Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meting lenskwaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• meting lenskwaliteit

ik ben op zoek naar een degelijk compact-digitaal fototoestel
    op het vlak van de lens is het moeilijk vergelijken:
    - uiteraard heb je de brandpuntsafstand (stel bv. 35mm)
    - daarnaast heb je het diafragma (stel bv. 2,8)
    maar ik veronderstel dat bv. de diameter van de lens een voorname rol speelt
    ik kan moeilijk voorstellen dat een minilensje van bv. een Canon Dig Ixus even goed is als dit van een dig camera met een lens die een 2x zo grote diameter heeft (meestal is het dan wel geen compact model meer, maar eerder een reflex met vaste lens).
    mijn vraag: bestaat er een parameter waarbij er met dit aspect rekening gehouden wordt?

Re: meting lenskwaliteit

Oorspronkelijk geplaatst door paull
    ik ben op zoek naar een degelijk compact-digitaal fototoestel
    op het vlak van de lens is het moeilijk vergelijken:
    - uiteraard heb je de brandpuntsafstand (stel bv. 35mm)
    - daarnaast heb je het diafragma (stel bv. 2,8)
    maar ik veronderstel dat bv. de diameter van de lens een voorname rol speelt
    ik kan moeilijk voorstellen dat een minilensje van bv. een Canon Dig Ixus even goed is als dit van een dig camera met een lens die een 2x zo grote diameter heeft (meestal is het dan wel geen compact model meer, maar eerder een reflex met vaste lens).
    mijn vraag: bestaat er een parameter waarbij er met dit aspect rekening gehouden wordt?
    wat wil je precies weten? hoe je de kwaliteit van een lens eenvoudig kan testen?

fotografeer een bakstenen muurtje. Weet je direct hoe het zit met scherpte, lichtafval en vertekening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
      wat wil je precies weten? hoe je de kwaliteit van een lens eenvoudig kan testen?

fotografeer een bakstenen muurtje. Weet je direct hoe het zit met scherpte, lichtafval en vertekening
      Om die muur te fotograferen moet hij wel eerst dat toestel gaan kopen !
      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
      Web-Albums

Comment

Normaliter wordt het bereik van de lens vermeld tov de 35mm-standaard. Op die manier weet je al waarmee het overeenkomt.

Kwalitatief zijn er volgens mij weinig standaarden. Het gemakkelijkste is om de verschillende foto-sites door te spitten en de gedetailleerde testen en gebruikerservaringen lezen...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
          Om die muur te fotograferen moet hij wel eerst dat toestel gaan kopen !
          bij een goeie fotozaak mogen ze er geen bezwaar tegen hebben als je even een paar foto's maakt met een toestel

Comment

Iedereen bedankt voor de info
            MAAR eigenlijk had ik iets anders op het oog :
            het gaat mij over de grootte (diameter) van de lens
            ik kan er naast zitten, maar het lijkt mij logisch dat een lensje van bv. een Canon Ixus minder interessant is dan deze van een Dimage Z2
            allebei hebben zij een diafragma van 2,8 maar de lens van de Dimage lijkt toch wel min. 4x zo groot als deze van de Ixus
            nu was de vraag:
            - heeft deze 'oppervlakte' van e lens invloed op de kwaliteit van het resultaat
            - is dit zo, is er dan een parameter die bv. gebaseerd is op het diafragma en de diameter van de voorste lens (misschien in combinatie met de achterste)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paull
              Iedereen bedankt voor de info
              MAAR eigenlijk had ik iets anders op het oog :
              het gaat mij over de grootte (diameter) van de lens
              ik kan er naast zitten, maar het lijkt mij logisch dat een lensje van bv. een Canon Ixus minder interessant is dan deze van een Dimage Z2
              allebei hebben zij een diafragma van 2,8 maar de lens van de Dimage lijkt toch wel min. 4x zo groot als deze van de Ixus
              nu was de vraag:
              - heeft deze 'oppervlakte' van e lens invloed op de kwaliteit van het resultaat
              - is dit zo, is er dan een parameter die bv. gebaseerd is op het diafragma en de diameter van de voorste lens (misschien in combinatie met de achterste)
              Ik denk dat er geen lijn in te trekken zal zijn. Louter objectief ( ) lijkt het me gemakkelijker een kleine kwalitatieve lens te maken dan eentje met dezelfde kwaliteit, maar groter (en tegen +/- hetzelfde budget).

Vergeet ook niet dat die lenzen aangepast zijn aan de grootte van de sensor. Vandaar dat ze voor een kleine sensor geen lens gaan steken zoals de 50-500 (met de cropfactor zou me dat nogal een telelens zijn ook ).

Wat je bij SLR lenzen ziet, is dat de buitenste rand van de lens "slechter" (minder scherp, etc.) dan het midden van het glas... Vandaar die speciale "digitale" lenzen die gewoon een kleinere beeldcirkel hebben, maar wel dezelfde kwaliteit... Dat zal bij compactjes niet echt anders zijn...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Mijn kwalitatief beste lens is de Canon EF 50 mm f2,5 Macro.

En de diameter van deze lens is nauwelijks groter dan de diameter van lenzen die je op sommige compact fototoestellen vindt.

De diameter van een lens is dus geen bepalende factor voor de kwaliteit van de fotos.

Vooral de grootte van de sensor en de kwaliteit (= de kostprijs) van de lens zal het verschil maken.

Jan.

Comment

Working...
                X