Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor mijn doelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel voor mijn doelen?

    Ik ben van plan om te wagen aan een digitale SLR. Momenteel heb in een Nikon Coolpix 5700, en ook een lichte voorkeur voor Nikon, maar…

    Ik twijfel tussen
    de Nikon D70 met lenzen AF70-300 f/4-5.6 G en AF 28-100 f/3.3-5.6 G
    en de Canon 20D met lenzen EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM en de EF 75-300 f/4.5-5.6 IS ISM.

    Ik wil het volgende kunnen doen met toestel en bijhorende lenzen:
    - Vliegtuigspotting (snel toestel dus vereist! – met vlotte autofocus)
    - Sportfotografie
    - Landschappen / gebouwen
    - Natuurfoto’s (dieren ed.)
    - minder portretten ed.
    Ik hecht belang aan heel natuurgetrouwe kleurenweergave.

    Mijn vragen:
    - Wat is dan de beste keuze qua pakket voor deze doelen? (let op mijn totaal budget toestel + lens/lenzen, is max 2500 Euro)
    - Of kijk ik nu betere toestellen / lenzen over het hoofd?
    - Kan het kwaad om regelmatig de lens te moeten versteken?
    - Weten jullie ook waar er goeie cursussen fotografie worden gegeven, of is er iemand van jullie bereid mij verder ‘in te wijden’, want ik sta nog redelijk op het niveau van beginner, maar wil dat ook drastisch aanpakken.

  • #2
    Re: Welk toestel voor mijn doelen?

    Hallo,

    (alé iedereen kent waarschijnlijk de rest van m'n uitleg al maar ik zal hem dan nog maar eens doen )

    Ik zou kiezen voor de Nikon D70 met één van de betse lenzen van Nikon, nl. de AF-S VR 70-200 f/2.8 (kostprijs: 720 + 1600 = +/-2300€)

    Das een goed body met een super machtige lens!!!

    Spaar dan een half jaarje verder en koop dan (nieuw of 2de hands) een Nikon AF-S 28-70 f/2.8 erbij (nogmaals één van de beste lenzen van Nikon)
    (kostprijs: +/-1400€ en 2de hands vind je ze aan een 800€ à 900€)

    mvg Sven Michiels

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel voor mijn doelen?

      D70 body in be moet te vinden zijn voor €900 en daar de 70-200VR + CF kaartje bij (online gekocht) geeft je ong €2500

      als je alles online besteld is dit zeker te doen.

      het enige probleem: heb je nog geen breedhoek (tenzij je een kitlens bij de D70 hebt) maar dan kan je daar later wat geld in steken.

      met dat budget kan je sven zen "goede" raad volgen.

      maar zie gewoon dat je het echt wel kan gebruiken!
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel voor mijn doelen?

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        maar zie gewoon dat je het echt wel kan gebruiken!
        Ik weet niet vanwaar je afkomstig bent, maar als je naar Aartselaar (+/-10km onder Antwerpen) wil komen, wil ik je wel helpen.

        mvg Sven

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel voor mijn doelen?

          ik kan spijtig genoeg niet geholpen worden, die lens intresseert me niet

          het volgende dat ik in huis haal is een 300mm.

          maar stel je voor: een dure lens kopen en dan beseffen dat je ze niet veel gebruikt omdat je ofwel net groothoek of net een zware tele nodig hebt :-/
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel voor mijn doelen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
            Hallo,

            (alé iedereen kent waarschijnlijk de rest van m'n uitleg al maar ik zal hem dan nog maar eens doen )

            Ik zou kiezen voor de Nikon D70 met één van de betse lenzen van Nikon, nl. de AF-S VR 70-200 f/2.8 (kostprijs: 720 + 1600 = +/-2300€)

            Das een goed body met een super machtige lens!!!

            Spaar dan een half jaarje verder en koop dan (nieuw of 2de hands) een Nikon AF-S 28-70 f/2.8 erbij (nogmaals één van de beste lenzen van Nikon)
            (kostprijs: +/-1400€ en 2de hands vind je ze aan een 800€ à 900€)

            mvg Sven Michiels
            Wat kan die man in godsnaam doen met AF-S VR 70-200 voor natuurfotografie.

