Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's niet scherp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's niet scherp

Ik heb al enkele keren foto's gepost. De altijd terugkerende opmerking is dat de foto's niet helemaal scherp zijn.
    Kan de oorzaak hiervan bij de lens liggen (28-135 IS), waarvan ik al gehoord heb dat die nogal soft is?
    De eerste foto die ik postte was genomen met mijn HP850, en daar kreeg ik als commentaar: lekker scherp.
    Het was mij eerder ook al opgevallen dat de haren van mijn kat er scherper afgelijnd uitzagen op de foto's met de HP genomen.
    VB:HP850

f/2,9
    ISO 100
    1/160
    12,7mm

EOS 10D

f/5,6
    ISO 200
    1/60
    85,0mm
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

Re: Foto's niet scherp

Open deur misschien, maar je hebt al wel geprobeerd te verscherpen in PS

Voor mij ziet het er niet abnormaal onscherp uit namelijk. Althans, op mijn het scherm waar ik nu zit.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

lijken mij ook OK hoor..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Open deur misschien, maar je hebt al wel geprobeerd te verscherpen in PS

Voor mij ziet het er niet abnormaal onscherp uit namelijk. Althans, op mijn het scherm waar ik nu zit.
        Als ik in PS unsharp mask gebruik, (zie mijn post: Oostende achterhaven (bij beginners)) dan is het resultaat beter, maar ik veronderstel dat je zonder PS ook moet kunnen scherpe foto's bekomen.
        Last edited by def joe; 22 februari 2005, 14:09.
        The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
        Fuji XT-2 + .......

Comment

Het verschil tussen een DSLR en een compact is dat compacts veel agressiever verscherpen in de camera. DSLR's veronderstellen meer ervaren gebruikers en deze weten dat verscherping afhankelijk is van medium en afbeeldingsgrootte.

Comment

Over een 28-135 zijn er hier al vrij veel negatieve berichten geweest, maar eigenlijk is die zo slecht nog niet. Zelfs volledig open is die over het hele bereik veel scherper dan de Sigma 70-200 f2,8 die ik een tijdje geleden gekocht heb. Die 28-135 is volledig open wel geen f2,8 maar die 70-200 is op f4 toch nog maar redelijk te noemen .
            De foto is dus gemaakt op f5,6 en dat is dus op de limiet van de lens. Iets verder dichtdraaien zal al heel veel verschil maken. En er zit wat meer scherpte in de achtergrond, ben je zeker dat er op de juiste plaats scherpgesteld is?

Wat de scherpte van de getoonde foto betreft, die zit volgens mij wel goed (toch op f5,6). En wat hvr oosterzeele al schreef, bij een compact toestel wordt er in de camera zelf veel meer verscherping toegepast dan bij een DSLR.

Na het resizen (om de foto's hier te laten zien) pas ik ook wel een altijd beetje verscherping toe. Het is niet omdat foto's van andere forummers, met hetzelfde materiaal scherper zijn, dat er iets mis is met je apparatuur. De nabewerking van de foto's speelt ook een heel grote rol .
            Last edited by Black B@ndit; 22 februari 2005, 16:00.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

na het goed bekijken van je foto kom ik tot volgende vaststelling:
              - er zit veel meer data in de donkere partijen dan dat je er uit hebt gehaald ( eens bvb in PS levels en of shadow en highlights toepassen)
              - je hebt scherpgesteld op het tapijt en niet op de kat of je hebt last van wat backfocus. ( dit laatste betwijfel ik ), hou er wel rekening mede dat je toestel gemakkelijker zijn autom. scherpstelling doet op contrastijke en meer belichte onderwerpen z.a. uw tapijt dan op de minder contrastrijke kat.

kijk eens hier wat mogelijk is met ongeveer dezelfde apparatuur http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=66510
              Last edited by Guest9; 22 februari 2005, 17:10.

