Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stuck pixels op D70...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stuck pixels op D70...

Hoe komt het en wat kan ik er aan doen...

Gisteren was ik weeral wat aan het prutsen met mijn D70... Toen ik het resultaat bekeek viel mij op dat er een helder puntje was, ongeveer in de midden van mijn foto's...
    Natuurlijk ben ik wat gaan rondzoeken in het forum en kwam genoeg informatie tegen om te gaan testen. En het zijn de normale verschijnselen; enkel bij sluiterstijd < 1sec,... Zo kwam ik zelfs te weten dat ik nog 3, waarvan 2 redelijk ernstig, andere stuck pixels heb....

Een testfoto (RAW), en een jpg met de 3 ernstige pixels aangeduid zijn te vinden op www.lowagie.be/pixelprob

Ik kan al afleiden uit vorige posts dat herstelling gratis is, maar ik zit met het "probleem" dat mijn toestel gekocht geweest is in Duitsland (Topfoto). Weet iemand of ik dit gratis (garantie) kan laten "herstellen" (remappen) in België (toestel is 6 maanden oud)

En kan iemand mij meer info geven over hoe die stuck pixels er komen... Wat is de beste preventie,... Kan dit gekomen zijn door van warme omgeving over te stappen naar extreem koude en terug (condensatie)?

Thijs
    lowagie.be

Re: Stuck pixels op D70...

Eigenlijk zijn dit geen stuck pixels maar pixels die met de tijd sneller een lading opnemen. Dit verschijnsel treed eigenlijk altijd op maar normaal in een mindere mate zodat het niet opvalt. Hoe langer de belichtingstijd en hoe warmer het is, des te meer zal dit verschijnsel te zien zijn.
    Je kunt er weinig aan doen, ze kunnen je toestel hermappen, dit is niet herstellen maar onderdrukken. Ik heb 1 maal mijn D100 binnengedaan bij Debeukelaar en toe was het volledig opgelost. (ook mijn toestel kwam uit duitsland)
    Nu na 2 jaar heb ik terug enkele pixels die je zelfs reeds ziet vanaf 1/60 sec. Ik maak daar geen probleem van en als ik foto's afdruk op 20x30cm en ik merk er eentje op dan doe ik die weg in PS. Omdat die altijd op dezelfde plaats zijn weet je snel waar te kijken en als het niet in een donker gedeelte is zie je het zelfs niet altijd.

Een stuck pixel zal altijd ofwel volledig wit of volledig zwart zijn. Maar ook die kunnen hermapt worden.

Hermappen is dus eigenlijk iets dat je bij gelegenheid laat doen, eigenlijk is het niet veel werk maar meestal moet je via de verdeler gaan soms lukt het met een afspraak, ik heb het meegegeven met een fotograaf die toch eens langs moest gaan voor service. In 15 min is het opgelost.

Frans

Comment

Ja, wel die 2 bovenaan had ik niet eens zelf opgemerkt (ik had er software voor nodig...), maar die in de midden springt net iets teveel in mijn ogen... En een keer dat ge ze weet zitten, dan storen ze natuurlijk wel hé...

Dus ik kan best Debeukelaar contacteren en vragen wnr ik kan mijn toestel kan droppen?

Wel ja, ik zou zeggen; als iemand uit de buurt van Wevelgem (dicht bij Kortrijk) in de nabije toekomst richting Aartselaar (debeukelaar) moet; het zou machtig zijn mocht je mijn D70 even willen meenemen (ik vergoed je wel), binnensmijten en even wachten bij Debeukelaar. En dan natuurlijk ook terugbrengen!
      Ik bel morgen alvast naar Debeukelaar!

En zoiets is gratis? En blijft dit gratis na de garantie?
      T
      lowagie.be

Comment

Bij mijn vorig toestel heb ik de test ook gedaan, en ja, er zaten er ook een paar. Resultaat was dat ik er telkens begon op te letten. Remedie: niet meer aan denken, en ze herstellen vanzelfs

Comment

Als ik jou was, zou ik in PS een action maken, die met
          de pipet een 3x3 average neemt van de kleur rond elke
          "stuck pixel", om daarna die pixel in te kleuren.

't zou me trouwens niet verwonderen, dat het "wegmappen" van een dead-pixel op ongeveer hetzelfde neerkomt.

Groeten,
          André
          Last edited by André M; 17 januari 2005, 11:38.

Comment

Working...
          X