Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ringflitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ringflitser

Hallow iedereen!

Mijn D70 begin ik volledig onder de knie te krijgen (mijn eerste dslr) maar ik blijf problemen hebben bij het flitsen.

Punt 1 is dat ik nooit de perfecte instellingen kan vinden en dat ik niets begrijp van de flits zelf ook. Deze is een Nikon SB-26. Maar soit, deze gebruik ik niet zoveel omdat ik vooral bezig ben met portretfotografie.

Vandaar mijn tweede en belangrijkste vraag;
    Ik neem hoofdzakelijk foto's op evenementen en (bedrijfs)feesten. Dus de personen op voorgrond (afstand is tussen 1 en 2 meter) moeten mooi uitgelicht zijn en de achtergrond lekker wazig, kleurrijk. Ik heb al vanalles zitten proberen met de ingebouwde flits en die SB-26 maar niets lukt er mij...
    Doe ik iets fout, of ligt het gewoon aan het materiaal?

Ik heb me laten vertellen dat een ringflitser als http://www.europe-nikon.com/details....100&prodId=269 perfect zou zijn voor mij. Natuurlijk kost zoiets bakken geld om zomaar eventjes te kopen. Heeft iemand ervaring hiermee, weet iemand andere goedkopere merken (kwaliteit is wel belangrijk, maar ik ben ook nog student), voor en nadelen,...

Als er iemand uit de streek is (zuid-westvlaanderen) zou het ook machtig zijn mocht ik die even ter plaatse kunnen komen uittesten...

Smijt het er allemaal uit!
    lowagie.be

Re: ringflitser

ik zou hier toch geen ringflits voor bebruiken zenne.

zou eerder naar de sb 600-800 gaan.

Comment

'k zie het nut hier van een ringflitser nu ook niet echt in , maar als je er toch één wil , sigma heeft er nu ook één .
      http://www.dullaert.net

Comment

Voor zover ik weet is de SB-26 niet geschikt voor de D70. Je kunt bijgevolg geen goede resultaten hebben of je moet het zelf beheren. Voor deze camera moet je een van de recente flitsen gebruiken zoals de SB-600 of SB800.

Een ringflits is niet bedoeld voor je toepassingen en zal zeker niet werken. Ringflitsen van nikon werken trouwens enkel manueel bij DSLR's en dienen voor macro fotografie en nog liefst met een 2de extra flits ernaast.

Je ingebouwde flits is veel te zwwak voor iets grotere afstanden en dus ook niet geschikt. beste is de SB-800 voor de D70

Frans

Comment

Ik gebruik een ringflits alleen voor macro,en dan wel eerder als documentatie,maar niet als echte fotografische kunstwerkjes.Daarvoor moet je meer dan een flitser gebruiken..Geeft wel een vrij egaal belicht beeld.Voor portret zou ik het niet aanraden.Geen voldoende relief in beeld.
          Hiervoor zijn die dingen mi niet gemaakt.

Comment

Hi,
            Nikon had een flitssysteem met TTl (bv SB26,SB29) toen Dttl (bv 80DX) en nu heeft het ittl (D2H en D70 en SB600 en SB800)

Het beste koop je dus een flitser met ittl. De link die je geeft naar de ringflash SB29s is geen goede optie. Sigma heeft nu net een ringflash op de markt die geschikt is voor ittl. Ik zou hem dan echter in de winkel uitproberen of hij op 2 meter afstand voldoende belicht. (hangt bv af van je iso en diafragma)

Bij de meeste camera's zit een knop om je flitser minder fel te laten flitsen. Dit kan zeer handig zijn op korte afstand en een groot diafragma.Op vele flitsers kun je dit op de flitser regelen. OOk leuke effecten kun je krijgen door te flitsen op het 2de gordijn(rear)

succes Edwin
            Mijn Foto's

Comment

Zo te lezen is niet de flitser je probleem (het klinkt niet alsof je belichting niet naar wens is), maar het feit dat de achtergrond niet wazig is. Je krijgt een wazige achtergrond door een geringe scherptediepte te gebruiken. Dit doe je door een hele lage waarde in te stellen voor de lensopening (hoe laag je kunt gaan, is afhankelijk van de lens die je gebruikt, bv. 2.8 of 3.5 of 5.6).

Comment

SB-800 TTL-mode (idem voor SB-600)
                M-mode
                sluitertijd 1/125s
                diafragma 2.8 (of 1.8 op de 50mm, of 3.5 op kitlens))

en flits regelt zelf de sterkte

evt Flash EV gebruiken bvb -0.7EV om overbelichting te vermijden:
                neem foto en kijk zowel histogram en hoge lichten na
                en dan evt aanpassen

en door de TTL wordt enkel de persoon goed belicht de rest blijft donker

klik op de link, klik op thumbnail 7 en 9 en daarna nog es op de foto zelf om de originele foto te zien
                mijn bandbreedtelimiet is overschreden voor deez maand en dan worden de foto's automatisch verkleind

Last edited by Dirtyharry71; 28 december 2004, 11:38.
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                X