Comment

Oke, bedankt voor het licht in de duisternis!
                Fuji XT-2 + .......

Comment

Neem diezelfde foto op F8 en je foto zal al veel scherper zijn, zelfs zonder post-processing.
                  Zo te zien is de foto binnen genomen en ik veronderstel dus met flits en in de P stand?
                  Wanneer je met flits werkt in combi met de 28-135 raad ik je aan steeds volledig op manueel te werken met een diafragma F8 en 1/125 sec, iso 200, witbalans manueel (zelf afstellen), of op de flits stand.
                  Dit vond ik destijds ik mijn 28-135 nog had, de beste resultaten geven.
                  Maar ook wanneer je zonder flits werkt indien de lichtomstandigheden het toelaten steeds trachten naar die F8 of hoger voor de beste resultaten.
                  Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                  Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Nog een interessante vraag om te stellen: met welke quality settings werd deze origineel gemaakt? (RAW/JPG, welke compressie...)
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                      Nog een interessante vraag om te stellen: met welke quality settings werd deze origineel gemaakt? (RAW/JPG, welke compressie...)
                      Groot fijn (beste JPG dus), niet met Raw.
                      Fuji XT-2 + .......

Comment

Ik moet de stelling van Roland en Domibal bijtreden.
                        Het is inderdaad zo dat je ook niet goed kunt vergelijken qua compo.
                        Neem eens een foto met beide toestellen, met ongeveer dezelfde compo.
                        De scherpstelling is in de 2de foto niet juist gebeurd.
                        De compact toestellen zijn inderdaad heel scherp, maar dat heeft natuurlijk ook z'n nadelen (geen dof)
                        Indien je tamelijk kortbij komt dient de diafragma waarde verhoogd te worden om meer scherpte en eventueel ook scherptediepte te bekomen.
                        Je kan je dslr ook al de instelling geven de foto's scherper te maken.
                        Ik had (en heb soms nog) in het verleden ditzelfde probleem.
                        Het blijft altijd een beetje zoeken met je gear naar de beste resultaten, en dat is wat fotografie zo boeiend maakt, het streven naar de perfecte waar onder andere ook messcherpe foto's in thuishoren.

Yvan
                        Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                          kijk eens hier wat mogelijk is met ongeveer dezelfde apparatuur http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=66510
                          Zeg je in die thread niet dat je de de 24-70L gebruikt hebt? Is toch nog een verschil met de 28-135 IS geloof ik hé

Comment

2de foto is inderdaad niet scherp.
                            De onscherpte is duidelijk een gevolg van verkeerde
                            focusing.(anders moet de lens van heel slechte kwaliteit zijn)
                            Ofwel heb je gefocused op het verkeerd onderwerp ofwel
                            heb je back/front focus problemen met je lens of camera.
                            Nog eens proberen en zien wat het resultaat is en zorg dat je
                            er zeker van bent dat er scherp gesteld wordt op de kat dit door
                            bv zelf een van de AF-punten te selecteren.
                            Het diafragma verhogen zou ik niet doen omdat dan
                            het effect van de foto verdwijnt. (alles scherp )
                            Merk ook op dat de belichting en de hoek waarop je de foto genomen
                            hebt in de eerste foto veel beter is dan in de tweede.

Nb:Een goede DSLR moet een optie hebben om een zachte foto's
                            af te leveren. CCD/CMOS geeft altijd onscherpe foto's door de
                            gebruikte interpolatie en filters in het toestel. Er wordt altijd een
                            interne verscherping toegepast maar daar is geen enkele camera
                            die weet hoeveel er juist moet verscherpt worden om dat dit van het
                            onderwerp en de smaak afhangt. Daarom is het aangewezen over
                            een optie te beschikken op de camera om zo weinig mogelijk intern te verscherpen en dit te doen via postprocessing (bvb PS.)
                            Maar je tweede foto is kwalitatief niet scherp te krijgen door PS of wat dan ook

Comment

Working...
                            X