Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera?

Hallo mensen, ik ben nu al een poosje bezig met het bekijken van dit forum, en de vele mooie foto's die hier worden gepost. Ikzelf ben nogal geinteresseerd in de fotografie. Nu is mijn vraagje eentje die al meer is langs gekomen vrees ik (ik heb al behoorlijk wat vragen en antwoorden gezien), alleen nu vraag ik me af of het voor mij uberhaupt de moeite is om een DSLR aan te schaffen (dit lag in de bedoeling). Ik heb nu al ongeveer 3 jaar samen met mn vriendin een compact camera. Nu heb ik het idee dat ik daar ''uitgegroeid'' ben; ik ben het zat om steeds aan alle automatische instellingen gebonden te zijn en wil meer vrijheid. Nu is mijn vraag: moet ik een dslr aanschaffen? of zou een andere camera ook prima zijn. Ik zou de camera voor verschillende dingen willen gebruiken. Ik studeer architectuur, en dus is het handig dat als ik iets schoons tegenkom het kan vastleggen. Ook ben ik op safari geweest, en lag dit zeker weer in de bedoeling. Ook daar wil ik fatsoenlijke foto's kunnen schieten. Wat raden de kenners me aan?
    Als ik meer info moet geven geef dan maar een gil. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Owjah; een euro of 800-1000 is het maximale wat ik uit wil geven
    | Canon eos70D | Canon 10-18mm IS STM | Canon 70-200mm 4.0 L | Canon 50mm 1.8 mk2 |

Re: Welke camera?

Binnen het gestelde budget zou ik me beperken tot een degelijke prosumer, genre Fuji S7000, Canon Pro1, Nikon 8800 en soortgelijke cams. Die hebben grotendeels in huis wat jij wil doen aan fotografie, vallen binnen het budget, en kunnen zowel automatisch als volledig manueel gebruikt worden...

Met een DSLR zul je heel snel een veelvoud van je budget uitgeven, en als je dat niet gepland bent, begin je er beter niet aan (een verwittigd man is er minstens 2 waard )...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ja, met een dslr zal je snel geneigd zijn van wat bij te kopen, maar uit een prosumer zal je misschien ook snel gegroeid zijn.

voor mij is de prosumermarkt een domme markt, dat is mijn mening: weggesmeten geld. koop bvbv een D70 met de kitlens, en die heb je toch nu ook al voor 1000 EUR mits wat zoekwerk. ga daar dan voor, en als jet het voelt kriebelen, dan koop je maar eens een lensje.

maar als je het voelt kriebelen bij een prosumer, en dan weeral zo'n grote investering doen voor een dslr, dan ben je echt aan het smijten met je geld. dan had je dat geld beter in een goeie nieuwe lens gestoken he...

als je dat geld eraan wil geven: koop een dslr. een canon (die heeft goedkope), of de D70, dewelke iets durder is

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
        ja, met een dslr zal je snel geneigd zijn van wat bij te kopen, maar uit een prosumer zal je misschien ook snel gegroeid zijn.

voor mij is de prosumermarkt een domme markt, dat is mijn mening: weggesmeten geld. koop bvbv een D70 met de kitlens, en die heb je toch nu ook al voor 1000 EUR mits wat zoekwerk. ga daar dan voor, en als jet het voelt kriebelen, dan koop je maar eens een lensje.

maar als je het voelt kriebelen bij een prosumer, en dan weeral zo'n grote investering doen voor een dslr, dan ben je echt aan het smijten met je geld. dan had je dat geld beter in een goeie nieuwe lens gestoken he...

als je dat geld eraan wil geven: koop een dslr. een canon (die heeft goedkope), of de D70, dewelke iets durder is
        Sorry, Ajuin maar dat vind ik een veel te korte redenering...
        Ik heb vroeger jaren (tiener en verder ) analoog gewerkt met een SLR, altijd graag gedaan. Op een bepaald moment geen tijd meer... Na aantal jaartjes weer de kriebel gevoeld en dan zie je de voordelen van digitaal. Om zeker te spelen eerst een S602Z gekocht (meer dan degelijk speelgoed en ook €1.000 gekost indertijd). Daarmee lang genoeg gestoeid om te weten dat de kriebel blijvend was en dat ik verder wou... Ondertussen (zwaar) geïnvesteerd in mijn 10D, met de wetenschap dat het een hobby is waar ik me graag mee bezighoud en die bovendien heel goed te combineren valt met mijn gezin (vrouw + 3 ukkies) en dat is voor het sociale leven minstens even belangrijk...

Ik bemerk al te veel mensen die per sé een DSLR willen met alle toeters en bellen zonder al te veel na te denken over de centen... Dan beginnen de vragen te komen, waar ik dan bij denk van "had je daar niet beter over nagedacht voordat je die centen uit het venster gooide??"... om dan uiteindelijk ofwel de spullen in de kast stof te laten vangen ofwel alles met dik verlies maar weer te verkopen...

Een DSLR is en blijft een serieuze investering, €1.000 voor camera met kitlens is een smak geld, en je hebt dan nog eigenlijk iets beperkts in handen.
        Een degelijke prosumer vind je compleet zeker voor €1.000 en je kunt goed proeven dan digitale fotografie. En onderschat de huidige generatie van prosumers niet... Een DSLR blijft een betere machine onder meerdere omstandigheden, maar voor een prijs die velen er niet voor zouden mogen uitgeven....
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ik denk ook dat je dan beter ff wat meer kan uitgeven aan gelijk een digitale spiegel reflex camera. Een Canon 350d, Nikon D70 of Pentax *IstDs zijn er rond de 900 euro incl kitlens (excl geheugenkaart) en daar kun je al heel veel mee.
          Weet je gelijk wat je je volgende verjaardag of kerst kan vragen, nieuwe lenzen

pentax: http://www.tweakers.net/pricewatch/102398
          350d: http://www.tweakers.net/pricewatch/107920
          D70: http://www.tweakers.net/pricewatch/76976

Wat ik begrepen heb is de kwaliteit van de Pentax of Nikon kitlens beter dan die van de Canon, vandaar oa het prijsverschil.
          Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

Comment

Voor mij niet gelaten, zo blijft de Koopjeshoek goed gevuld en kan ik mijn collectie goedkoper uitbreiden
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Zou zeker voor een DSLR gaan. Ook die worden steeds goedkoper. Als je ook interrieurs schiet dan is dat met een DSLR stukken aangenamer dan met een digicam. Je kunt hogere iso's instellen met minder ruis. Lenzen zijn heel vlot 2de hands verkrijgbaar en dan hoeft een goede lens echt niet duur te zijn.
              Gevaar is wel dat je het lenslust gevoel te pakken krijg en zoals zovele amateurs tegenwoordig de allerduurste lenzen gaat aanschaffen in de hoop dat de kans op een mooie foto ook groter is. Het is mogelijk om voor zo'n 100 euro een zeer scherpe lens te kopen en je helemaal uit te leven op een gebouw...
              Edwin
              Mijn Foto's

Comment

Bedankt voor de reacties iedereen. Ga dit weekend naar de lokale foto-boer om het een en ander te proberen, en wat prijzen etc. in te winnen. Misschien kan ik daarna mijn keuze maken. Ik ga ze denk ik beide testen als dat mogelijk is (prosumer en dslr) hoewel mijn voorkeur bij de dslr is. Maar misschien dat ik daar na dit weekend anders over denk
                | Canon eos70D | Canon 10-18mm IS STM | Canon 70-200mm 4.0 L | Canon 50mm 1.8 mk2 |

Comment

Working...
                X