Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formule richtgetal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Formule richtgetal

    Ik heb een 2-tal vragen over fotografie met een flitser:

    1. Het richtgetal is het product van diafragma en afstand. Waarom zit de sluitertijd, die toch ook van invloed is op de belichting, niet in deze formule als parameter?

    2. Deze avond heb ik met mijn Canon 20D, kitlens (18-55 mm) en ingebouwde flitser enkele foto's genomen van familieleden. De afstand bedroeg globaal een meter of 3. Bij ISO 800 en volle opening f 4.5 was de sluitertijd 1/15 sec. Zoals verwacht (geen statief gebruikt) bleek een aantal van de foto's onscherp te zijn door een te lange sluitertijd. Had een externe flitser met een richtgetal van bijvoorbeeld 50 hier uitkomst geboden? Gevoelsmatig denk ik ja, maar omdat er geen directe relatie lijkt te zijn tussen richtgetal en sluitertijd (zie vraag 1) misschien toch nee

    Alnast bedankt voor de antwoorden,

    Humphrey

  • #2
    Re: Formule richtgetal

    Oorspronkelijk geplaatst door hapa
    Ik heb een 2-tal vragen over fotografie met een flitser:

    1. Het richtgetal is het product van diafragma en afstand. Waarom zit de sluitertijd, die toch ook van invloed is op de belichting, niet in deze formule als parameter?

    2. Deze avond heb ik met mijn Canon 20D, kitlens (18-55 mm) en ingebouwde flitser enkele foto's genomen van familieleden. De afstand bedroeg globaal een meter of 3. Bij ISO 800 en volle opening f 4.5 was de sluitertijd 1/15 sec. Zoals verwacht (geen statief gebruikt) bleek een aantal van de foto's onscherp te zijn door een te lange sluitertijd. Had een externe flitser met een richtgetal van bijvoorbeeld 50 hier uitkomst geboden? Gevoelsmatig denk ik ja, maar omdat er geen directe relatie lijkt te zijn tussen richtgetal en sluitertijd (zie vraag 1) misschien toch nee

    Alnast bedankt voor de antwoorden,

    Humphrey
    In welke stand heb je de foto's genomen? A of P? In alle stands, behalve M zal de flits als invulflits gebruikt worden. Wat betekent dat de parameters diafragma en sluitertijd berekend worden alsof er geen flits aan te pas komt...
    Dat is de reden van die 1/15. Probeer dezelfde foto's eens op M te maken met 1/125 of zoiets... Zal al een stuk beter zijn
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Formule richtgetal

      Cooma,

      De foto's zijn in de stand Av genomen. Is het gebruik als invulflits bij bepaalde instellingen (Av, P) iets dat in het algemeen geldt bij camara's? In de handleiding van de EOS 20D kom ik in het betreffende hoofdstuk alleen algemene termen als "juiste belichting" tegen. Het begrip invulflits als zodanig wordt volgens mij nergens genoemd ......

      Humphrey

      Comment


      • #4
        Re: Formule richtgetal

        Oorspronkelijk geplaatst door hapa
        Cooma,

        De foto's zijn in de stand Av genomen. Is het gebruik als invulflits bij bepaalde instellingen (Av, P) iets dat in het algemeen geldt bij camara's? In de handleiding van de EOS 20D kom ik in het betreffende hoofdstuk alleen algemene termen als "juiste belichting" tegen. Het begrip invulflits als zodanig wordt volgens mij nergens genoemd ......

        Humphrey
        Dat is voro zover ik weet gewoon normaal aangezien de lichtmeting gebeurt zonder rekening te houden met de flits... In Manueel kies je volledig zelf je instellingen...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Formule richtgetal

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa
          1. Het richtgetal is het product van diafragma en afstand. Waarom zit de sluitertijd, die toch ook van invloed is op de belichting, niet in deze formule als parameter?

          Humphrey
          Humphrey,

          Voor zover ik weet zit die er wel in want het standaard richtgetal geld voor ISO 100, brandpuntsafstand 50mm en sluitertijd 1/60. DUs de formule is wel strikter dan enkel diafragma X afstand.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Formule richtgetal

            theoretish gezien is dat

            Richtgetal = afstand x diafragma

            maar dit werkt theoretish niet 100%

            Comment


            • #7
              Re: Formule richtgetal

              1. Het richtgetal is het product van diafragma en afstand. Waarom zit de sluitertijd, die toch ook van invloed is op de belichting, niet in deze formule als parameter?

