licht van bewegende onderwerpen) klopt de opmerking over de DSLR's wel degelijk.
                        Dat klopt, bij bewegende beelden komt een prosumer wat vaker in de problemen (ook mijn Nikon 8800), maar voor mij houd het daar dan ook op!
                        Weet ge wat ook helpt bij mindere lichtomstandigheden? ademhalingstechniek en een beetje vaste hand! op die manier heb ik er op 1/15 nog 8 op de 10 foto's scherp! werk desnoods met een monopod! zo kan je je gemakkelijk werken 100 ISO en heb je geen last van ruis.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                          Een dslr zal veel sneller zijn en je kan lenzen aanpassen aan je behoefte. Daar staat een ander (hoger) budget tegenover en een zwaardere tas.
                          Het voorbeeld hierboven van een coolpix 5700 wat zou moeten aantonen dta het ermee kan toont volgens mij alleen maar aan dat het er echt niet uitziet. Slecht licht en een CP 5700 gaan nou eenmaal niet samen.
                          Overigens kun je met de 5700/8700 heel mooie platen schieten maar niet bij available light fotografie of macro bij zwak licht en bewegende objecten.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                            Overigens kun je met de 5700/8700 heel mooie platen schieten maar niet bij available light fotografie of macro bij zwak licht en bewegende objecten.
                            Ja halo!
                            Dan moet je maar eens de fantastische foto's zien die bijvoorbeeld "Pendragon" maakt met zijn Nikon 5700!
                            (naar hij zelf zegt, werkt hij vrijwel altijd met bestaand licht!)

                            Ik was vandaag blijkbaar niet de enige die dauwdruppels als thema koos. Zie de schitterende foto van Bisebaer op dit forum. Ik heb dan ook even getwijfeld voor ik deze reeks publiceerde, maar ik vond ze toch 'anders' genoeg. Deze druppels bevonden zich op het ontluikende blad van vrouwenmantel. En wie goed naar de foto's kijkt

                            Macro is een vrij nieuw terrein voor deze jongen. Maar ik blijf proberen. Reacties en tips zijn meer dan welkom. Om het met de ondertussen legendarische woorden te vragen : "Is 't wat" ?;)

                            Ofwel de regenboogforel in 't schoon Vlaams. Sympathieke modellen, geen vreemde nukken, vlotte medewerking (blijven stilliggen als je het vraagt) en vooral lekker om op te eten na de fotoshoot :D De derde foto is niet superscherp. Maar gezien het glibberige van het thema vond ik dit wel iets hebben. Ben ik de enige?


                             

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verwacht ik te veel van Nikon Coolpix 8700

                              Ja Halo als je een statief hebt en een uur de tijd en dooie beesten! Ik zei ook dat je met de 5700-8700 mooie foto's kunt maken! Ik zei alleen ook dat het geen vluggerd is.
                              Het detail in de geposte foto doet trouwens best onder voor de meeste dlsrs.

                              Trouwens, wie is Halo?
                              Last edited by Spanjaart; 27 maart 2005, 22:53.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X