            Niets, dan een hele boel frustratie's opdoen!

            Spreek eerst als ge er iets van kent!

            Groeten

            neos
            Last edited by Neos; 27 maart 2005, 04:24.
            http://www.pbase.com/neos_marc

            www.caridina.be

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel voor mijn doelen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Neos
              Wat kan die man in godsnaam doen met AF-S VR 70-200 voor natuurfotografie.

              Niets, dan een hele boel frustratie's opdoen!

              Spreek eerst als ge er iets van kent!

              Groeten

              neos
              Misschien iets rustiger reageren? Wat bedoelt de originele poster met natuurfotografie? Als het vogelkes treken is vanop 400meter, dan klopt je uitlating, maar het kan net zo goed zijn dat hij gewoon andere beestjes en landschapkes trekt, en dan kun je met een 70-200 al goed uit te voeten en moet je allen nog uitbreiden naar wat meer groothoek...
              Dus schiet niet iemand af, als je zelf niet alle opties overlopen hebt...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                Oorspronkelijk geplaatst door KrisV77
                Ik ben van plan om te wagen aan een digitale SLR. Momenteel heb in een Nikon Coolpix 5700, en ook een lichte voorkeur voor Nikon, maar…

                Ik twijfel tussen
                de Nikon D70 met lenzen AF70-300 f/4-5.6 G en AF 28-100 f/3.3-5.6 G
                en de Canon 20D met lenzen EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM en de EF 75-300 f/4.5-5.6 IS ISM.

                Ik wil het volgende kunnen doen met toestel en bijhorende lenzen:
                - Vliegtuigspotting (snel toestel dus vereist! – met vlotte autofocus)
                - Sportfotografie
                - Landschappen / gebouwen
                - Natuurfoto’s (dieren ed.)
                - minder portretten ed.
                Ik hecht belang aan heel natuurgetrouwe kleurenweergave.

                Mijn vragen:
                - Wat is dan de beste keuze qua pakket voor deze doelen? (let op mijn totaal budget toestel + lens/lenzen, is max 2500 Euro)
                - Of kijk ik nu betere toestellen / lenzen over het hoofd?
                - Kan het kwaad om regelmatig de lens te moeten versteken?
                - Weten jullie ook waar er goeie cursussen fotografie worden gegeven, of is er iemand van jullie bereid mij verder ‘in te wijden’, want ik sta nog redelijk op het niveau van beginner, maar wil dat ook drastisch aanpakken.

                Indien je nog geen lenzen hebt kan je vrij kiezen tussen de grote merken, weet dat momenteel Canon koploper is op digitaal gebied, dus ik zou voor Canon kiezen. Maar je zal je doel pas in verschillende aankopen bereiken wat een budget van 2500 Euro is niet voldoende voor wat je op je verlanglijst staan hebt. Canon heeft top lenzen die ook een behoorlijk cent kosten, maar als grote richtlijn wil ik je zeggen vooral op de lichtsterkte te letten, je bent altijd beter af met een lichtsterk objectief gelijk welke soort van fotografie je pleegt. Dus wat is te mijden, lenzen die in hun zoombereik naar F 5.6 gaan.
                Probeer zoveel mogelijk lenzen die bij F2.8 blijven in het zoombereik of in sommige gevallen beter zijn dan F 2.8. maar dan spreek je gewoonlik van vaste lenzen. Je zal dus met één lens dienen te starten en dan met wat bij te sparen en tweede en een derde lens gaan aanschaffen. Het wisselen van lenzen is een voordeel van de DSLR het is dus aan U om er gebruik van te maken. Wat je ook moet mijden zijn superzooms in de stijl van 28-200 of 28-300 zo iets is brol. Omdat een zoomlens een compromis is blijft een max bereik van 3X zoom aangeraden. In combinatie met de 20 D hieronder een lijst van mijn favoriiete lenzen geplaats naast het doel waarvoor ik ze zie.

