Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D en Falcon Eyes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 20D en Falcon Eyes

In de fotostudio op het werk maak ik gebruik van een 20D en een Falcon Eyes flitsset DE600B (1 softbox en 1 paraplu) om voornamelijk productshots te maken. Ik heb ondervonden dat de ideale instelling 1/125 en ± f/20 is (100iso)
    1/125 is tevens de max. sync van de camera.
    Maar als ik nu een grotere aperture wil gebruiken (stel f3.5), kan ik dit dan doen? Als ik nog maar instel op 1/200 of meer zie ik op de display een half beeld, de rest is zwart. Met het vermogen van de flitsers heb ik ook al gespeeld.

merci voor enige tips
    Mario
    Last edited by MacARIO; 12 maart 2005, 13:48.
    http://www.digimario.be

Re: 20D en Falcon Eyes

Dat half zwart beeld, komt doordat het eerste gordijn van de sluiter meteen gevolgde wordt door het tweede gordijn, op het moment dat de flits afgaat zal het tweede gordijn al voor de film zitten.

Om een groter diafragmaopening te gebruiken kan je altijd je flitsers wat verder zetten, of de kracht verminderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
      Dat half zwart beeld, komt doordat het eerste gordijn van de sluiter meteen gevolgde wordt door het tweede gordijn, op het moment dat de flits afgaat zal het tweede gordijn al voor de film zitten.

Om een groter diafragmaopening te gebruiken kan je altijd je flitsers wat verder zetten, of de kracht verminderen.
      Bedankt voor de uitleg. Zal er eens mee experimenteren.
      Eigenlijk zou ik ook een lichtmeter moeten hebben om gemakkelijk diafragma en sluiter in te stellen?

Comment

Ik weet nu niet wat de flitssynchro max van een 20D is,125 lijkt mij wel er laag.
        Indien je sluitersnelheid niet hoger kan,trek dan je ISO naar beneden,en verminder eventueel de flits.
        Last edited by demuro; 12 maart 2005, 15:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacARIO
          In de fotostudio op het werk maak ik gebruik van een 20D en een Falcon Eyes flitsset DE600B (1 softbox en 1 paraplu) om voornamelijk productshots te maken. Ik heb ondervonden dat de ideale instelling 1/125 en ± f/20 is (100iso)
          1/125 is tevens de max. sync van de camera.
          Maar als ik nu een grotere aperture wil gebruiken (stel f3.5), kan ik dit dan doen? Als ik nog maar instel op 1/200 of meer zie ik op de display een half beeld, de rest is zwart. Met het vermogen van de flitsers heb ik ook al gespeeld.

merci voor enige tips
          Mario
          f20?? VEEL te veel licht!! die flitsers dringend op kleinere output zetten. shutterspeed maakt niet zoveel uit, als je maar onder de syncspeed blijft. echter, hoe lager je deze zet, hoe meer omgevingslicht je meepakt. Als je de speed hoger zet dan de syncspeed, zul merken dat je slechts een deelbelichting krijgt.
          Persoonlijk zou ik ergens rond de f8 proberen te komen, tenzij je extreme scherptediepte nodig gaat hebben.

Comment

Studio flitsers => licht wordt bepaald door de flitsset, niet door je sluitertijd. De beste methode is je toestel op Manual, sluitertijd vast op 1/60 (of eventueel op 1/125, maar veel maakt dat niet uit). Vervolgens meet je je flitslicht met een flitsmeter en daar stel je je diafragma op in.

Als ik zie dat je op 100ISO op f/22 zit, dan heb je denk ik direct licht op je onderwerp staan. Ik zou eerst eens beginnen een softbox of een parapluutje er tussen te zetten. Dan het flitsvermogen terugschroeven en eventueel je (film-) gevoeligheid terugdringen. Een NG filter op je camera kan ook natuurlijk (daar gebruik ik overigens ook vaak m'n pola voor... scheelt zo al 2 stops licht en je krijgt als bonus nog wat diepere kleurtjes).

Last but not least kun je je flitsers verder van je onderwerp zetten, maar daarmee verander je ook het karakter van je lichtbron weer mee (gaat weer richting puntlichtbron en dat betekent dan weer harde schaduwen... meestal ongewenst!).

Comment

Wat ik wel vreemd vind is dat je flitssynchro niet lijkt te werken bij 1/200 sec aangezien ik met mijn 20D en flacon eyes flitsers aangestuurd via een infra rood flitser 1/250 sec kan gebruiken zonder synchro problemen.

groeten

Comment

heb vandaag nog eens getest en het is mij toch gelukt om op ongeveer f8 à 9 uit te komen. Dit door idd het flitsvermogen aan te passen. Ook de sluitertijd heb ik kunnen verhogen tot 250.
                Bedankt iedereen voor de tips.
                Mario

Comment

Working...
                X