Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe D850 of Z7ii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe D850 of Z7ii

    Oorspronkelijk geplaatst door B-BOB Bekijk bericht
    Ik heb momenteel 2 D810 camera's en doe vooral sporten. Ook heb ik de compacte sony alfa (A5100 en A6000 met EVF) Ik ben al maanden/jaren aan het bezinnen of mijn voglende de Z7II of D850 zou worden. Ik denk dat het vooral persoonlijke smaak is. Even de voor en nadelen:

    - Auto focus:
    De D850 heeft 150-tal focuspunten en is zeer goed, zeker al beter dan de D800/810 met 50-tal scherpstelpunten. Echter, de Z7II heeft een fenomenale autofocus, pak sneller er accurater.

    - Gewicht:
    Niet onbelangrijk voor mij: de D810 met 24-70 en flits weegt meer dan 2kg. De Z7II is ongeveer 250gram minder, de lensen ook (omdat er geen VR in zit). Totaal scheelt dit een halve kilo met lens en flits. Niet ongebalangrijk als je steeds rugpijn krijgt dan camera's rond te zeulen

    - Ingebouwde lensstabilisatie:
    De Z7II heeft ingebouwde lensstabilisatie, dat wil zeggen dat elke lens die je aansluit, direct profiteert van VR. En ook (volgens reviews) ietsje beter dan de VR die in lensen ingebouwd zit voor DSLR

    - Batterij
    D850 batterij gaat veel langer mee dan Z7II. Dat is vooral omdat de Z7II constant stroom nodig heeft voor een scherm (EVF of LCD) aan te sturen vermoed ik

    -EVF (Electronic ViewFinder) vs spiegel door de lens.
    Persoonlijk heb ik lang proberen wennen aan een EVF, en onder normale omstandigheden werkt dit prettig. Met mijn sony alfa's merk ik wel in heel zonnige ruimtes met veel tegenlicht dat ik op het scherm niet altijd zie wat er gebeurd. Bij dansshows die beginnen in het duister of met speciale kleuren, zie ik op EVF ook niet altijd wat er aan het gebeuren is. Ik vind het gewoon fantastisch om via een spiegel via je lens te kunnen kijken, je oog past zelf wel aan aan tegenlicht, net alsof je gewoon aan het kijken bent. Voor mij persoonlijk is de EVF echt een nadeel. Ook heb ik mezelf geleerd om met 2 ogen te kijken: eentje door de lens, de andere naar wat er echt kijkt om zo echt geconcentreerd kunnen zoeken naar de juiste moment om af te drukken (ik ben niet iemand die gewoon 9 foto's per seconde trekt en achteraf wel zal zien - ik probeer op die moment zelf de juiste moment te zoeken en verplicht je je zelf om de sport te leren apprecieren en te kijken).

    Na lang beraden, ga ik voor de D850 gaan. De kennis die ik heb in raw bewerking, het gevoel van de D800/D810 dat ik die ken als mijn derde oog en het feit dat de batterij langer meegaat en ik door een spiegel kan kijken, zijn voor mij een meerwaarde. Het extra gewicht van de D850 en het 'slechtere' autofocus systeem neem ik er maar bij. En ook kan ik zo nog even verder met mijn oude lenzen :-)
    Nu, ik zei: "Bijna alles is beter" en inderdaad het kijken door de lens via een spiegel kan niet verbeterd worden. Het is daarom dat ik een systeemcamera kocht met een EVF met de best mogelijke beeldkwaliteit (9 437 184 dots - Quad-XGA OLED), want ik ben ondertussen gewend aan alle informatie, die ik desgewenst op mijn intern (en extern) schermpje krijg (EVF). De kwaliteit van de EVF van de prima APS-C camera's A5100 en A6000 is ondertussen enorm verbeterd en als ik één en ander vergelijk zou dat bij de Nikon Z II toch 3.690.000 dots (Quad VGA - OLED) zijn t.o.v. 1.440.000 dots bij de A6100. Dat verschil ga je zeker merken. Het is inderdaad ook zo, dat de batterij nog steeds langer meegaat. Voor mij helemaal géén probleem; gewoon een andere erin. Maar zeker voor je dansshows zou ik kiezen voor de Z7 II omwille van de autofocus. Een adapter voor oude EF-mount lenzen, kreeg ik er bij aankoop van een Canon R10 voor mijn plusdochter bijna gratis bij. Maar iedereen moet zeker de camera kiezen die hij wil, al ben je best zo goed mogelijk geïnformeerd voor je die zuur verdiende centen uitgeeft. Veel plezier.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe D850 of Z7ii

      Heb zelf de d850 3j als hoofdcamera gebruikt, nu klein jaartje met de z7ii

      Voor een dansshow zou ik zeker opteren voor de d850, in minder licht presteerd ie nl beter qua autofocus

      Ikzelf fotograffeer geen sport, maar de autofocus van de z7ii vind ik minder goed algemeen dan de d850, in snelheid én accuraatheid, al begint het gelukkig in de buurt te komen

      Beeldkwaliteit d850 en Z7ii lijkt me nagenoeg identiek, geen grote merkbare verschillen
      Ook niet in hoge iso, lijkt me identiek aan d850

      Beelden op pc zetten via camera gaat nu via usb-c wat erg veel trager is


      Mijn mening is dat de d850 en z7ii netjes naast elkaar staan, melk hun voor en nadelen
      En dat iedereen voor zichzelf en zijn fotografie moet uitmaken wanneer hij de overstap doet (want die is helaas onvermijdelijk)
      Voor mij was het stiller fotograferen én de even snelle autofocus op het live view scherm alvast de belangrijkste beweegredenen om de overstap te doen, alsook 'mee' te zijn (mijn d850 bracht nog wat op, en eindelijk es een leuke occazie z7ii voor een correcte prijs gevonden)

      Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe D850 of Z7ii

        Waarom niet wachten op de aankondiging van de Z8 volgende week?

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe D850 of Z7ii

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Waarom niet wachten op de aankondiging van de Z8 volgende week?
          Dat zal niet nodig zijn. De starter van dit topic heeft immers al een camera gekocht. ;-)

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe D850 of Z7ii

            Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
            Dat zal niet nodig zijn. De starter van dit topic heeft immers al een camera gekocht. ;-)
            Blij voor de topic starter

            Maar er zullen ongetwijfeld nog mensen zijn die twijfelen en dit topic lezen. Ik heb 5 jaar geleden ook getwijfeld tussen de D850 en de Z7 en gebruik die laatste nu bijna 5 jaar tot volle tevredenheid. En nu ben ik benieuwd of de Z8 zijn rol als mini Z9 gaat kunnen waarmaken.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe D850 of Z7ii

              Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              Bedankt Bulke41
              Ik denk dat ik de juiste beslissing genomen heb, gisteren D850 besteld vandaag thuis geleverd
              Ben ondertussen 70+ hoop er nog een aantal jaren van te kunnen genieten. Filmen doe ik niet met de camera. Live view kan interessant zijn , maar gebruik ik niet echt veel.
              Mijn passie zijn vooral portret / studio
              Ga je nog jaren plezier aan beleven ! Geniet ervan
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                Z8: https://nikonrumors.com/2023/05/10/f...x/#more-181097

                €4599 adviesprijs

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                  [QUOTE=frank207be;4948336]Z8: https://nikonrumors.com/2023/05/10/f...x/#more-181097

                  €4599 adviesprijs[/QUOTE
                  Het is gewoon een Z9 zonder een baksteen te zijn. Eindelijk

                  Comment

                  Working...
                  X