                Vliegtuigspotting : De 70-200 mm F2.8 L USM met eventueel een converter 1.4 brengt je op 280 mm bij een opening van F 4 met deze lens kan je ook Sportfotografie plegen en door de 2.8 (zonder converter) is deze lens ook geschikt voor indoor sport en optredens te fotograferen. Al bij al een echte aanrader en zeer veelzijdig in gebruik en van TOP kwaliteit.
                Landschappen: De 17-40 mm F4 is een ideale wandellens op de 20D hier heb je maar F 4 om te starten maar bij gebruik van een groothoek is een opening van 2.8 minder vereist zeker indien het gaat om landschappen. Met deze lenzen heb je een mooie start, persoonlijk doe ik minder landschappen daarom dat bij mij de meest gebruikte lens de 28-70 mm F2.8 L USM is dit is de voorganger van de huidige 24-70 mm F2.8 L USM, de 28 versie is tegenwoordig vrij gemakkelijk te vinden tweedehands en is ook TOP kwaliteit.

                Natuurfoto’s Hier kan je ver in gaan en zijn de noden verschillend, je kan natuurlijk al pogingen doen met de 70-200 plus converter zodat je al een beter idee krijgt hoeveel mm je nog te kort komt. Tele lenzen met een lang brandpunt en hoge lichtsterkte zijn duur, duizenden Euro's dus heb ik dit tot het laatst bewaard. Indien het buget niet voorhanden is ga je een compromis moeten sluiten, en ofwel opzoek gaan naar tweedehands lenzen of een minder lichtsterk objectief gebruiken. Als meest budgetvriendelijke oplossing komt hier dan de Sigma 50-500 piepen, zelf heb ik er nog niet mee gewerkt maar de meeste waren er tevreden over.

                Tot daar mijn tips.

                Jeff
                Last edited by Digipics357; 27 maart 2005, 08:51.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Neos
                  Wat kan die man in godsnaam doen met AF-S VR 70-200 voor natuurfotografie. Niets, dan een hele boel frustratie's opdoen! Spreek eerst als ge er iets van kent!
                  Nu das wel raar , een jm die een mod gaat afblaffen .
                  Das NIET de manier dat we te werk gaan op BD.

                  Je mag je mening geven maar op een vriendelijke manier!

                  Verder geef ik geen commentaar of uw post,
                  iedereen die deze lens heeft weet waar ik van spreek en de rest kan er alleen maar van dromen

                  Sven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
                    Nu das wel raar , een jm die een mod gaat afblaffen .
                    Das NIET de manier dat we te werk gaan op BD.

                    Je mag je mening geven maar op een vriendelijke manier!

                    Verder geef ik geen commentaar of uw post,
                    iedereen die deze lens heeft weet waar ik van spreek en de rest kan er alleen maar van dromen

                    Sven
                    Sven,

                    Mijn oprechte excuses voor het kort door de bocht gaan. Maar die lens die je daar voorstelde kan wel een toplens zijn, maar niet geschikt voor natuurfotografie. Het is trouwens geen goedkope lens en als een beginneling daar zijn zuurverdiende centen aan uitgeeft op jouw aanraden, dan is hij ferm gezien.

                    Groeten

                    Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

                    www.caridina.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Neos
                      Mijn oprechte excuses voor het kort door de bocht gaan. Maar die lens die je daar voorstelde kan wel een toplens zijn, maar niet geschikt voor natuurfotografie. Het is trouwens geen goedkope lens en als een beginneling daar zijn zuurverdiende centen aan uitgeeft op jouw aanraden, dan is hij ferm gezien.
                      Excuses aanvaard

                      Een beginneling die een startbudget heeft van 2500€ (), raad ik liever top-materiaal aan voor z'n leven, dan een goedkoper lenske en dan na 6 maanden diezelfde lens terug te vinden in 'te koop aangeboden" (wegens upgrade naar 70-200 VR).

                      Sven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Neos
                        Sven,

                        Mijn oprechte excuses voor het kort door de bocht gaan. Maar die lens die je daar voorstelde kan wel een toplens zijn, maar niet geschikt voor natuurfotografie. Het is trouwens geen goedkope lens en als een beginneling daar zijn zuurverdiende centen aan uitgeeft op jouw aanraden, dan is hij ferm gezien.

                        Groeten

                        Marc
                        Nogmaals, die lens kan voor een aantal mensen perfect bruikbaar zijn voor natuurfotografie, het is vooral afhankelijk van welke onderwerpen voor jou nu net natuurfotografie zijn...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                          Kris stelde voorop: Natuurfotografie ( dieren e.d.)

