Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 invulflits.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB800 invulflits.

Hallo,

Vraagje van een dummy...

Heb zeer recent een SB800 aangeschaft, maar ik kan nergens in de handleiding vinden hoe ik kan 'invulflitsen'

Weet iemand raad???

Groeten

Mil
    D90 - D70 - F80 + glas

Re: SB800 invulflits.

Oorspronkelijk geplaatst door mil1
    Hallo,

Vraagje van een dummy...

Heb zeer recent een SB800 aangeschaft, maar ik kan nergens in de handleiding vinden hoe ik kan 'invulflitsen'

Weet iemand raad???

Groeten

Mil
    Invulflitsen gaat automatisch in alle standen behalve M(anueel) en min of meer de automatische stand. Bij de andere standen wordt de flits enkel gebruikt om in te flitsen en nooit als hoofdlichtbron. Dat kun je zien aan het feit dat diafragme en/of sluitertijd niet wijzigen met of zonder flits aangeschakeld...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Dat kun je zien aan het feit dat diafragme en/of sluitertijd niet wijzigen met of zonder flits aangeschakeld...
      Als ik de flitser aanzet wijzigt m'n diafragma en sluitertijd wel degelijk...

De manier waarop ik inflits (zodat de achtergrond dus behouden blijft) is door te flitsen op het 2de gordijn.(rear)

Op de camera kun je hoogstwaarschijnlijk de flitsinstelmogelijkheden instellen.
      Rodeogen enzo. Daar zit ook een stand rear. Als je deze instelt dan heb je de gewone belichting (als zonder flits) en daarnaast een invulflits...
      Mijn Foto's

Comment

De sb 800 heeft geen rode ogen instelmogelijkheid....dacht ik gelezen te hebben...
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Dat zit niet op de flitser maar op de camera. In ieder geval op een D100 en een D2H. Bij de D70 weet ik het niet....
          Mijn Foto's

Comment

Yup, op de D70 zit er ook een Redeye reduction flashmogelijkheid.
            D7000 en wat glas

Comment

Yup, op de D70 zit er ook een Redeye reduction flashmogelijkheid
              Ook een slow of rear functie?
              Mijn Foto's

Comment

Voor invulflitsen of flits algemeen is er een afzonderlijke compensatie instelling voorzien. Deze kun je zo instellen dat je de hoeveelheid flitslicht kunt bepalen tov het gewone omgevings licht. Het gewone omgevingslicht bezit ook een afzonderlijke instelknop die zowel plus als min kan geregeld worden. Voor echt invulflits zoals flitsen in volle zon gebruik ik normaal tussen -1 en -2ev correctie van de flits ( instellen op de camera) terwijl het omgevingslicht op -0.3 ev staat ( ook instellen op de camera) .
                Door deze instellingen te gebruiken kun je zelf exact bepalen hoe deze lichtverhoudingen zullen zijn. Het heeft dus niets te maken op welk sluitergordijn je flits staat. De funktie voor de keuze van het sluitergordijn is totaal verschillend. Daarmee bepaal je bij opnames waar opzettelijk beweging moet opgenomen worden hoe die beweging zal zijn tov het bevriezen van het beeld door de flits. Voor een wegrijdende auto moet je dan idd op het achterste gordijn flitsen zodanig dat je foto de auto scherp in beeld zal geven met achter zicht een bewegings zone.
                Vanaf het ogenblik dat je flits gebruikt ben je beperkt tot zijn max sluitertijden. Bij een D100 kun je naast deze instellingen ook nog eens alles shiften, dit wil zeggen dat de camera een bepaalde F waarde gekozen heeft en sluitertijd maar die kun je up of down shiften zodat je binnen bepaalde grenzen toch een andere Fwaarde kunt bekomen. Ook dit kan goed van pas komen bij opnames binnen waar de camera normaal heel kleine Fwaarde kan nemen maar die kan je dan toch verhogen.
                Frans
                Last edited by frans_vdm; 10 januari 2005, 18:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                  Ook een slow of rear functie?

Rear dacht ik niet, wel in ieder geval gewone redeye en slow sync met redeye.
                  Last edited by Luad; 10 januari 2005, 19:17.
                  D7000 en wat glas

Comment

Hallo Frans, bedankt voor je heldere uitleg. Nooit te oud om iets te leren....
                    Alleen het laatste gedeelte dat je kon shiften met de D100 begijp ik niet helemaal..
                    vr.gr. Edwin
                    Mijn Foto's

Comment

Hallo Frans, bedankt voor je heldere uitleg. Nooit te oud om iets te leren....
                      Alleen het laatste gedeelte dat je kon shiften met de D100 begijp ik niet helemaal..
                      vr.gr. Edwin
                      Stel je zet je toestel op flits, gewoon auto mode. Hij kiest zelf een sluitertijd en diafragma, vb: 1/60sec en F3.5.
                      Maar je weet dat bij F3.5 je niet veel dieptescherpte zult bekomen daarom ga je upshiften, dit gebeurt bij een D100 door de grote draaiknop te verdraaien waar je normaal je sluitertijd insteld. Draai je daar aan dan zul je zien dat hij de Fwaarde zal veranderen.
                      Oei juist nog even getest, ik zie dat de shift enkel gaat zonder flits!
                      Oke dan met flits kun je het anders doen door je camera in A mode te zetten en daar kun je terug zelf het diafragma kiezen terwijl de instellingen voor correctie ( camera correctie en flits correctie) blijven werken. Dit komt op hetzelfde neer. Hij zal bij low licht blijven staan op 1/60 sec maar je kunt de Fwaarde wel wijzigen. natuurlijk moet je voldoende flits power hebben voor hoge Fwaardes.

Frans

Comment

Ik snap hem Frans. Had dat p* nog nooit gezien.....
                        Maar met een sterke flitser kun je dus het best de camera op Manual zetten en de sluitertijd en diafragma naar behoefte (max 1/180s).
                        Bedankt... Dat van dat 2de gordijn flitsen bij beweging ga ik van de week eens mee spelen...
                        Edwin
                        Mijn Foto's

Comment

Maar met een sterke flitser kun je dus het best de camera op Manual zetten en de sluitertijd en diafragma naar behoefte (max 1/180s).
                          Ja ik gebruik dat zeer veel juist om de Fwaarde iets hoger te krijgen. Maar dan moet je goed weten wat je wilt en je toestel en flits een beetje kennen. trouwens ik ga bijna altijd waar mogelijk indirect flitsen maar dan moet je de flitscompensatie op 0 ev laten staan anders worden ze onderbelicht. in dit geval is het geen invulflits. Mogelijkheden genoeg.
                          Voor auto's met beweging moet het liefst halfduister of duister zijn. je zult zien als je op het achterste gordijn flitst dat je heel mooie opnames kunt maken. in dit geval moet je het juiste evenwicht tussen bestaand licht en flitslicht zoeken. De beweging van de auto wordt dan gewone belichting! Het bevriezen van de auto is flitslicht.
                          Last edited by frans_vdm; 10 januari 2005, 20:32.

Comment

Working...
                          X