Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 nog zo slecht niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D100 nog zo slecht niet

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
    Misschien draait het daar nu net om Er wordt zoveel geroepen over Megapixels, sensor kwaliteit, enz. en uiteindelijk wordt er een plaatje gepost op 72 dpi 800*600 pixels op het net. Kun je je toch afvragen of je die hyper camera wel nodig hebt of dat je het ook net zo goed af kunt een "oud' beestje

Ik durf er heel wat onder te verwedden dat als je onder gecontroleerde omstandigheden (zelfde fotograaf, pc voor berwerking, printen op de zelfde printer, gecontroleerde lichtomstandigheden) diverse foto's neemt met heel verschillende toestellen, deze op het net of op 10x15 cm er hetzelfde uitzien

Pas op 100% of meer zoom op het scherm zul je verschillen zien. Maar wie kijkt op die manier naar foto's
    Zo is het altijd geweest he.
    Ik herinnner mij nog toen ik met mijn 3MP prosumertje bezig was en mijn reisfoto's toonde gedrukt op A4. Ik kreeg toen commentaar van een analoge vriend dat dit toch nog niet zo goed was als analoog hoor want als hij op 1 cm afstand keek naar mijn foto's dan kon hij toch artefacten zien etc.
    Dan kwam hij met zijn vakantiefoto's en had je 10x15 cm foto met een lelijke gele cast want tja je hebt zelf de kleuren niet onder controle he. Hij had geen artefacten hoor maar tja ik op 10x15 ook niet. Tja dan weet je wel wat je met zo een commentaar moet.

Anderzijds denk ik wel dat de vooruitgang nog veel mooie dingen gaat doen. Want ruisloze iso 25600 met een dynamisch bereik van 13 stops en veel maar pixels komen er zeker aan en dat is toch een mooie vooruitgang he.

En het aantal pixels en dergelijk hangt van je max printformaat af he. Bij mij is dat 38x25cm dus op dit moment zijn er enkel de kodak DSLR en de 1DsII die daaraan voldoen dus die evolutie mag ook nog he. Print je max op 10x15 of op het web dan is 2MP al meer dan voldoende he.

Dus tja Spanjaart heeft ook gelijk dat dit wel niets wil zeggen over de D100 he. Maar dit is een dijk van een camera en dat is binnen 10 jaar nog het geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
      Zou willen eindigen met iets wat in een andere tread al gezegd is: iedereen moet maar zelf uitmaken waarin hij/zij wilt investeren of het nu overkill is of niet

Ik weet niet uit welke thread dit komt maar het is wel 100% correct.

Comment

[QUOTE=Zou willen eindigen met iets wat in een andere tread al gezegd is: iedereen moet maar zelf uitmaken waarin hij/zij wilt investeren of het nu overkill is of niet [/QUOTE]

Idd zo !

Hier toch mijn bedenking :

Ik kom van de analoge wereld waar ik respectievelijk de EOS300,Elan7(EOS33) gehad heb. Ik heb dan vanalles digitaal geprobeerd...in volgorde :
        Fuji Z6900,Canon Pro90 IS,Minolta 7Hi,Canon EOS D30,EOS 300D,heel even de EOS 10D en nu de EOS 20D.

Het toestel waar ik het MEEST tevreden van was , is de Canon ELAN 7 analoog !!!!!! Geloof het of niet maar NU PAS met de 20D krijg ik dezelfde response qua snelheid, gebruik en robustheid van het toestel.
        Wetende dat ik op de Elan 7 een zogezegde 'SLECHTE' lens had nml. een Tamron 28-300 (niks XR....was er toen nog niet) maakte ik toch nog scherpere ,kleurechtere en kleur diepere fotos dan m'n 300D, 10D met een respectabele f2.8 lens erop. De combinatie van de 20D met de Tamron 28-75 doet het goed en is evengoed dan toen in de analoge tijd !

De D30 leverde goede resultaten maar dat toestel is vrij traag in AF wanneer er niet genoeg licht is. 3Megapixel is idd genoeg voor A4 maar wat is die output soft zeg...en maar processen in PS ....

Waar ik wil toekomen is het volgende : Als Canon een EOS 30/33 kan maken met HEEL goede specs met een analoog medium voor (body alleen) zo'n 400 euro waarom moet er dan pas 5 jaar later maar een equivalente digitale body komen die plots 1400 euro kost ?

We zijn goe bezig zou ik zeggen.....
        Canon 30D - Tammy 28-75 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
          Zou willen eindigen met iets wat in een andere tread al gezegd is: iedereen moet maar zelf uitmaken waarin hij/zij wilt investeren of het nu overkill is of niet
          Dat is iets wat ik alléén maar kan onderschrijven Ik beweer ook zeker niet dat alle toestellen gelijk zijn of dat iedereen een 1 Mp camera moet kopen omdat het eindresultaat toch hetzelfde is. Of b.v. dat een amateur vooral geen toestel van € 5000,- moet kopen omdat dat "onzin" zou zijn. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Als je € 5000,- aan een camera wilt besteden, wie ben ik dan om te zeggen dat dat onzin is

Waar ik op doel is dat er een zekere 'gadget gekte' gaande is in digitaal foto land Ikzelf heb er ook wel (enigzins) last van , maar noem het wijsheid die met de jaren komt , de gekte maakt bij mij onderhand plaats voor behoefte aan functionaliteit. Als het gereedschap voldoet heb ik geen behoefte meer om nieuwe speeltjes te kopen Kom ik tot de conclusie dat de camera niet meer voldoet ren ik vandaag nog de deur uit om een nieuwe camera te kopen. Het idee bestaat bij heel veel mensen (niet alléén fotografie trouwens) dat alléén het nieuwste gadget goed is. Zodra er een nieuwe versie uitkomt is het oude gadget opeens verouderd, waardeloos, voldoet niet meer terwijl het gisteren nog een prachtig apparaat was.

Just my 2c
          Last edited by ajh; 23 maart 2005, 09:48.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Gelijk heb je AJH...
            Er is een gadget-gekte gaande (en helemaal niet alleen in de fotografie )
            Het is altijd leuk - laten we eerlijk zijn - om het nieuwste/beste te hebben. Als ik ergens een 1D Mark II zie staan, moet mijn vrouwke me mee verder sleuren want ik sta te watertanden, en dat terwijl ik m'n 10D nog niet half de baas ben ...
            Maar ik amuseer me er wel REUZE mee, en DAAR gaat het hier toch nog altijd om hé !!?? (tenzij het je boterham is natuurlijk)

Erik
            www.dedycker.be

Comment

Working...
            X