Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop adviezen voor een beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop adviezen voor een beginner

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een digitaal foto-toestel aan te kopen maar weet niet goed waar te beginnen met zoeken en weet ook niet welke kwaliteiten de diverse merken hebben.
    Ik ben een complete beginnen in de fotografie, dus heb totaal geen ervaring met eender welk toestel. (mja, op de 20 foto's die ik met een coolpix 4800 heb getrokken na)
    De bedoeling is om een toestel aan te kopen waar ik jaren tevreden gebruik van kan maken. Geen goekoop dingetje om maar eens te proberen dus. In 1 keer deftig spul.
    Het toestel gaat gebruikt worden voor het fotograferen van dieren (vooral vogels) en landschappen. Het leek me dan logisch dat de lens verwisselbaar zou zijn omdat je bij het ene redelijk fors moet zoomen en voor het andere niet zo zeer.

Ik zoek dus een kwalitatief toestel, met verwisselbare lens. Bij de eerste aankoop zou ik dus een algemeen bruikbare lens willen en later wordt er dus een specifiekere lens gekocht voor het fotograferen van kleine voorwerpen op grotere afstand.

Alle tips en hints zijn welkom.
    (ook antwoorden die nogal technisch worden zijn geen probleem)
    Alvast bedankt.

Re: Aankoop adviezen voor een beginner

Als je een toestel zoekt met verwisselbare lenzen, dan kom je eigenlijk op een DSLR uit. En deze moet dan uitgerust worden met een groot zoombereik om de vogels van veraf mooi te kunnen fotograferen. Ik weet natuurlijk niet wat het budget is, maar een DSLR kun je al nieuw kopen vanaf ongeveer 800 euro. Op dit forum is ook heel veel geschreven over het kopen van een goede camera, dus ik zou zeker ook even de zoekfunctie gebruiken.

Omdat een DSLR veel instelmogelijkheden heeft, heb je als " beginneling" wel een tijdje nodig om het toestel goed te leren kennen. Misschien is het een idee om eens met een fotograaf mee te lopen & kijken, zodat je een idee krijgt wat je allemaal kan met een DSLR. Vanwege je beperkte ervaring durf ik echter niet te zeggen of een DSLR wel een goede keus is, juist vanwege de enorme mogelijkheden die zo'n cam biedt.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Comment

Het leerprocess zal wel redelijk lang zijn ja. Maar ik kijk daar niet nagatief tegenaan. Stilletjesaan alle functies onder de knie krijgen is misschien wel even leuk als foto's maken zelf.

Een DSLR = Digitale reflex-camera???? Tja specifieke terminologie is nog niet aan mij besteed, maar als je ff de uitdrukking verklaard is het allemaal wel snel duidelijk hoor. Maar dat gebrek aan specifieke kennis maakt het gebruik van de zoekfunctie ook wat moeilijker.

€800 zit zeker nog binnen het budget. Ik dacht zo tot maximum €1000 a €1100 te kunnen gaan.

Comment

denk toch dat je budget een beetje te krap is voor wat je wilt hoor, zeker voor een goeie lens erbij ben je volgens mij wel het dubbele kwijt.maar kijk eerst eens goed rond hier en daar om je in deze materie te verdiepen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

DSLR is inderdaad een digitale spiegelreflexcamera. De goedkoopste uitvoering (tot nu toe de canon eos300d) kost ongeveer 800 euro inclusief 18-55 kitlens. Maar als je vogels gaat fotograferen dan is 18-55 niet genoeg, dan heb je meer aan een zoomlens die bv tot 300mm gaat. Anders haal je het onderwerp niet dichtbij genoeg (of je moet zelf dichterbij gaan komen, maar dat lukt niet altijd). Met een goede lens kom je zeker rond de 1100 euro uit, en als je een supergoede lens wilt hebben, dan ben je nog duurder uit. Je zou ook kunnen uitkijken naar een tweedehans dslr. Op het forum worden er regelmatig mooie camera's aangeboden. Dan houd je zeker voldoende ruimte over voor een mooie lens, want echt goede lenzen zijn duur, wel duurder dan de camerabody zelf.