                          Dus, kan je veronderstellen dat hij geen koeien of paarden wil gaan fotograferen en dan vrees ik dat hij hier of daar een speciaal vogeltje ziet zitten, hij spijt ga krijgen dat hij geen lens met een groter bereik heeft. Zelfs als hij grotere dieren, reeen, herten of wilde varkens op het oog heeft, zal hij die dieren toch van een respectabele afstand moeten trekken.

                          Het gebruik van een teleconverter gaat niet alleen ten koste van licht, maar
                          boet ook nog aan kwaliteit in.

                          Ikzelf gebruik de Canon 100-400mm L IS usm voor vogelfotografie en vind deze maar amper toereikend op gebied van afstand.

                          Misschien de Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR AF die qua prijs zowat hetzelfde is als de 70-200 VR of de Bigma die merkelijk goedkoper is, maar meestal wel een statief vereist? Deze laatste heeft dan voor het vliegtuigspotten het voordeel dat ze op 50 mm begint.

                          Beide genoemde lenzen zijn natuurlijk niet zo lichtsterk maar een 70-200 VR met 2x converter is toch ook niet meer zo lichtsterk.


                          Groeten

                          Marc
                          http://www.pbase.com/neos_marc

                          www.caridina.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Neos
                            Kris stelde voorop: Natuurfotografie ( dieren e.d.)

                            Dus, kan je veronderstellen dat hij geen koeien of paarden wil gaan fotograferen en dan vrees ik dat hij hier of daar een speciaal vogeltje ziet zitten, hij spijt ga krijgen dat hij geen lens met een groter bereik heeft. Zelfs als hij grotere dieren, reeen, herten of wilde varkens op het oog heeft, zal hij die dieren toch van een respectabele afstand moeten trekken.

                            Het gebruik van een teleconverter gaat niet alleen ten koste van licht, maar
                            boet ook nog aan kwaliteit in.

                            Ikzelf gebruik de Canon 100-400mm L IS usm voor vogelfotografie en vind deze maar amper toereikend op gebied van afstand.

                            Misschien de Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR AF die qua prijs zowat hetzelfde is als de 70-200 VR of de Bigma die merkelijk goedkoper is, maar meestal wel een statief vereist? Deze laatste heeft dan voor het vliegtuigspotten het voordeel dat ze op 50 mm begint.

                            Beide genoemde lenzen zijn natuurlijk niet zo lichtsterk maar een 70-200 VR met 2x converter is toch ook niet meer zo lichtsterk.
                            Sorry hoor, maar als je een 70-200 VR f/2.8 gaat vergelijken met een bigma dan denk ik toch dat er een (héél) aantal BD-ers prompt van hun stoel zijn gevallen van het lachen.

                            Trouwens, reken bij je budget ook maar een deftige monopod als je voor de bigma gaat. "Een speciaal vogeltje" trekken uit de losse hand op 500mm

                            Langs de ene kant heb je wel gelijk ivm de 80-400 qua bereik. Maar een AF-lens kan je TOTAAL niet vergelijken met een AF-S lens.

                            De lichtsterkte van een 70-200 met een TC 2.0 (beter is de TC1.7 ) is trouwens gelijk dan bij de 80-400.

                            mvg Sven

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk toestel voor mijn doelen?

                              Met 80-400 VR heb je een geweldig bereik voor natuur, zeker op een dslr. Je kunt ook langere sluitertijden relatief fatsoenlijk uit de hand schieten. Aan de andere kant: AFS/VR 70-200 is sneller maar geeft minder bereik.

                              Jammer dat de toon hier en daar wat onvriendelijk is geworden, het zijn allemaal goed bedoelde adviezen.

                              Maar goed gegeven het budget zou ik zeggen:

                              D70 of Fuji s2 pro, 2e hands 600 a 700

                              Kitlens 18-70 230
                              Indien meer behoefte aan groothoek:
                              Sigma 12-24 600 euro
                              G lens 28-80 50 euro

                              Telelens: ga shoppen voor een 80-200 AFS, 70-200VR of 80-400VR.
                              Test deze lenzen eerst een weekend uit door ze te lenen en besluit daarna welke het beste bij je behoefte past.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X