Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX 18-70mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DX 18-70mm

Ik heb hier de kitlens van bij mijn D70. Als ik nu bv. een groothoeklens zou kopen van 18mm, zal deze lens dan "meer" of "minder" groothoek hebben dan de kitlens 18-70mm DX

Re: DX 18-70mm

Exact hetzelfde. In theorrie natuurlijk want in de praktijk kan er wel wat verschil zijn maar dat is verwaarloosbaar.

Comment

als ik je me nu 100 euro geeft en ik geef die weer aan je terug, zou dat dan meer of minder dan 100 euro zijn?
      Met vriendelijke groeten,
      Ronald
      www.konings.biz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rkonings
        als ik je me nu 100 euro geeft en ik geef die weer aan je terug, zou dat dan meer of minder dan 100 euro zijn?
        Neen 200 euro

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Wat is er dan beter aan een lens waar DX op staat. Ik vermoed dat deze iets duurder zijn dan de gewone, maar de DX lenzen kan je niet op analoge toestellen gebruiken?

btw ik heb het zonet eens getest met de 70mm van mijn 18-70 mm DX en eens vergeleken met de 70mm van m'n 70-300mm. Bij deze laatste had ik toch veel meer tele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
            Wat is er dan beter aan een lens waar DX op staat. Ik vermoed dat deze iets duurder zijn dan de gewone, maar de DX lenzen kan je niet op analoge toestellen gebruiken?
            Een DX lens maakt gebruik van de kleinere beeldcirkel van de DX sensor tov het gewone kleinbeeld formaat. De DX sensor is 1.5 x kleiner dan kleinbeeld, waardoor ongeveer 2x minder oppervlak van de lens wordt gebruikt. Hetgene buiten deze beeldcirkel valt, is toch overbodig bij de DX sensor dus waarom niet weglaten. De lens wordt dan kleiner, lichter en soms ook wat goedkoper, omdat er minder en lichter materiaal gebruikt kan worden.
            Hierdoor zijn deze lenzen wel niet meer voor kleinbeeld bruikbaar, daar ze dan vignetting veroorzaken.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
              De constructie van een DX lens kan gewoon compacter aangezien er een kleiner beeldvlak (de CCD/CMOS vs de film) moet belicht worden. Dit blijkt trouwens vnl een voordeel te zijn voor breedhoeklenzen.
              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Ach zo, dat verduidelijkt al veel.
                Bedankt voor jullie snelle reacties.

Comment

Neem anders eens een kijkje op deze website:
                  http://www.maxwell.com.au/products/n.../nomenclature/

Hier worden de afkortingen zoals DX uitgelegd. Het is wel in het Engels.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

Comment

Working...
                  X