Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens

ik heb het forum hier even afgezocht maar niet veel gevonden ivm macro lenzen voor de 300D, vandaar mijn post.

Ik ben op zoek naar een goede macrolens (1:1) voor mijn 300D, of indien mogelijk (want goedkoper) een manier om een van mijn bestaande lenzen om te toveren tot een goede macrolens. Momenteel in bestelling is de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF), terwijl ik al de Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 MACRO APO SUPER II heb. Deze geeft echter maar 1:2 macro en bovendien op behoorlijke focusafstand. Soms wil je gewoon dichterbij raken.

Budget: lenzen van 1000 euro en meer kan ik me (nog) niet aanschaffen, ik hoop iets te vinden voor 500 euro ongeveer.
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Re: Macro lens

ik heb de 180mm macro 1:1 van sigma.

héél tevreden van. kostprijs: ong 550 bij corne.

fotos:

de werkafstand gaat van 0.46 meter tot oneindig.
    persoonlijk vind ik deze afstand goed werkbaar: je hoeft niet tot tegen je object te plakken om 1:1 te hebben.

f/3.5 ; eigenlijk heb ik nog geen een foto genomen op 3.5... meesten varieren tussen 10 en 32
    Last edited by parakiet; 11 januari 2005, 10:28.
    foto als spiegel of als venster?

Comment

De Sigma 150mm f2.8 kun je ook overwegen. Is nog niet zo lang op de markt maar de mensen die hem gebruiken zijn er zeer over te spreken.

Wat je wel moet overwegen is wat je wilt fotograferen. De kortere lenzen 90 tot 105mm zijn makkelijker in gebruik. Deze kun je ook zonder statief goed gebruiken. 150 tot 180 heb je over het algemeen toch al snel een statief nodig.

Bloemen, etc. --> 90 - 105
      Beestjes --> 150 - 180

Veel succes met je keuze.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
        ik heb het forum hier even afgezocht maar niet veel gevonden ivm macro lenzen voor de 300D, vandaar mijn post.

Ik ben op zoek naar een goede macrolens (1:1) voor mijn 300D, of indien mogelijk (want goedkoper) een manier om een van mijn bestaande lenzen om te toveren tot een goede macrolens. Momenteel in bestelling is de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF), terwijl ik al de Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 MACRO APO SUPER II heb. Deze geeft echter maar 1:2 macro en bovendien op behoorlijke focusafstand. Soms wil je gewoon dichterbij raken.
        Eigenlijk willen de meesten ver genoeg af blijven

Budget: lenzen van 1000 euro en meer kan ik me (nog) niet aanschaffen, ik hoop iets te vinden voor 500 euro ongeveer.
        Is voldoende. Er bestaan in feite geen slechte macro lenzen. Zelf heb ik een oude Canon EF 100mm 2.8 macro (geen USM) en een nieuwe Sigma 180mm 3.5 macro. Deze laatste heeft mijn absolute voorkeur (kijk maar eens op mijn site om resultaten ervan te zien). Recentelijk heb ik er trouwens ook nog de 1.4x converter bijgekocht zodat ik een 250mm 5.0 macrolens heb. Ik verlies dan wel een halve stop licht maar daar valt mee te leven (dat je voor macro op f/16 of f/22 werkt is daarbij naast de kwestie, je verliest met een converter licht, het licht dat je bij f/22 net zo nodig hebt).
        Last edited by hvr_oosterzele; 11 januari 2005, 10:25.

Comment

niet perse.
          ik had eerst ook schrik voor bewegingsonscherpte als ik uit de hand trok. tot men verbazing viel dit heel goed mee. mss door het gewicht van de lens? dunno
          gebruik een flits en je hoeft geen statief. vergeet niet dat je héél snel aan't 'foefelen' bent met een gewoon statief.
          met je lichaam ga je wat naar vanvoor, wat naar achteren, links,rechts...met een gewoon statief zit je vast!
          maw: kun je nog eens zo'n schuifstuk kopen om op je statief te zetten.

de 150mm van sigma is dan ook duurder als de 18Omm.
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Eigenlijk willen de meesten ver genoeg af blijven
            ik heb nog niet echt gespeeld met macrofotografie (ook al omdat ik geen lens heb ) maar vraag me af "waarom"? Vanwege schaduwen en zo bedoel je?

Met die 300mm moet je op behoorlijk afstand staan waardoor fotograferen van bovenaf niet altijd eenvoudig is.

Bedoeling van de lens is oa ook om productfotografie te doen. Beestjes zeggen me iets minder, bloemen kunnen nog wel fun zijn.
            Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Ik begrijp niet waarom er zo tegenop gebruik van statief gekeken wordt. Of eigenlijk wel, vroeger was ik ook zo maar sinds ik eens een artikel gelezen heb over compositie en het belang van een statief daarin ben ik meer en meer statief gaan gebruiken. Geloof me, er wordt véél te weinig op statief gewerkt. Een statief vertraagt je en dat is juist goed. Het doet je nadenken over compositie en ook in macrowerk is compositie belangrijk. Komt daar natuurlijk nog bij dat je kwalitatief ook veel scherpere fotos krijgt op statief, zeker in combinatie met mirror lock-up.
              Ok, is veel blabla, hier wat voorbeelden :

Daarvan is toch wel 90% op statief.

