Domme vraag misschien hoor, maar ik heb nu al zo dikwijls het begrip "scherptediepte" gehoord maar ik begrijp nog steeds niet waar ze het over hebben. Wat heeft dit dan met diafragma te zien?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Scherptediepte
Collapse
X
-
-
Re: Scherptediepte
hoe groter de scherptediepte, hoe verder de achtergrond scherp op de foto komt. met een groot diafragma heb je een kleine scherptediepte. je onderwerp is scherp maar de achtergrond is wazig (oa. bij portretfoto's). is je diafragma klein (hoog f getal), dan zal je achtergrond ook scherp zijn (oa. bij landschapsfoto's).
doe de truk met je vuist boven een blad papier: hou je ene hand 30cm boven een blad met tekst erop. kijk naar je hand en je tekst zal soft zijn. focus op de tekst en je hand zal soft zijn. maak nu met je andere hand een vuist en kijk hierdoor. je zal nu en je hand en de tekst scherp zien! snappie?
-
Oorspronkelijk geplaatst door JordyDomme vraag misschien hoor, maar ik heb nu al zo dikwijls het begrip "scherptediepte" gehoord maar ik begrijp nog steeds niet waar ze het over hebben. Wat heeft dit dan met diafragma te zien?Ga je op stap... vergeet nooit je camera.
Meer foto's in onze gallery >>
Comment
-
ik heb zelf een webpage geschreven om mensen op weg te helpen met aquariumfotografie, daar staan twee uitgewerkte voorbeelden van wat scherpte diepte is (wel in een aquarium, maar het zou je toch een idee moeten geven), in de paragraaf "diafragma"
Er staat ook (een beetje) uitleg bij
sugar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sugarik heb zelf een webpage geschreven om mensen op weg te helpen met aquariumfotografie, daar staan twee uitgewerkte voorbeelden van wat scherpte diepte is (wel in een aquarium, maar het zou je toch een idee moeten geven), in de paragraaf "diafragma"
Er staat ook (een beetje) uitleg bij
sugar[FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK
Comment
-
DOF= Depth of Field, scherptediepte.
Groot diafragma = kleine scherptediepte bvb 2.8
klein diagragma = grote scherptediepte bvb 16
Comment
-
Comment