Zoektermen die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld "Canon eos 300d" of "Nikon D70" of (deze camera moet nog uitkomen) "Canon eos 350d"
          Deze camera's zijn de goedkoopste dslr-en die er zijn. Maar je kunt ook zoeken naar de Canon 10D (die nu in prijs zal zakken). Over deze camera's is heel wat geschreven op dit forum.
          --------

Comment

Ik vreesde er eigenlijk al voor. Ik weet dat lenzen erg duur kunnen zijn. De zuiverheid van het glas en de perfectie van de slijptechniek draagt nu eenmaal een redelijk prijskaartje.

JLP, die €1100 is dat met de een camerabody bij?

Met die getallen 18-55mm en 300mm ben ik niet zo vertrouwd. Hoe moet ik dit interpreteren. Wat vertellen me die getallen?
            Tegenwoordig heeft men het de consument wat makkelijker gemaakt door gewoon te spreken van 6x optische zoom etc. Hoe vergelijk je die gevens met de 18-55 of 300mm?

Dat zal het al wat makkelijker maken om een geschikte lens te zoeken en de eventuele kostprijs ervan te achterhalen.

Ik heb even zitten zoeken en ben dus op de Canon EOS 350D gestoten. Dit lijkt me al een mooi toestel om mee te beginnen. De prijs zit ook nog net binnen het budget. (maar ik verwacht dat ie snel voor een lagere prijs dan de €1100 adviesprijs te koop zal zijn.)
            De andere modelletjes die je opnoemt zijn dus eigenlijk iets oudere toestellen. Zijn die in vergelijking met de 350D nog interessant (prijs-kwaliteit-mogelijkheden)
            Last edited by rho; 19 februari 2005, 19:42.

Comment

Als je erg weinig ervaring hebt met fotograferen en je vandaag eigenlijk nog niet goed kan inschatten hoe frequent en waarvoor je de camera zult gebruiken heb ik het gevoel dat direct een DSLR met verwisselbare lenzen aankopen qua verhouding kost/ reële toepassing wat overkill zal zijn.
              Ik zou je in jouw geval aanraden es een (digitale) reflexcamera en een superzoomcamera (genre Canon S1 / Panasonic FZ .../ Nikon 5700 / Olympus 700...) te ontlenen bij iemand die je kent en er eens een dag vogels mee te fotograferen en wat zaken uit te proberen.

Je kunt zo de voordelen van beide types camera te leren kennen en een betere keuze te maken.

Ik had vroeger een niet-digitale reflex en ben nu zeer blij overgestapt te zijn naar mijn Panasonic FZ-10 omdat ik juist nooit meer van lenzen moet wisselen en toch een goede kwaliteit verkrijg.

Comment

Een niet digitale reflex heb ik al. Maar die gebruik ik eigenlijk redelijk zelden omdat ik de foto's liever op m'n pc heb. Ik vind die afdrukken zo onhandig en je kan niet echt beslissen op voorhand of je ze wil bijhouden of niet. Wel je kent de nadelen wel lijkt me.
                Dat de camera regelmatig gebruitk zal worden staat wel vast. Waarvoor ie gebruikt zal worden ook. (vogels en landschappen, zoals eerder vermeld)
                Ik heb geen zin om weer enkele keren een nieuw toestel aan te schaffen als ik een stapje verder wil. Het lijkt me beter een toestel aan te schaffen dat meer kan dan wat ik nu kan gebruiken en zo lekker te groeien in "de kunst der fotografie".

