Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, welk digitaal fototoestel te kiezen??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help, welk digitaal fototoestel te kiezen??

Binnenkort zou ik graag mijn eerste (digitaal) fototoestel aanschaffen. Omdat ik niet graag iets koop waar ik niet goed over geïnformeerd heb, zit ik al uren recensies te lezen. Maar deze geven volgens mij niet altijd hetzelfde oordeel over een welbepaald toestel, daarom stel ik nu mijn hoop op echte kenners, hier op dit forum. Voorlopig zijn er enkele toestellen die mij interesseren (liefst minder dan 300€)
    - Kodak DX6440 en DX7440
    - Canon Powershot A85
    - Sony Cybershot DSC-P93 en P100
    - Nikon Coolpix 4100 en 4200
    - Konica Minolta G530

Ik zou de camera vooral gebruiken bij mountainbikewedstrijden (relatief weinig licht + beweging) en thuisgebruik.
    Is er iemand die ervaring (ook slechte) met 1 van deze toestellen heeft, laat het me dan alstublieft weten. Elke raad is welkom!
    Dank U!
    Last edited by nigel; 5 januari 2005, 01:01.

Re: Help, welk digitaal fototoestel te kiezen??

Hoi,

Ik ben wel geen kenner, maar wil toch even een reaktie geven.
    Zo op het eerste gezicht voldoen alle van genoemde merken.
    Echter aangezien je de kamera wil gebruiken bij mountainbike wedstijden zal de kamera uit je lijstje met de minste ontspan vertraging (dwz het verschil tussen ontspanknop indrukken en moment dat daadwerkelijk foto wordt genomen) de voorkeur moeten krijgen.

Greetz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man
      ontspan vertraging (dwz het verschil tussen ontspanknop indrukken en moment dat daadwerkelijk foto wordt genomen)
      Bedankt voor je reactie! Ik heb nu even op internet de gegevens opgezocht per fototoestel. Bij de specificaties zie je dan zoiets staan als als Shutter speed of click to capture. Ik denk toch dat dit is waar je op doelt met het Nederlandse ontspanvertraging. Probleem is dat de waarden die er bij gegeven worden voor mij niet zo duidelijk zijn. Dit is dan bijvoorbeeld iets als:
      Voor de Sony Cybershot DSC-P93
      "Shutter speed auto mode (sec) = 1/8-1/2000" en "Shutter speed manual mode (sec) = 30 - 1/1000"
      Kan je hier soms nog een beetje uitleg bij geven?
      Thnx!!

Comment

De sluitertijd is de tijd die jij of de camera kiest. Het is de duur (van bv de sony cybershot in de auto mode van 1/8 van een seconde tot 1/2000 van een seconde) dat de sluiter open blijft staan bij het nemen van een foto. Dit is wel ok bij alle camera's, ook voor het mountainbiken.
        Waar je echter op moet letten is de shutterlag / ontspanvertraging, dit is de tijd die tussen het indrukken van de ontspan knop (het maken van de foto) totdat de camera daadwerkelijk de foto neemt. Bij veel compactcamera's zit hier best wel veel tijd tussen en dan heeft het weinig zin om met zo'n camera actiefoto's te gaan maken.
        Wat de shutterlag bij de door jouw geselecteerde camera's zijn durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat je die informatie wel op www.dpreview.com terug zal vinden.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
          ik denk dat je die informatie wel op www.dpreview.com terug zal vinden.
          Nee, ook daar spreken ze blijkbaar enkel van shutter speed, Op deze site heb ik de gegevens uiteindelijk wel gevonden. Bedankt voor jullie snelle hulp allemaal, en als er nog iemand andere raad heeft, dan is deze nog steeds welkom!

Comment

Thanx @JLP voor de duidelijke uitleg aan Nigel vwb de shutterlag

Toch vreemd dat in het koppie je weet wat je wil schrijven, zodat het voor degene waar je op reageert duidelijk is, maar op de een of andere manier niet echt duidelijk wordt.

@Nigel,

Als je via internet niet de shutterlag tijden kan vinden van de diverse toestellen dan zul je denk ik het beste eens bij een winkel zelf eens de diverse toestellen moeten uitproberen.
            Bij mijn nikon coolpix 995 kan ik de shutterlag zo kort mogelijk houden door het onderwerp in focus te houden ( ontspanknop half ingedrukt )

Success met kiezen

Greetz

Bryan
            Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik heb ondertussen al een site gevonden waar ik veel degelijke informatie heb gevonden (zie twee posts hierboven). De Sony blijkt op dit vlak veruit de snelste te zijn, zeker als je de ontspanknop reeds de helft indruk. De shutterlag hierbij zou dan slechts 0.011sec (zonder 0.2sec) bedragen, wat bijna verwaarloosbaar is. Ik denk dat mijn keuze nu al een stuk vaster ligt.
              Bedankt allemaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nigel
                Ik heb ondertussen al een site gevonden waar ik veel degelijke informatie heb gevonden (zie twee posts hierboven). De Sony blijkt op dit vlak veruit de snelste te zijn, zeker als je de ontspanknop reeds de helft indruk. De shutterlag hierbij zou dan slechts 0.011sec (zonder 0.2sec) bedragen, wat bijna verwaarloosbaar is. Ik denk dat mijn keuze nu al een stuk vaster ligt.
                Bedankt allemaal!
                De Konica Minolta G530 komt met zijn 0.03 sec (zonder 0.25 sec) aardig in de buurt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                  De Konica Minolta G530 komt met zijn 0.03 sec (zonder 0.25 sec) aardig in de buurt.
                  Dat is een model dat ik nog niet overwegen had en dat zeker bij mijn voorlopige lijst komt.

Comment

Als je nog even kan wachten en de prijs valt een beetje mee dan lijkt deze een goed alternatief ;http://www.dpreview.com/news/0501/05..._caplior1v.asp

Tot uw dienst
                    E.
                    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erwin
                      Als je nog even kan wachten en de prijs valt een beetje mee dan lijkt deze een goed alternatief ;http://www.dpreview.com/news/0501/05..._caplior1v.asp
                      Ik vrees een beetje voor de prijs van dat toestel, de meeste eigenschappen lijken beter en toch is hij klein en licht. En wie weet wanneer die in Europa en België beschikbaar wordt? Kzal die toch eens blijven volgen!

Comment

Ik zal waarschijnlijk voor 1 van de twee sony cybershot modellen gaan (P93 of P100). Zou de P100 (met Carl Zeiss Vario Tessar lens) een slimmere keuze zijn dan de P93 (met een sony-lens)? De eigenschappen lijken, op de lenzen na, dicht bij elkaar te liggen.
                        Met andere woorden, is het prijsverschil van +/- 70€ te rechtvaardigen?

Comment

Ik zal waarschijnlijk voor 1 van de twee sony cybershot modellen gaan (DSC-P93 of DSC-P100).
                          Heeft er niemand ervaring met deze modellen?

Comment

Heeft er niemand ervaring met deze modellen?
                            Op www.dpreview.com staan een heleboel gebruikerservaringen van beide toestellen. Het is niet altijd even objectief, maar allee dat ben ik ook niet over mijn camera
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                              Op www.dpreview.com staan een heleboel gebruikerservaringen van beide toestellen.
                              Ik vind die meestal niet zo bruikbaar. Ik heb de indruk dat iedereen enkel de positieve punten beschrijft, terwijl de negatieve misschien wel belangrijker zijn

Comment

Working...
                              X