Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor mijn doelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk toestel voor mijn doelen?

    Sven,

    Ik ben helemaal niet gaan vergelijken. Neen, ik zette een aantal andere mogelijkheden op een rijtje die qua bereik beter voor de hand lagen.

    Trouwens vrees ik dat de Bigma + monopod geen goede oplossing is. Een zwaar 3-pod statief zal hier wel beter bij werken.

    Groet

    Marc
    http://www.pbase.com/neos_marc

    www.caridina.be

    Comment


    • #17
      Re: Welk toestel voor mijn doelen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
      Sorry hoor, maar als je een 70-200 VR f/2.8 gaat vergelijken met een bigma dan denk ik toch dat er een (héél) aantal BD-ers prompt van hun stoel zijn gevallen van het lachen.

      Trouwens, reken bij je budget ook maar een deftige monopod als je voor de bigma gaat. "Een speciaal vogeltje" trekken uit de losse hand op 500mm
      Sorry Sven, maar beide lenzen hebben hun eigen gebruik en zijn niet met elkaar te vergelijken. De 70-200 VR is idd een dijk van een lens, maar geeft voor een aantal foto's gewoon niet voldoende bereik, ook niet in combinatie met een TC (en dan laat ik de 2,0 buiten beschouwing wegen teveel kwaliteitsverlies).

      De 50-500 is een van Sigma's toplenzen en verslaat flink wat andere lenzen alleen al puur op scherpte en dat over zijn hele bereik!!
      Je kunt met die lens onder voldoende lichtomstandigheden trouwens perfect uit de hand schieten, ook op 500mm! Dat heb ik zelf al meermaals ondervonden (is niet mijn lens jammergenoeg, maar van een mede-BD-er)... Is het licht wat minder, dan kan er perfect op een monopod gewerkt worden, is goedkoop en heel makkelijk bruikbaar en scheelt meteen een paar stops...

      Oorspronkelijk geplaatst door Neos
      Trouwens vrees ik dat de Bigma + monopod geen goede oplossing is. Een zwaar 3-pod statief zal hier wel beter bij werken.
      Net onder minder ideale omstandigheden is een monopod ideaal: makkelijk verplaatspaar, scheelt een paar stops en is compact. Met een 3-poot vogels gaan trekken met een 50-500 vind ik allesbehalve ideaal: je sleurt met dat ding rond en als de beestjes wat beweeglijk zijn, kun je gewoon niet volgen met je statief, daar is net een monopod voor bedoelt...
      Last edited by CooMa; 28 maart 2005, 10:27.
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #18
        Welk toestel voor mijn doelen - Natuurfotografie

        Wat ik met Natuurfotografie bedoel is het fotograferen van de fauna en flora: vogels, herten, everzwijnen, maar ook speciale paddestoelen, planten ed.

        Heb nu al een paar keer geprobeerd dergelijke foto's te maken met mijn huidige Coolpix 5700 maar ofwel heb ik veel te weinig zoom (dan zie je enkel een klein stipje), ofwel krijg ik het beeld niet scherp (bruin diert tussen bruine takken/bomen/bladeren, met nog wat schaduw erbij).

        Comment


        • #19
          Re: Welk toestel voor mijn doelen - Natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door KrisV77
          Wat ik met Natuurfotografie bedoel is het fotograferen van de fauna en flora: vogels, herten, everzwijnen, maar ook speciale paddestoelen, planten ed.
          Hmm, hier zie ik weer 3 verschillende zaken...
          * vogels: afhankelijk van de afstand zul je dan terechtkomen in het +400mm bereik
          * herten, everzwijnen: hier kan het zijn dat je toekomt met 200mm, maar als het in het wild is zul je hier ook in het bereik +400mm terecht moeten
          * paddestoelen, planten: hier kun je 2 kanten uit: ofwel ga je voor macro (via een dedicated macro-lens of via tussenringen of voorzetlens), ofwel kom je daar goed weg met een 70-200 (en liefst lichtsterk om de paddestoelen in de donkere bossen er goed op te krijgen en met weinig DOF)...