Comment

Uit eigen ondervinding, vind ik dat ik mag zeggen dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Tot voor 3 maanden wist ik er niet veel van en door gewoon dit forum te volgen mag ik denk ik toch zeggen dat ik de basis begrijp. Onder basis versta ik zaken zoals sluitertijd, diafragma, scherptediepte/dof, dslr, iso, groothoek en tele en hoe dit gerelateerd is met het aantal mm's van een lens, prime, af/mf, uv/skylight/polarisatie-filter, ...
                  Is er eigenlijk nergens op dit forum een fotografie-tutorial of weet iemand een goede link?

Ik zou wel ook nog even wachten met nu al (dure) apparatuur te kopen omdat je zelf nog niet weet wat je wil. Ik raad je aan om eerst dit forum wat te volgen en te weten wat er allemaal op de markt is en tegen welke prijs en dan te kopen wat je wilt. Verder kan je een 300D ook al voor onder de 600 euro vast krijgen.
                  Een kleine tip: om snel goedkope prijzen van allerlei apparatuur te vinden gebruik ik www.preisroboter.de
                  == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rho
                    Dat de camera regelmatig gebruitk zal worden staat wel vast. Waarvoor ie gebruikt zal worden ook. (vogels en landschappen, zoals eerder vermeld)
                    Ik heb geen zin om weer enkele keren een nieuw toestel aan te schaffen als ik een stapje verder wil. Het lijkt me beter een toestel aan te schaffen dat meer kan dan wat ik nu kan gebruiken en zo lekker te groeien in "de kunst der fotografie".
                    Als je serieus van plan bent om van fotografie je hobby te maken is een DSLR wel aan te bevelen. Geen noodzaak, maar je koopt een stuk veelzijdigheid die je niet met een compact gaat halen. Wel heb je een aantal nadelen met wisselen van lenzen, gewicht, formaat, enz. Qua instellingen zal een goede compact niet onderdoen voor een DSLR. Ook qua beeldkwaliteit zal het niet veel verschillen.

Overigens zal het prijsverschil ook niet groot meer zijn tussen en goede compact en een instap DSLR Zoals al gezegd, als je alles wilt, van landschap tot en met vogels is een DSLR de aangewezen keus.

Als je engels redelijk goed is kun je via deze link heel wat kennis opdoen over fotografie in het algemeen en digitaal en wat er bij komt kijken in het bijzonder
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

Comment

Wel een bijkomde reden dat ik de analoge camera zo weinig gebruik is omdat een nieuwe lens, die ik nodig heb om vogels te fotograferen ook duur is.
                      Daarom lijkt het me dus verstandiger om ineens een digitale camera aan te schaffen die minstens kan wat de analoge kan en waar ik een lens op kan kopen die me toelaat om ook de vogels te fotograferen zoals ik het zou willen.
                      Nu weer gaan investeren in de analoge camera om dan over een jaar te zeggen dat ik toch liever digitaal zou gaan lijkt me weggegooid geld.
                      Ik weet dus waarom ik de analoge weinig gebruik en zoek dus een digitale waarbij ik die nadelen niet heb of "makkelijk" kan oplossen.

Het is vaak zo dat ik wel zin heb om te gaan fotograferen, maar het laat omdat het toch niet lukt met het toestel dat ik nu heb en dan weer een week moet wachten om te zien of de foto's gelukt zijn etc....

De korte experimentjes met die coolpix 4800 bevielen me wel. Digitaal fotograferen lijkt me nog een pak leuker dan het analoge gebeuren. Maar het zoomen laat nog te wensen over bij zulk toestel. Ook de "sluitertijd" is wat lang bij zo'n ding. Je hebt ook heel wat rekenpower nodig om al die pixels te bevriezen, ladingen over te dragen, ADC in werking te zetten..... Dat lijkt me bij een dslr toch ietsje vlotter te gaan.

