Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijen

    Hallo,
    ik heb recent een Batterijlader van GP Powerbank aangeschaft, samen met 16 batterijen van 2300 Mah. Als je nu een set oplaadt, hoe lang blijft die dan bruikbaar (uit de camera) zonder opnieuw te moeten geladen worden ? Of is er geen krachtverlies bij niet gebruik ? Misschien een domme vraag, but I take the risk...
    Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
    SB600
    Tripod: Velbon CX 530

  • #2
    Re: Batterijen

    from the GP website :

    What is the self-discharge rate of NiMH batteries?

    If a NiMH battery is left idle after being fully charged, it will gradually loses its energy. This is called self-discharge. In general, the rate of self-discharge ranges from 15% to 20% per month at room temperature.
    Last edited by Jokke; 27 december 2004, 19:37.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #3
      Re: Batterijen

      Hallo Rudi,

      maak 4 setjes van 4 cellen en gebruik die in een beurtrol indien je die intensief gebruikt zal er nooit een probleem zijn. Maar langer als een maand zou ik ze toch ni laten liggen tenzij je voor de cellen ook een ander gebruik hebt buiten je camera. Ik heb zelf ook menige setje liggen maar bij mij moeten die ook overal in dienen. Bijvoorbeeld twee flitsen, Infrarood zender, digitale klok, walkman enz ... Het verschil bij sommige toestel buiten je camera zit'em in de graad van ontlading. In de klok bijvoorbeeld trek ik ze gewoon echt léég.
      De walkman eveneens . Met de flitsen worden ze zwaar belast maar kort.

      Door de setjes te wisselen komen ze om beurte als eens volledig plat te staan en worden dan weer opgeladen .
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Batterijen

        Ik zou hierop toch eens willen reageren.
        Ik heb namelijk met hetzelfde probleem gezeten.
        Mijn toestelletje Nikon 3100 gebruik ik meestal voor op reis.
        Onze laatste trip naar Disney was gepland op 10-11 ll.
        Dus 8 GP batterijtjes opgeladen van 2300mAh enkel dagen van tevoren.
        Goed aangekomen in Disney, toestel in de hand, en na 8 foto's, jullie kunnen het al raden, gewoon plat.
        Ander setje genomen, paar foto's gemaakt en zelfde resultaat.

        Winkel binnengestapt, en setje batterijen gekocht.
        10 foto's, weer plat.
        Dus mijn bedenking ging ervan uit dat het toestel defect zou zijn.
        Nog juist in de garantieperiode opgezonden naar de koekjesfabrikant.
        Na 14 dagen terug ontvangen, met de melding dat ze geen defect hebben kunnen vaststellen.
        Ongeloof !!!
        Dus setje opgeladen en dadelijk in het toestel gestopt en beginnen te fotograferen.
        Na ongeveer 75 foto, waarvan zeker de helft met de flits, kwam de melding dat de batterijen "low" waren.
        Dag erna opnieuw geprobeerd, en zelfde resultaat van 70 à 75 foto's.

        Dus wie kan zeggen hoelang ze meegaan.
        Ik denk dat als ze opgeladen zijn, best dadelijk kan gebruiken.
        Wat zou anders mijn probleem wel kunnen geweest zijn.

        Yvan
        Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

        Comment


        • #5
          Re: Batterijen

          @ Yvannovich:
          Die Coolpix 3100 gebruikt maar 2 (AA)akku's, en dan heb je wel erg weinig vermogen. En omdat de spanning met 2 akku's laag is, zal er veel stroom uit de akku's getrokken worden. (die kunnen dan zelfs flink heet worden)
          Met die twee akku's heb je maar 5,25Wh (2,4V x 2,3A), en dat is erg weinig. Eén van mijn collega's heeft ook een Coolpix 3100, en die klaagt ook over het stroomverbruik.

          Maar op een paar dagen mogen die akku's toch niet door zelfontlading leeglopen. Als die op een maand 20% lading verliezen zal het al veel zijn.
          Welke lader gebruik je, want meestal moet er nadat het lampje van kleur verandert nog een tijdje doorgeladen worden met "druppelladen" om de akku's helemaal vol te krijgen. Anders zit je bij sommige laders maar aan 80% van de capaciteit.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Batterijen

            Probeer eens NiCad ipv NiMH.
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

            Comment


            • #7
              Re: Batterijen

              Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
              Probeer eens NiCad ipv NiMH.
              Hebben NiCd's geen last van geheugeneffect bij veelvuldig opladen, of is dat probleem intussen opgelost en zijn nu evengoed (of beter) dan NiMH's ?
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: Batterijen

                http://www.servocity.com/html/nicad_...batteries.html
                http://www.panasonic.com/industrial/...H_Overview.pdf
                http://www.panasonic.com/industrial/...d_Overview.pdf

                NiCd is aangewezen voor apparatuur die veel energie nodig heeft op korte tijd, dus veel vermogen. NiMH zijn beter voor lagere vermogens.

                Hou er ook rekening mee dat het batterijen betreft met specifieke laad-en ontlaad eigenschappen. Volledig ontladen is nooit goed (ompoling van cellen!). Niet alle toestellen houden hiermee automatisch rekening, alhoewel dit technisch wel mogelijk is.

                NiCd's hebben inderdaad een geheugen-effect, maar dit is niet altijd een doorslaggevend nadeel.
                Last edited by Jokke; 28 december 2004, 07:43.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                Comment

                Working...
                X