          In jouw geval zou ik rustig opbouwen, beginnen met 2 basislenzen en dan beetje bij beetje bijkopen richting die onderwerpen die jou het meest aanspreken... Kwestie van het budget wat onder controle te houden...
          Zonder de discussie opnieuw te moeten voeren (ik ga even uit van Canon omdat ik die het beste ken, Nikon-gebruikers zullen daar het Nikon alternatief wel naast kunnen zetten):
          * 20D
          * kitlens (cheap en best wel bruikbaar)
          * 70-200 (4.0 Canon of de 2.8 Sigma)
          * 50/1.8 icm een tussenring: ideale portretlens (en goedkoop) en met tussenring perfect voor een groot aantal macro's (van stilstaande onderwerpen, want werkafstand is eerder beperkt...)

          Hope this helps...
          Last edited by CooMa; 28 maart 2005, 13:20.
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #20
            Re: Welk toestel voor mijn doelen?

            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Net onder minder ideale omstandigheden is een monopod ideaal: makkelijk verplaatspaar, scheelt een paar stops en is compact. Met een 3-poot vogels gaan trekken met een 50-500 vind ik allesbehalve ideaal: je sleurt met dat ding rond en als de beestjes wat beweeglijk zijn, kun je gewoon niet volgen met je statief, daar is net een monopod voor bedoelt...
            Met een 3-poot is het inderdaad een gesleur, tenzij je vanuit een schuilhut of iets dergelijks werkt. Persoonlijk ben ik voor mezelf geen voorstander van een monopod, ik kan daar gewoonweg niet mee werken, maar ja, dat ligt dus gewoon aan mezelf. Dat moet in feite ieder voor zich uitmaken wat voor hem het handigste is.

            Persoonlijk vind ik het gebruik van een kettinkje veel handiger dan een monopod, daar valt niets aan te sleuren, maar dit systeem is door weinig mensen gekend.

            Ook is een rijstzak in sommige gevallen een goedkope oplossing .

            Groet

            Marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

            www.caridina.be

            Comment


            • #21
              Re: Welk toestel voor mijn doelen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
              Sorry hoor, maar als je een 70-200 VR f/2.8 gaat vergelijken met een bigma dan denk ik toch dat er een (héél) aantal BD-ers prompt van hun stoel zijn gevallen van het lachen.

              Trouwens, reken bij je budget ook maar een deftige monopod als je voor de bigma gaat. "Een speciaal vogeltje" trekken uit de losse hand op 500mm

              Langs de ene kant heb je wel gelijk ivm de 80-400 qua bereik. Maar een AF-lens kan je TOTAAL niet vergelijken met een AF-S lens.

              De lichtsterkte van een 70-200 met een TC 2.0 (beter is de TC1.7 ) is trouwens gelijk dan bij de 80-400.

              mvg Sven
              met alle respect sven maar als je gewoon niet kort genoeg kan komen?
              heb gistere nog op het strand gewandeld met men 185mm en dat was echt wel nipt.
              AF-S of AF ... als dat vogeltje nu stilzit? en wat met het manueel scherpstellen?

              ik ben er zeker van dat die 70-200 VR een toplens is maar met een gewone BMW ga je ook niet door de modder ploegen.

              als je dan maar net met fotografie begint dan kan het goed zijn dat te weinig bereik meer frustraties gaat opleveren dan te onscherp*.



              *ik heb het over de 70-200VR vs 80-400VR, dat verschil zal niet zo groot zijn dat je prompt je lens weg piert. ik spreek niet over super zooms van 300 euro
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #22
                Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                Hey allemaal al bedankt voor de tips, maar uiteindelijk geven jullie het meeste info omtrent te lenzen, maar welk toestel is aan te raden, wel ik het meest compatibel met eventuel Sigma lenzen (voor die 50-500mm)?

                Comment


                • #23
                  Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door KrisV77
                  Hey allemaal al bedankt voor de tips, maar uiteindelijk geven jullie het meeste info omtrent te lenzen, maar welk toestel is aan te raden, wel ik het meest compatibel met eventuel Sigma lenzen (voor die 50-500mm)?
                  Zowel Nikon als Canon,dat weet ik al zeker.
                  Van Nikon weet ik niet veel,maar de Canon 20D is snel en heeft natuurlijke kleuren en heeft 100 ISO,vind ik hé.
                  Last edited by Cois; 1 april 2005, 16:27.
                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

                  Comment

                  Working...
                  X