Comment

om even een financieel beeld te geven wat een dslr kost.

met nikon materiaal

Nikon D70 incl. AF-S 18-70 DX 978

Nikon AF 80-200 f/2.8D.Prijs: 875.00 €

AF Micro 105 f/2.8D.Prijs: 565.00 €

= 2418

of met third party lenzen:

Nikon D70 incl. AF-S 18-70 DX 978

Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) 825

Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG ø 58mm 399

= 2202

je gaat ook nog een rugzak moeten hebben van rond de 100 euro, eventueel een statief (250) best ook je lenzen voorzien van UV-filters en dan nog geheugen. 1 gig = 115euro

dit moet natuurlijk niet onmiddelijk allemaal aangekocht te worden maar hiermee probeer ik een beetje een beeld te geven dat je minst dure aankoop de camera zelf is. het is de nest errond dat duur is.

Comment

Als je zelf al een niet digitale SLR hebt, dan zou je eventueel de lenzen kunnen gebruiken voor je nieuwe DSLR. Dit is niet altijd mogelijk en je hebt wel kans dat je dan een aantal functies (zoals bv de autofocus) kunt gebruiken, maar met bewegende dieren moet je toch altijd wel manueel scherpstellen.

Wat betreft de (optische) zoom:
                          18-55 = ongeveer 3x zoom
                          70-200 = ook ongeveer 3x zoom (gewoon 200:70)

Maar om dieren goed dichtbij te kunnen halen heb je minder aan een 18-55 lens, dan heb je meer aan de 70-200 lens. Voor landschappen geldt dit precies omgekeerd!
                          De eerder genoemde prijzen zijn erg hoog, maar dan heb je wel de betere lenzen. Er bestaan ook goedkopere lenzen waarmee je altijd kunt beginnen. Want ik denk dat het in jouw situatie niet zo handig is om met hele dure lenzen te starten als je niet zo weet hoe het in zijn werk gaat. Wat lenzen betreft zou ik gewoon een DSLR kopen met kitlens en een mooie tweedehans lens erbij kopen. Dan kom je in totaal wel (met de canon eos 300d) op ongeveer 1100 euro uit. Een iets ouder model camera is nog zeker geen slechte camera, dat wordt hier dagelijks op dit forum geshowd. Wat mij wel verbaasd is dat je zelf een niet digitale SLR hebt, maar dat je nog niet zo weet wat alles inhoudt. Ik zou voordat je wat koopt eerst heel veel lezen (bijvoorbeeld op dit forum) voordat je wat gaat kopen.
                          --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                            Ik zou voordat je wat koopt eerst heel veel lezen (bijvoorbeeld op dit forum) voordat je wat gaat kopen.

zou ik idd eerst ook doen. veeeeeeeel lezen.

wat de prijs van de lenzen betreft:
                            ik vind dat als je geld geeft aan een dslr dat je ook niet TE fel mag besparen op lenzen. anders denk ik dat je met goeie prosumer meer kan bereiken.

Comment

Ja, veel lezen zal ik zeker doen. De aankoop mag wat op zich laten wachten.

Het idee van een 2de hands lens is misschien wel goed. Maar worden die dingen regelmatig aangeboden?

Nu vroeg ik me toch af wat de resultaten kwa landschaps foto's kunnen zijn met een eenvoudiger toestel.
                              Het is misschien de moeite om voor de landschappen een prosumer aan te schaffen en voor het fotograferen van dieren een goede 2de hands lens voor de analoge camera aan te schaffen.

De prijzen liggen inderdaad redelijk hoog. Besparen op de lenzen lijkt me allerminst een goed idee.

Ik heb eerder een foto gezien, getrokken met een Coolpix 5700. Erg mooi. Geen camera om b.v. de pestvogels mee in beeld te brengen zoals in de show-cases hier op het forum, maar blijkbaar wel heel erg goed om landschappen etc. mee te trekken.

't Is geen eenvoudige keuze.
                              Last edited by rho; 20 februari 2005, 17:29.

Comment

Working...
                              X