Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
de ingebouwde lichtmeter van de D70 kan in veel gevallen helpen, maar ik kan de analoge meteraanduiding alleen zien in S of M , in A mode is die nietzichtbaar.
klopt dit?
als je met A mode de "automode" bedoelt heb je gelijk....wel te zien in M,S,A en P stand, in alle andere standen wordt je geacht niet na te denken en de cal zijn werk te laten doen
Ik denk dat je beiden gelijk hebt!
Heb het zojuist even uitgetest en in de "A" (aperture) stand zie je "normaal" het balkje onderaan niet. Enkel de tijd- en f-waarden zijn zichtbaar.
Wanneer je echter de flits uitklapt, zie je plots ook het balkje!...
Heb het zojuist even uitgetest en in de "A" (aperture) stand zie je "normaal" het balkje onderaan niet. Enkel de tijd- en f-waarden zijn zichtbaar.
Wanneer je echter de flits uitklapt, zie je plots ook het balkje!...
Toch eigenaardig, ik zie dat balkje ( met links de+,midden de 0 en rechts de-) ook in A, zonder uitgklapte flits.....
Toch eigenaardig, ik zie dat balkje ( met links de+,midden de 0 en rechts de-) ook in A, zonder uitgklapte flits.....
Ik moést het weten en daarom ben ik toch nog eens wat dieper gaan zoeken.
Het "balkje" noemt "elektronisch analoge belichtingsindicator" (cfr. Manual p.83), maar de uitleg is eerder summier, zeker geen pasklaar antwoord op de hogergestelde vraag.
Dan maar zelf even wat experimenteren. Verklaring was gelukkig snel gevonden en achteraf bekeken ook vrij logisch....
Zowel in de "A" (aperture) als in de "S" (shutter) modus is er normaliter geen "balkje" te zien wanneer bruikbare sluitertijd-diafragma combinaties (LW-bereik) kunnen worden aangeduid. Van zodra men echter buiten dit gebied komt, verschijnt het balkje wél (ook zonder uitgeklapte flash).
Het best kan men dit verifiëren door in de betreffende modi, de lichtmetingen uit te voeren mét, resp. zonder lensdop!...
Het was me nog nooit eerder opgevallen want ik werk graag in de "M" modus en daar zie je het "balkje" natuurlijk altijd...
Comment