Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To DSLR or not to DSLR, that's the Q

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• To DSLR or not to DSLR, that's the Q

Ik heb het niet zo begrepen op het nabewerken van foto's, ik heb graag resultaat die zo uit de camera komt. Is een DSLR (type 300D - 350D - 20D) dan te hoog gegrepen voor mij of blijf ik liever bij mijn prosumer (zie onderaan)?
    Grtz Fatje

- EOS + EF -

Re: To DSLR or not to DSLR, that's the Q

Oorspronkelijk geplaatst door Fatje
    Ik heb het niet zo begrepen op het nabewerken van foto's, ik heb graag resultaat die zo uit de camera komt. Is een DSLR (type 300D - 350D - 20D) dan te hoog gegrepen voor mij of blijf ik liever bij mijn prosumer (zie onderaan)?
    Uit een DSLR kunnen ook JPEG's komen die "af" zijn... Dat is op zich niet echt het probleem...
    De vragen die je jezelf moet stellen zijn:
    * heb je zin om met een DSLR rond te lopen?
    * wil je er de nodige centen aan uitgeven?

En weet dat je uit een RAW veel meer kunt halen dan een standaard JPEG...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

volgens mij moet je toch evenveel nabewerken bij een prosumer??
      zolang da het digitaal is moet/mag je nabewerken volgens mij
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
        volgens mij moet je toch evenveel nabewerken bij een prosumer??
        zolang da het digitaal is moet/mag je nabewerken volgens mij
        In eerste instantie minder omdat bij de meeste prosumer al heel veel bewerking in de camera zelf gebeurt. Op een DSLR kun je ook veel instellen, maar op een prosumer is het meestal niet zo makkelijk zelf te doen...

Veel hangt er natuurlijk vanaf wat je als "nabewerken" bestempelt... Voor sommigen is croppen ook al nabewerken...
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          In eerste instantie minder omdat bij de meeste prosumer al heel veel bewerking in de camera zelf gebeurt. Op een DSLR kun je ook veel instellen, maar op een prosumer is het meestal niet zo makkelijk zelf te doen...

Veel hangt er natuurlijk vanaf wat je als "nabewerken" bestempelt... Voor sommigen is croppen ook al nabewerken...
          Croppen, ruis verwijderen, levels wat aanpassen, maar daar stopt het voor mij meestal.
          Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

En vergeet vooral de snelheid van een DSLR niet. Deze foto van een springende karper is met geen enkele prosumer te maken wegens de shutterlag.

Groetjes

Marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Croppen, ruis verwijderen, levels wat aanpassen, maar daar stopt het voor mij meestal.
              In principe is dat dan niet anders bij een DSLR. Als de foto in de basis goed is hoef je er niet veel aan te doen.

Waarom wil je eigenlijk overstappen Anders gezegd, wat denk je met een DSLR te bereiken dat niet kunt bereiken met je huidige toestel
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Welke karper? Ik zie alleen een soort boei en veel waterspetters...
                Volgens mij toch iets te laat afgedrukt, hoor!

Bekijk je camera als een stuk gereedschap. Is er iets waardoor je je niet meer lekker voelt bij je huidige prosumer? Zit je tegen een grens aan? (een grens die je graag doorbreekt). Waarom wil je de overstap doen naar een DSLR?
                "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neos
                  En vergeet vooral de snelheid van een DSLR niet. Deze foto van een springende karper is met geen enkele prosumer te maken wegens de shutterlag.
                  Ook dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen, want er zijn ondertussen prosumer die heel aardig in de buurt komen van DSLR's, en verder hebben die ook continuous shooting hoor... Dat argument gaat in veel gevallen dus helemaal niet meer op... Waar is de karper trouwens Me dunkt dat je hem door de shutterlag net gemist hebt
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafael
                    Bekijk je camera als een stuk gereedschap. Is er iets waardoor je je niet meer lekker voelt bij je huidige prosumer? Zit je tegen een grens aan? (een grens die je graag doorbreekt). Waarom wil je de overstap doen naar een DSLR?
                    Wat ik vooral mis (vroeger altijd canon slr camera gehad Ae-1 en A-1 de eos serie heb ik overgeslagen) is het duidelijke zoekerbeeld, een EVF "voelt toch minder goed aan" dan een slr zoeker. Ook de mogelijkheid om met hogere iso toch nog goeie beelden te maken mis ik wel (kan nu maar op iso50 en 100 aanvaardbaar werken).
                    Last edited by Fatje; 24 maart 2005, 08:18.
                    Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

Wat ik vooral mis (vroeger altijd canon slr camera gehad Ae-1 en A-1 de eos serie heb ik overgeslagen) is het duidelijke zoekerbeeld, een EVF "voelt toch minder goed aan" dan een slr zoeker. Ook de mogelijkheid om met hogere iso toch nog goeie beelden te maken mis ik wel (kan nu maar op iso50 en 100 aanvaardbaar werken).
                      Dat klinkt inderdaad alsof je tegen grenzen aanloopt.

Het is een beetje afhankelijk van het toestel hoeveel je na moet bewerken. Naar ik heb begrepen doen b.v. de 3xxD modellen meer aan nabewerking in het toestel dan de 10D/20D. Laat staan de 1D serie.

Als je JPG schiet kun je wel een hoop zaken instellen waardoor de foto direct uit de camera al heel behoorlijk moet zijn. Zelf schiet ik standaard in RAW en conversie met Bibble. Ik speel dan nog wat met de curves en verscherping, maar dat is het meestal wel. Alléén als ik het verknald heb qua belichting en de foto is echt de moeite waard pak ik PS erbij. Veel nabewerking moet eigenlijk niet nodig zijn.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

daar stopt het voor de meesten wel denkek, buiten dan voor degenen die in raw schieten.
                        Als je door de ruis aan de grens zit zou ik wel geen 300D overwegen. Is niet bijzonder goed op dat vlak vind ik persoonlijk.
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Als je tevreden bent met je Pro1, dan geen DSLR
                          Niet? Dan moet je afvragen waarom? Niet de cam, maar de bedienaar van de cam maakt de foto. Maar dat wisten we al.
                          Succes
                          Jos
                          www.picturelifestyle.nl

Comment

Het duidelijke zoekerbeeld kan je vergeten vrees ik...Op mijn 10D is dat behoorlijk klein...(ik vergelijk nu met mijn Minolta 700si-analoog). Dat gaat voor de 300D net hetzelfde zijn denk ik. Hoe het met 20D-350D-D70 enz zit weet ik niet maar de gecropte sensors gaan geen goed doen aan het zoekerbeeld...

Het zal allicht beter zijn dan van de meeste prosumers...

Comment

Working...
                            X