Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
To DSLR or not to DSLR, that's the Q
Collapse
X
-
To DSLR or not to DSLR, that's the Q
Ik heb het niet zo begrepen op het nabewerken van foto's, ik heb graag resultaat die zo uit de camera komt. Is een DSLR (type 300D - 350D - 20D) dan te hoog gegrepen voor mij of blijf ik liever bij mijn prosumer (zie onderaan)?
Grtz Fatje
- EOS + EF -Labels: Geen
-
-
Re: To DSLR or not to DSLR, that's the Q
Oorspronkelijk geplaatst door FatjeIk heb het niet zo begrepen op het nabewerken van foto's, ik heb graag resultaat die zo uit de camera komt. Is een DSLR (type 300D - 350D - 20D) dan te hoog gegrepen voor mij of blijf ik liever bij mijn prosumer (zie onderaan)?
De vragen die je jezelf moet stellen zijn:
* heb je zin om met een DSLR rond te lopen?
* wil je er de nodige centen aan uitgeven?
En weet dat je uit een RAW veel meer kunt halen dan een standaard JPEG...
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hellcatvolgens mij moet je toch evenveel nabewerken bij een prosumer??
zolang da het digitaal is moet/mag je nabewerken volgens mij
Veel hangt er natuurlijk vanaf wat je als "nabewerken" bestempelt... Voor sommigen is croppen ook al nabewerken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CooMaIn eerste instantie minder omdat bij de meeste prosumer al heel veel bewerking in de camera zelf gebeurt. Op een DSLR kun je ook veel instellen, maar op een prosumer is het meestal niet zo makkelijk zelf te doen...
Veel hangt er natuurlijk vanaf wat je als "nabewerken" bestempelt... Voor sommigen is croppen ook al nabewerken...Grtz Fatje
- EOS + EF -
Comment
-
En vergeet vooral de snelheid van een DSLR niet. Deze foto van een springende karper is met geen enkele prosumer te maken wegens de shutterlag.
Groetjes
Marc
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door FatjeCroppen, ruis verwijderen, levels wat aanpassen, maar daar stopt het voor mij meestal.
Waarom wil je eigenlijk overstappenAnders gezegd, wat denk je met een DSLR te bereiken dat niet kunt bereiken met je huidige toestel
Comment
-
Welke karper?Ik zie alleen een soort boei en veel waterspetters...
Volgens mij toch iets te laat afgedrukt, hoor!
Bekijk je camera als een stuk gereedschap. Is er iets waardoor je je niet meer lekker voelt bij je huidige prosumer? Zit je tegen een grens aan? (een grens die je graag doorbreekt). Waarom wil je de overstap doen naar een DSLR?"A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NeosEn vergeet vooral de snelheid van een DSLR niet. Deze foto van een springende karper is met geen enkele prosumer te maken wegens de shutterlag.Me dunkt dat je hem door de shutterlag net gemist hebt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rafaelBekijk je camera als een stuk gereedschap. Is er iets waardoor je je niet meer lekker voelt bij je huidige prosumer? Zit je tegen een grens aan? (een grens die je graag doorbreekt). Waarom wil je de overstap doen naar een DSLR?Last edited by Fatje; 24 maart 2005, 08:18.Grtz Fatje
- EOS + EF -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FatjeWat ik vooral mis (vroeger altijd canon slr camera gehad Ae-1 en A-1 de eos serie heb ik overgeslagen) is het duidelijke zoekerbeeld, een EVF "voelt toch minder goed aan" dan een slr zoeker. Ook de mogelijkheid om met hogere iso toch nog goeie beelden te maken mis ik wel (kan nu maar op iso50 en 100 aanvaardbaar werken).
Het is een beetje afhankelijk van het toestel hoeveel je na moet bewerken. Naar ik heb begrepen doen b.v. de 3xxD modellen meer aan nabewerking in het toestel dan de 10D/20D. Laat staan de 1D serie.
Als je JPG schiet kun je wel een hoop zaken instellen waardoor de foto direct uit de camera al heel behoorlijk moet zijn. Zelf schiet ik standaard in RAW en conversie met Bibble. Ik speel dan nog wat met de curves en verscherping, maar dat is het meestal wel. Alléén als ik het verknald heb qua belichting en de foto is echt de moeite waard pak ik PS erbij. Veel nabewerking moet eigenlijk niet nodig zijn.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door FatjeCroppen, ruis verwijderen, levels wat aanpassen, maar daar stopt het voor mij meestal.
Als je door de ruis aan de grens zit zou ik wel geen 300D overwegen. Is niet bijzonder goed op dat vlak vind ik persoonlijk.[FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK
Comment
-
Als je tevreden bent met je Pro1, dan geen DSLR
Niet? Dan moet je afvragen waarom? Niet de cam, maar de bedienaar van de cam maakt de foto. Maar dat wisten we al.
Succes
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FatjeWat ik vooral mis (vroeger altijd canon slr camera gehad Ae-1 en A-1 de eos serie heb ik overgeslagen) is het duidelijke zoekerbeeld, een EVF "voelt toch minder goed aan" dan een slr zoeker. Ook de mogelijkheid om met hogere iso toch nog goeie beelden te maken mis ik wel (kan nu maar op iso50 en 100 aanvaardbaar werken).
Het zal allicht beter zijn dan van de meeste prosumers...
Comment
Comment