Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat moet ik kopen pffff weet het niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

    Oorspronkelijk geplaatst door hanson
    hallo allen


    Heb een beetje huiswerk gemaakt en ben tot momenteel 3 toestellen gekomen de vraag is nu zit ik juist in verband voor wat ik de doelstelling is,

    Het gaat op volgende toestelen

    Minolta Dimange A2 plus 1 gigabyte slccf 994 euro

    CANON 300D EF-S18 55MM F3.5-5.6 lens 998 euro

    Sony DSC F828 7 x optische zoom 28 -200 mm 14 x digitaal zoom Sony DSC F828 999 euro


    Wat is er mis of zijn er betere en waar moet ik op letten

    groetjes

    ‘G’,

    Dat is een makkelijke vraag maar moeilijk om te beantwoorden.
    Ik ben wat gaan “pikken” bij Phill A. van dpreview.
    En ik heb de “cons” of dingen die hij als niet-goed heeft ondervonden
    vergeleken. Ik doe dat vrij dikwijls:-)
    Je vindt dat terug op zijn website bij de betreffende camera’s die jij hier vermeldt.
    (www.dpreview.com)
    Voor mij persoonlijk vallen de Sony en de Minolta direct af…
    Mag ik het kort houden en zeggen dat ze teveel geld kosten voor hetgeen het is.
    De Sony bijv. zou nogal veel ruis hebben in de foto’s, bepaalde kleuren zouden gaan
    shiften, soms is de ontspanknop niet direct klaar om een volgende foto te nemen.

    De Minolta doet het nog beter:-)
    Die camera geeft okee als het onderwerp in focus is maar in werkelijkheid
    is die out-of focus > dus geen scherpe opname.
    Een foto die wel in focus is geeft toch nog een onscherpe foto en dat zou dus niet
    Komen door de slechte auto focus van de camera zelf.

    Beide camera’s hebben me teveel tekortkomingen die me niet aanstaan.

    Je zou die dingen eens zelf moeten lezen.
    Of beter nog: als je de kans hebt neem die camera’s eens zelf in handen.
    Bij ons hier in de Mediamarkt liggen ze voor het grijpen:-)
    Als je zo een camera in handen hebt dan krijg je alvast een bepaald gevoel.
    Kijk eens door de zoeker.
    Bij mij is dat zo’n gevoel dat ik niet moet hebben van al die “knopkes” en toestanden
    die je links, rechts, boven en onder die camera vindt….
    De Sony DSC-F828 heeft er 25 (?), verspreid over gans de camera, begin maar…
    Akkoord, het is misschien even wennen maar ik kies er niet voor.
    Bij de Minolta is het iets beter…
    Zo zijn er nog dingen die je zelf zult ondervinden.

    De Canon is een ander paar mouwen.
    Ik houd er dit aan over.
    Eerst was er de Canon 300D, vlak daarop gevolgd door de Nikon D70.
    De komst van de Canon veroorzaakte een kleine revolutie: zoveel camera
    voor zo relatief weinig geld en je had bijna een “pro” camera.
    Je hield het niet voor mogelijk.

    Toen de D70 het licht zag veroorzaakte dit een nog grotere ommekeer…
    De kostprijs aanvankelijk was iets duurder dacht ik maar naar mijn gevoel was
    de camera ook beter in gebruik, uitvoering en mogelijkheden.

    Ik heb toen weer dpreview en DB “geraardpleegd”, d.w.z. lezen en nog eens lezen.
    (De commentaar van Ken Rockwell lees ik ook graag.)
    Mijn eerste “300D-gedacht” was: “Oei, oei” en “niet doen…”, en de verleiding was zo vervelend groot…
    Ik zou dan ook moeten overschakelen op Canon-lenzen en ik had dus reeds een paar Nikon-lenzen.

    Links en rechts begonnen toen de tweedehands 300D’s te voorschijn te komen:-)
    Van tijd had ik de indruk dat men van de 300D af wilde, ze wilde hem kwijt.
    Misschien ten voordele van de D70…maar dat kan ik niet bewijzen, zegt mijn verstand.
    Mijn hart zegt iets anders.
    Nu het was ook een complete verrassing voor veel gebruikers dat dergelijke camera’s
    zo kort na elkaar op de markt kwamen. Het zou anders geweest zijn moesten ze op hetzelfde moment verschenen zijn.

    Ik heb naar de 300D met de “kit-lens” gekeken en de D70 heb ik dus gekocht.
    Momenteel ben ik er content van, dat ik zo gedaan heb.
    Toch moet het van mijn hart dat Canon in de duurdere prijsklasse fantastische camera’s
    heeft en uitstekende lenzen.
    Die “dikke dure” Nikon D1 destijds heb ik ook in mijn handen gehad….en ik durf nu beweren dat de kleuren van de D70 beter zijn. (de foto’s hee…)

    Zowel de D70 als de 300D hebben weinig of geen last van ruis en dat vind ik heerlijk.
    Ze hebben beiden wat last gehad van kinderziektes maar dat is opgelost geweest
    door nieuwe firmware. (back focus en een beetje kleurshift die je normaal niet merkt).
    De D70 heeft minimum 200 ISO en de Canon 100 ISO.
    De Canon maakt ook foto’s met een zeer zachte (softe) weergave.
    Veel gebruikers hebben dat graag. (Kwestie van goesting..)
    En zo kon ik nog effe doorgaan:-)
    De kit-lens van de D70 is ook niet “zomaar iets”, een goede lens als ik de commentaren
    lees.

