Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro lens

statief is te betwisten.

het heeft zijn voor en zijn nadelen... die zelf nog eens overgaan in elkaar! het grootste nadeel is dat je gebonden bent, géén mobiliteit.
    je bent zelf gebonden in de tijd. als je met een statief begint moet je eerst alles zeer goed plannen.
    dat laatste is natuurlijk ookwel een voordeel: met een statief ga je proberen de dingen naar je hand te zetten, zonder ga je eerder dingen fotograferen die er gewoon zijn.

maar als je nog geen lens hebt dan zou ik eerst de lens kopen en daarna uitkijken voor een statief. met de aankoop van je lens ga je veel meer plezier hebben!
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
      maar als je nog geen lens hebt dan zou ik eerst de lens kopen en daarna uitkijken voor een statief. met de aankoop van je lens ga je veel meer plezier hebben!
      Dat is ook de bedoeling: vandaar mijn vraag
      Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
        @hvr_oosterzele: heel mooie macro foto's in je album !

als ik het goed heb dan maakt de lengte van je lens in principe niets uit (90mm of 180mm) als je met beide 1:1 raakt? Alleen kan (en moet) je bij de 90mm veel dichter bij je onderwerp zitten/raken dan bij de 180mm (half zo dicht als ik het goed heb?)

dan is dus de vraag: waarom zou je zo ver weg mogelijk willen blijven? voor dieren begrijp ik dat je ze niet wil wegjagen of opschrikken. voor andere objecten kan schaduw van belang zijn. nog iets? het voordeel van kortere afstand is dan weer dat je minder bewegingsonscherpte hebt? Of niet?
        Bedankt voor 't compliment. Onze posts hebben elkaar misschien wat gekruist. Een 180mm lens doet inderdaad evenveel 1:1 als een 100mm lens maar op ongeveer dubbele afstand. Dieptescherpte zal even groot zijn (in macro is de dieptescherpte afhankelijk van de vergroting, nauwelijks van de focale afstand) maar de achtergrond blur is bij een 180mm veel mooier, wat maakt dat uw onderwerp meer uitkomt. Dat is ook de reden waarom ik macros met een digicam helemaal niet zo mooi vind (zonder op tenen te willen trappen), de achtergrond vertoond veel te veel detail.

PS : een goed artikel daarover is dit : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html en daaruit komt dit stukje :

"The idea that a lens with a longer focal length yields more DOF than one with a shorter focal length may sound controversial, but the effect really is due to the design, not the focal length. Macro lenses exist with a focal length of ~ 200 mm, and these presumably have a pupil magnification that is even smaller than 0.7. Then, provided that the subject is framed the same way, a telephoto macro lens for many applications offers three advantages over its more symmetrical competitor of shorter focal length: an increased working distance, an increased depth of field, and a narrower field of view that comes with a more (absolutely) blurred and less obtrusive background."

Ongeveer hetzelfde kun je hier ook lezen :
        Discover RRS's world-class camera gear. Crafted for quality and performance, our tripods, heads, and supports empower photographers to capture perfect shots.
        Last edited by hvr_oosterzele; 11 januari 2005, 12:59.

Comment

Dat is ook de bedoeling: vandaar mijn vraag
          sigmas:
          105 mm 1:1 ; beweegt wel in en uit bij scherpstellen: 400tal euro
          150mm 1:1 ; beweegt niet: 600 tal euro
          180mm 1:1 ; beweegt niet: 500 tal euro

die 200mm 1:1 van nikkon kost om en bij 1000 euro dacht ik.

van de rest (tamron,canon,...)moet je maar eens prijzen zoeken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Bedankt voor 't compliment. Onze posts hebben elkaar misschien wat gekruist. Een 180mm lens doet inderdaad evenveel 1:1 als een 100mm lens maar op ongeveer dubbele afstand. Dieptescherpte zal even groot zijn (in macro is de dieptescherpte afhankelijk van de vergroting, nauwelijks van de focale afstand) maar de achtergrond blur is bij een 180mm veel mooier, wat maakt dat uw onderwerp meer uitkomt. Dat is ook de reden waarom ik macros met een digicam helemaal niet zo mooi vind (zonder op tenen te willen trappen), de achtergrond vertoond veel te veel detail.

PS : een goed artikel daarover is dit : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html en daaruit komt dit stukje :

"The idea that a lens with a longer focal length yields more DOF than one with a shorter focal length may sound controversial, but the effect really is due to the design, not the focal length. Macro lenses exist with a focal length of ~ 200 mm, and these presumably have a pupil magnification that is even smaller than 0.7. Then, provided that the subject is framed the same way, a telephoto macro lens for many applications offers three advantages over its more symmetrical competitor of shorter focal length: an increased working distance, an increased depth of field, and a narrower field of view that comes with a more (absolutely) blurred and less obtrusive background."

Ongeveer hetzelfde kun je hier ook lezen :
            http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html
            zoals dit dus?

Comment

@parakiet: waarnaar ga ik op zoek als ik een voorzetlens wil zoeken voor bv de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) ? Of zou je dat niet aanraden?