Comment

Ik begrijp niet waarom er zo tegenop gebruik van statief gekeken wordt.
                er zijn idd veel voordelen aan een statief gebruiken maar je hebt een heel goed statief nodig dat perfect instelbaar is, en zelfs als ik dat zou hebben: ik vind het leuk om snel te kunnen bijsturen, een beetje te verschijven, nog een ander standpunt te kunnen innemen etc. Met een statief lukt dat allemaal veel minder. Ik zoek resoluut voor een lens waarmee ik indien mogelijk uit de hand kan fotograferen.

Comment

ik heb nog niet echt gespeeld met macrofotografie (ook al omdat ik geen lens heb ) maar vraag me af "waarom"? Vanwege schaduwen en zo bedoel je?

Bedoeling van de lens is oa ook om productfotografie te doen. Beestjes zeggen me iets minder, bloemen kunnen nog wel fun zijn.
                  Inderdaad om de beestjes niet weg te jagen maar ook omdat je met een 180mm lens je onderwerp beter kunt isoleren van de achtergrond. De meeste 100mm macrolenzen zijn trouwens enkel maar 100mm op oneindig, in het macrogebied zijn ze eerder 60mm. Verder heeft een 180mm lens een tripod collar waardoor je beter op statief kunt werken (evenwicht).

Comment

@hvr_oosterzele: heel mooie macro foto's in je album !

als ik het goed heb dan maakt de lengte van je lens in principe niets uit (90mm of 180mm) als je met beide 1:1 raakt? Alleen kan (en moet) je bij de 90mm veel dichter bij je onderwerp zitten/raken dan bij de 180mm (half zo dicht als ik het goed heb?)

dan is dus de vraag: waarom zou je zo ver weg mogelijk willen blijven? voor dieren begrijp ik dat je ze niet wil wegjagen of opschrikken. voor andere objecten kan schaduw van belang zijn. nog iets? het voordeel van kortere afstand is dan weer dat je minder bewegingsonscherpte hebt? Of niet?

Comment

Ik begrijp niet waarom er zo tegenop gebruik van statief gekeken wordt. Of eigenlijk wel, vroeger was ik ook zo maar sinds ik eens een artikel gelezen heb over compositie en het belang van een statief daarin ben ik meer en meer statief gaan gebruiken. Geloof me, er wordt véél te weinig op statief gewerkt. Een statief vertraagt je en dat is juist goed. Het doet je nadenken over compositie en ook in macrowerk is compositie belangrijk. Komt daar natuurlijk nog bij dat je kwalitatief ook veel scherpere fotos krijgt op statief, zeker in combinatie met mirror lock-up.
                      Als het onderwerp zich er voor leent en je hebt de tijd om de zaak op te stellen heeft een statief altijd de voorkeur. Soms heb je gewoon die tijd of die luxe niet.

En bovendien, een combi van een zware body met zware lens moet je wel een goed statief hebben en niet zo'n Aldi geval. De meeste mensen willen niet zoveel aan een statief uitgeven en een "minder" statief is misschien wel net zo erg als geen statief.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

......dan heb je geen makro-lens nodig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
                          ......dan heb je geen makro-lens nodig
                          ?!? wat bedoel je?

zijn er mogelijkheden om bv die tamron tot een macro lens te maken?
                          Last edited by nightowl; 11 januari 2005, 11:04.

Comment

?!? wat bedoel je?
                            Zie mijn hogervermelde tussenkomst opnieuw.....
                            Als het voor een bloemetje (produkt) te fotograferen is kan je eventueel d.m.v. een lens met wat langere brandpuntsafstand + dioptrie bv +10 dat ook fotograferen. Je kan daar voldoende dicht bij komen. Als het om kleinere beestjes en kriebeldingen te fotograferen is dan ligt de zaak anders.
                            Bijna ieder compacttoestelletje kan in "macro"-stand ook zoiets doen, maar evenwel geen insecten omdat je daar dan te kort bij moet komen.
                            Snap je het nu ?

Edit : Sorry was blijkbaar in een andere thread een paar dagen geleden.
                            Met een objectief van bv 70-200 en een voorzetlens kan je makkelijk bij 1:1 geraken en is goed om bv ook vlinders te fotograferen.
                            Als het gewoon om een bloemetje te fotogrferen gaat kan je dat met iedere lens doen + voorzetlens, je kan bij een bloem voldoende dicht komen die gaat niet vliegen of niet lopen.
                            Last edited by Potske; 11 januari 2005, 11:16.

Comment

@potske: ik had dan ook de vraag gesteld naar een macro lens of een goede uitbreiding voor een van mijn lenzen om aan macrofotografie te kunnen doen. Dat laatste is dus nog altijd een optie - dan wellicht bij voorkeur met de nieuwe Tamron lens (lichtgevoelig + scherp naar verluid). Suggesties waarnaar ik op zoek moet zijn welkom!

Comment

Working...
                              X