              2. Deze avond heb ik met mijn Canon 20D, kitlens (18-55 mm) en ingebouwde flitser enkele foto's genomen van familieleden. De afstand bedroeg globaal een meter of 3. Bij ISO 800 en volle opening f 4.5 was de sluitertijd 1/15 sec. Zoals verwacht (geen statief gebruikt) bleek een aantal van de foto's onscherp te zijn door een te lange sluitertijd. Had een externe flitser met een richtgetal van bijvoorbeeld 50 hier uitkomst geboden? Gevoelsmatig denk ik ja, maar omdat er geen directe relatie lijkt te zijn tussen richtgetal en sluitertijd (zie vraag 1) misschien toch nee
              Sluitersnelheid is bij flitsfotografie van véél minder belang, waarom dit zo is zal ik je proberen uit te leggen. De eigelijke belichting gebeurd door de flits en
              gebeurd in de periode dat je sluiter openstaat (laat ons zeggen 1/60) van een seconde. De flitsduur is echter maar 1/1750 van een seconde dus als de synchronisatie van je toestel het toelaat kan je dit beeld ook nemen op een 250 ste van een seconde, dan zou de flits ook binnen deze tijd gebeuren.
              Wanneer heeft de sluitertijd wel invloed, bij het aanwezige restlicht maar het is dit restlicht dat bij U gezorgd heeft voor de bewogen beelden van je vraag 2 de beelden zijn ni bewogen door de flits maar hebben hun belichting en vandaar ook hun beweging van de lage sluitersnelheid.

              U bent geholpen met een krachtige externe flitser omdat je dan over een hoeveelheid licht beschikt die vele malen groter is dan je ingebouwde flits.
              Als ik moet flitsen om bijvoorbeeld een op ander evenement te verslaan dan werk ik altijd manueel op het toestel. Ik kies een sluitersnelheid gewoonlijk 125 ste en ik kies een diafragma zodat ik ongeveer weet wat voor een dieptescherpte ik kan verwachten van de gebruikte lens, en ik kies steeds voor 400 ISO omdat je dan lekker snel kan werken, omdat de flitser dan zeer snel is bijgeladen en klaar voor de volgende shot. De externe flitser in dit geval een 550 EX zet ik op ETTL en bij gebruik zal de flits een hoeveelheid licht genereren die voor een juiste belichting zorgt voor die bepaalde afstand .
              De afstand waarop je kan flitsen is bij het gebruik van een externe flits ook veel groter dan bij je ingebouwde flits die echt maar bedoeld is voor een 3 tal meter en die geweldig veel rode oogjes geeft, iets wat bij de externe flits veel minder is. De externe flits de 550EX en nu ook de 580 EX heeft ook een zoom die de openingshoek van je flits aanpast aan het gebruikte objectief (binnen bepaalde grenzen) dit maakt dat je flits krachtiger wordt wanneer je een tele gebruikt en minder krachtig maar breder van openingshoek bij gebruik van een groothoek lens. De nieuwe flits van Canon de 550EX heeft een richtgetal van 15 bij 14mm lens en een richtgetal van 58 bij een 105 mm lens. Dus alles van 14 mm tot 105 mm wordt door de flits aangepast, gebruik je een lens die langer is dan 105 mm dan is de lichtbundel van de flits dus de openingshoek nog altijd groter dan het ingestelde en kan dus ook flitsen op 200mm bijvoorbeeld.

              Ik hoop van met deze uitleg een beet verder te helpen.
              Last edited by Digipics357; 25 december 2004, 08:18.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Formule richtgetal

                Hartelijk dank voor jullie verhelderende antwoorden! Als het om de aanschaf van een externe flitser gaat denk ik aan een van de volgende 3 typen met ter indicatie de "Corne van Iperen"-prijzen:

                - SIGMA EF 500 DG ST (155 Euro)
                - SIGMA EF 500 DG Super (225 Euro)
                - Canon Speedlite 420 EX (225 Euro)

                Zoals ik het nu kan inschatten zal ik de flitser toepassen voor "standaard" flitsfotografie. Gezien dit type gebruik, de mogelijkheden van elke flitser en de prijzen lijkt de keuze voor een SIGMA EF 500 DG ST mij het meest logisch. Als er echter (niet genoemde) argumenten zijn om toch te kiezen voor de duurdere SIGMA of eventueel de Canon-broertjes dan hoor ik die graag van jullie.

                Oh ja: hierbij nog fijne kerstdagen toegewenst .

                Humphrey

                Comment


                • #9
                  Re: Formule richtgetal

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa
                  - SIGMA EF 500 DG ST (155 Euro)
                  - SIGMA EF 500 DG Super (225 Euro)
                  - Canon Speedlite 420 EX (225 Euro)

                  Oh ja: hierbij nog fijne kerstdagen toegewenst .

                  Humphrey
                  Qua functionaliteit zitten de 500DG ST en 420EX op hetzelfde niveau. De 500DG Super komt dan weer overeen met de 550/580EX bij Canon.

                  Als je er de centen voor over hebt, ga dan voor de 500DG Super, anders zou ik de lichtste Sigma nemen.
                  Bekijk ook even de afmetingen e.d. van de flitsen... Ik heb een 550EX en een 420EX, en sinds ik de laatste erbij heb (2de hands) gebruik ik die veel meer dan de 550EX. Hij is een pak kleiner dan de 550 en als ik weet dat ik de extra power niet nodig heb, blijft de 550 gewoon in de auto of thuis...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment

                  Working...
                  X