    En nu iets anders.
    Ik had dus een paar jaar geleden een review gelezen in een betrouwbaar Belgische tijdschrift. Daarin kwam de Kodak DC4800 als zeer goed uit…
    Ik kende niet BD hier en ik had nog nooit gehoord van dpreview enz. enz.
    Ik koop die camera tegen ongeveer 1000 euro….veel geld.
    Een maand later leerde ik dpreview kennen en las ik de conclusies van deze camera
    volgens Phill Askey dus. Afijn, er was niks aan de hand en ik voelde me een beetje gerust.
    Tot veel gebruikers begonnen te praten over barsten in de body bij deze Kodak…
    En jawel hoor, ik had het ook zitten…
    Ik denk dat je die commentaren nog kan vinden als je zoekt op zijn site.
    Dat is om ziek van te worden. Gelukkig heeft Kodak zonder kosten de zaak geregeld.

    Studenten van Thom Hogan (als ik goed gelezen heb) hebben al een paar maal een D70 tegen de vlakte zien gaan zonder erg dus…het ding deed het verder…:-)
    Ik wil maar zeggen dat er méér zit in een camera van een gerenommeerd merk als Nikon of Canon ook al is die camera van “plastiek” en kost die relatief weinig.

    Wat moet je nu doen?
    Dat is iets waar weinigen durven op antwoorden.
    Heb wat geduld en neem die camera’s eens zelf in handen bijv. bij Mediamarkt.
    Of ergens in een andere groothandel omdat het daar mag…
    Ik heb mijn keuze reeds gemaakt:-)
    Wat was voor mij doorslaggevend bij de aankoop van de D70: de kostprijs, de service omdat de CCD gratis wordt
    gepoetst en zoveel keer als ik maar wil, het merk maar vooral de camera omwille van zijn
    kwaliteit en zijn mogelijkheden. De camera is slechts 1,5 dag in onderhoud geweest omdat ik
    dacht dat hij last zou kunnen hebben van back focus enz. enz.
    Bovendien heeft men binnen die tijd ook het behuizing zuiver gemaakt van de viewer.
    Daar zou eventueel stof in kunnen gezeten hebben. (wat een zin..)
    En dat allemaal gratis en voor niks:-)
    Het schoonste vergeet ik nog…
    Die verkoopster (Natha….enz. enz.) vond ik een extra lieve jonge dame.
    Niet zo’n opgedirkt “poppeke” die jouw ogen verblindt maar iemand met verstand van zake…
    Soms heb ik ze liever “tegenovergesteld”…:-):-)

    En voor de gelovigen onder ons: “’t Is bijna Sinterklaas”…
    Wie weet wat de Goedheilig Man brengt....

    theokus
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus
      ‘G’,

      De Minolta doet het nog beter:-)
      Die camera geeft okee als het onderwerp in focus is maar in werkelijkheid
      is die out-of focus > dus geen scherpe opname.
      theokus
      Inderdaad een probleem, maar opgelost sinds release van firmware 1.12e.

      Hanson, de A2 kan je trouwens eens 'ter hand nemen' als je in de buurt woont of bent. Je zou niet de eerste BDer zijn

      Trouwens Teokus, mijn A2 z'n voorganger de 7Hi had ook zeer weinig knoppen - te weinig naar mijn goesting. Telkens je een ander instelling wou gebruiken (F-waarde, sluitersnelheid, iso...) kon je in het menu duiken. Niet erg handig als je in de manuele stand werkt. Daarom na 6 maanden overgeschakelt op de A2 omdat die voor elk van die funkties een scrollwieltje heeft. Op die manier kan je instellingen veranderen terwijl je door de zoeker kijkt. Voor mij veel handiger dan een menu met nog tientallen sub-menu's. De A2 heeft zelfs een apart knopje gekregen om de WB in te stellen, dat was ook al een pluspunt voor de overstap.
      Zo zie je maar dat camera's ontwikkelen geen envoudige klus is om alle gebruikers tevreden te stellen.

      Oli.
      Last edited by Oliver; 22 november 2004, 00:45.

      Comment


      • #33
        Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

        Oorspronkelijk geplaatst door Oliver
        Inderdaad een probleem, maar opgelost sinds release van firmware 1.12e.