@hvr_oosterzele: bedankt voor de uitleg. Over welke minimum afstanden spreken we dan bij zo'n 180mm bv? bv om objecten van bovenaf te fotograferen kan het vervelend worden om 2m afstand (of meer) te moeten bewaren
              Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

als je voor een lens een 2x converter steekt, dan wordt een 1:2 lens een 1:1 op deezelfde werkafstand? dus zou ik op die manier mijn sigma 70-300 die op 300mm aan 1:2 raakt tot een 1:1 kunnen omtoveren?

Comment

Bij konijn:

Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO EUR 390
                  Sigma AF 150mm F/2.8 EX DG HSM EUR 534
                  Sigma AF 180/3.5 APO MACRO IF EX (HSM) EUR 539

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de 150mm (nieuwer, lichter, ...)
                  Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

Comment

@parakiet: waarnaar ga ik op zoek als ik een voorzetlens wil zoeken voor bv de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) ? Of zou je dat niet aanraden?

@hvr_oosterzele: bedankt voor de uitleg. Over welke minimum afstanden spreken we dan bij zo'n 180mm bv? bv om objecten van bovenaf te fotograferen kan het vervelend worden om 2m afstand (of meer) te moeten bewaren
                    Bij 1:1 is de afstand van de sensor tot het voorwerp ongeveer 46cm.

Als voorzetlens is de Canon 500D een prima alternatief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Bij 1:1 is de afstand van de sensor tot het voorwerp ongeveer 46cm.

Als voorzetlens is de Canon 500D een prima alternatief.

oosterzele, je hebt de 1.4* TC van sigma?
                      geeft deze nog meer vergroting? en hoe zit het met de kwaliteit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        oosterzele, je hebt de 1.4* TC van sigma?
                        geeft deze nog meer vergroting? en hoe zit het met de kwaliteit?
                        Nog maar net, die geeft inderdaad meer vergroting want de kortste scherpstelafstand blijft dezelfde, 1:1 wordt dus 1.4:1
                        Qua kwaliteit kan ik nog niet zoveel zeggen maar ik krijg wel prima resultaten met een oude Tamron 2x converter die ik nog liggen had :

en tenslotte met volledig open diafragma :

(zoals je ziet in de exif gegevens wordt de aanwezigheid van de 2x niet door de camera herkend - wat wél het geval is met de Sigma).

(deze zijn op een monopod gefotografeerd)
                        Last edited by hvr_oosterzele; 11 januari 2005, 16:01.

Comment

ik heb het forum hier even afgezocht maar niet veel gevonden ivm macro lenzen voor de 300D, vandaar mijn post.

Ik ben op zoek naar een goede macrolens (1:1) voor mijn 300D, of indien mogelijk (want goedkoper) een manier om een van mijn bestaande lenzen om te toveren tot een goede macrolens. Momenteel in bestelling is de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF), terwijl ik al de Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 MACRO APO SUPER II heb. Deze geeft echter maar 1:2 macro en bovendien op behoorlijke focusafstand. Soms wil je gewoon dichterbij raken.

Budget: lenzen van 1000 euro en meer kan ik me (nog) niet aanschaffen, ik hoop iets te vinden voor 500 euro ongeveer.

Ik heb dezelfde lens !
                          Voor makro opnamen schroef ik gewoon een 4 dioptrie (Hama) bij op de lens.
                          Goed genoeg om al te proberen en te oefenen

Yvan
                          Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yvannovich
                            Ik heb dezelfde lens !
                            Voor makro opnamen schroef ik gewoon een 4 dioptrie (Hama) bij op de lens.
                            Goed genoeg om al te proberen en te oefenen

Yvan
                            Ik neem aan dat "dezelfde lens" ook de Sigma 70-300 is ? Of heb je het over de Tamron ?

Mij is nog niet duidelijk wat een "4 dioptrie (Hama)" is ? Heb je toevallig een link naar een of andere shoppingsite waarop ik dat terugvind ? (bv: Corné?)

Edit: ik zie nu in je signature dat het om de Tamron gaat blijkbaar. Ik neem dan ook aan dat een '4 dioptrie' een 4x converter is die van de 1:4 verhouding van de Tamron een 1:1 maakt ? Hoe zit het dan met lichtverlies ?
                            Last edited by nightowl; 12 januari 2005, 15:35.

Comment

Sorry jongens.
                              Als je hier na een gegeven antwoord een beetje een discussie krijgt die je vervolgens niet verder kan toelichten omdat de mod hier het één en ander verwijdert, dan heb ik helemaal geen zin meer om te antwoorden.
                              PUNT .

@ Nightowl : nee is geen converter het is een voorzetlensje (vergrootglas om het eenvoudig te zeggen) en +1 +2 +3 +4 enz dioptrie duidt de sterkte aan.
                              Die zijn te combineren een lens van +2 en een lensje van +3 geeft samen +5, je kan die dus in elkaar schroeven. Nadeel : je gaat steeds korter bij je onderwerp moeten komen.
                              Last edited by Potske; 12 januari 2005, 23:56.

Comment

mod's verwijderen normaal toch niet zomaar berichten?

anyway: met zo'n voorzetlensje van dioptrie 4, hoe dichtbij moet je dan komen met die Tamron ? Yvan - wellicht weet jij dat ?

Comment

Working...
                                X