Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte

    Domme vraag misschien hoor, maar ik heb nu al zo dikwijls het begrip "scherptediepte" gehoord maar ik begrijp nog steeds niet waar ze het over hebben. Wat heeft dit dan met diafragma te zien?

  • #2
    Re: Scherptediepte

    hoe groter de scherptediepte, hoe verder de achtergrond scherp op de foto komt. met een groot diafragma heb je een kleine scherptediepte. je onderwerp is scherp maar de achtergrond is wazig (oa. bij portretfoto's). is je diafragma klein (hoog f getal), dan zal je achtergrond ook scherp zijn (oa. bij landschapsfoto's).

    doe de truk met je vuist boven een blad papier: hou je ene hand 30cm boven een blad met tekst erop. kijk naar je hand en je tekst zal soft zijn. focus op de tekst en je hand zal soft zijn. maak nu met je andere hand een vuist en kijk hierdoor. je zal nu en je hand en de tekst scherp zien! snappie?

    Comment


    • #3
      Re: Scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door Jordy
      Domme vraag misschien hoor, maar ik heb nu al zo dikwijls het begrip "scherptediepte" gehoord maar ik begrijp nog steeds niet waar ze het over hebben. Wat heeft dit dan met diafragma te zien?
      Op http://www.photocrack.com/pages/arti...tediepte.shtml staat een bruikbare uitleg.
      Ga je op stap... vergeet nooit je camera.
      Meer foto's in onze gallery >>

      Comment


      • #4
        Re: Scherptediepte

        ik heb zelf een webpage geschreven om mensen op weg te helpen met aquariumfotografie, daar staan twee uitgewerkte voorbeelden van wat scherpte diepte is (wel in een aquarium, maar het zou je toch een idee moeten geven), in de paragraaf "diafragma"

        Er staat ook (een beetje) uitleg bij

        sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Scherptediepte

          Oorspronkelijk geplaatst door sugar
          ik heb zelf een webpage geschreven om mensen op weg te helpen met aquariumfotografie, daar staan twee uitgewerkte voorbeelden van wat scherpte diepte is (wel in een aquarium, maar het zou je toch een idee moeten geven), in de paragraaf "diafragma"

          Er staat ook (een beetje) uitleg bij

          sugar
          welke site?
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: Scherptediepte

            DOF= Depth of Field, scherptediepte.
            Groot diafragma = kleine scherptediepte bvb 2.8
            klein diagragma = grote scherptediepte bvb 16
            Groetjes,

            Rudi Petitjean

            NATURE GALLERY

            Comment


            • #7
              Re: Scherptediepte

              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
              welke site?

              Met KPN Combivoordeel stel je al jouw thuis en mobiele abonnementen zelf samen. Internet, mobiel, TV, entertainment en meer. Via het netwerk van Nederland.


              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment

              Working...
              X