        Hanson, de A2 kan je trouwens eens 'ter hand nemen' als je in de buurt woont of bent. Je zou niet de eerste BDer zijn

        Trouwens Teokus, mijn A2 z'n voorganger de 7Hi had ook zeer weinig knoppen - te weinig naar mijn goesting. Telkens je een ander instelling wou gebruiken (F-waarde, sluitersnelheid, iso...) kon je in het menu duiken. Niet erg handig als je in de manuele stand werkt. Daarom na 6 maanden overgeschakelt op de A2 omdat die voor elk van die funkties een scrollwieltje heeft. Op die manier kan je instellingen veranderen terwijl je door de zoeker kijkt. Voor mij veel handiger dan een menu met nog tientallen sub-menu's. De A2 heeft zelfs een apart knopje gekregen om de WB in te stellen, dat was ook al een pluspunt voor de overstap.
        Zo zie je maar dat camera's ontwikkelen geen envoudige klus is om alle gebruikers tevreden te stellen.

        Oli.
        Dat klopt Oliver.
        Er verschijnen ook om de haverklap consumer-camera's en dat doet er ook geen goed aan. De digitale wereld "boomt" en iedere fabrikant wilt een stuk van de koek. Alhoewel... ik heb ergens gelezen dat de trend aan 't dalen is.
        Kijk dan ook nog eens naar de Fuji S2 en de nieuwe S3.
        Wat heeft Canon allemaal niet op de markt gebracht.

        Het is wel goed voor de gebruikers dat de kloof tussen een typische consumer-camera en een pro-camera aan het dichten is.
        Ik vind dus dat de 300D en D70 het bewijs zijn.
        Dit betekent ook dat die nieuwe (pro-like) camera's betaalbaar zijn en het publiek groter wordt die deze camera's kan kopen.
        Meer mensen kunnen een betere camera kopen voor een "aanvaardbare" prijs.
        En dat vind ik weer een interessante en aangename evolutie.
        Het is maar de vraag of wij daarbij content blijven

        theokus.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #34
          Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

          Oorspronkelijk geplaatst door Cois
          Sorry dat ik even kom storen,maar binnen ( en zonder flits waarschijnlijk ) actie fotograferen ( en veel licht is er gewoonlijk niet binnen in een manege ),en dan nog goede foto's nemen op die afstand.
          Ik wil U niet ontmoedigen,maar ik zou dat met een videocamera doen zenne.
          Want anders moet je al een goede dslr en zeker een heel goede telelens hebben denk ik en dat gaat nog duurder worden.
          Dat heb ik ook al ervaren:
          Bijna 3 jaar geleden kocht ik een goedkoop (toch bijna €500) point & shoot ding (nikon 775). Meer pixels had ik niet nodig... Was het maar zo eenvoudig om zo te kunnen redeneren.
          Ik neem vooral foto's van paarden/sport. Buiten in goede lichtomstandigheden zou dit wel nog eens durven lukken. Maar binnen is dit echt een ramp. De laatste keren heb ik meer een videocamera gebruikt.
          Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe. Om die redenen wacht ik nog even met een aankoop.
          Een prosumer met een goede filmfunctie zou een oplossing kunnen zijn, maar daardoor laat ik me niet meer (ver)leiden....

          Een vb van één van de vele probleemfoto's:
          Last edited by draf; 22 november 2004, 02:46.
          Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

          Comment


          • #35
            Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

            Enkel een reflex is geschikt voor acktie fotografie. Maar die zijn duurder dan 650 euro. Tenzij je voor een tweedehands canon 300D of 60D gaat. Het lensje dat je daarvoor nodig hebt moet vooral snel zijn (lichtsterkte) als een goede AF hebben. Liefst iets in de range van 200-300 effectief. (goed voorbeeld is de 70-200HSM van Sigma bv.)
            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

            Comment


            • #36
              Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

              dit zijn twee voorbeelden van de min of meer geslaagde
              met de pana fz10





              de tweede is indoor maar de manège was echt goed verlicht, een tweetal uurtjes later wanneer de schemering inviel was het hopeloos

              D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
              Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
              en ewa flitsspeelgoed

              Comment


              • #37
                Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                vraagje nog

                Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe
                .

                in de review over de D70 bij Kieskeurig.nl las ik een posting van iemand die beweerde met zijn D70 en de kitlens 18 -70 ook indoor goede resultaten te halen, welke is dan uw ervaring als ge ze getest hebt??
                D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                en ewa flitsspeelgoed

                Comment


                • #38
                  Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door kazan
                  O ja de prijs 999,000€
                  en dit bij topfoto, is da goe of is da goe
                  Dat klopt kazan....

                  Maar dat is dus wel de prijs voor enkel de body...
                  (mijn eerste analoge reflex was een een Pentax...)
                  Hoe zijn die lenzen van Pentax?

                  theokus.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #39
                    Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door JP
                    vraagje nog

                    .

                    in de review over de D70 bij Kieskeurig.nl las ik een posting van iemand die beweerde met zijn D70 en de kitlens 18 -70 ook indoor goede resultaten te halen, welke is dan uw ervaring als ge ze getest hebt??
                    JP,

                    De D70 heb ik aangeschaft zonder de kitlens.
                    Ik denk i.v.m. actiefoto's dat het een combinatie is van snelle sluitertijden en
                    een snelle AF. Het voordeel van de 300D of de D70 is dat je kan spelen
                    met hogere ISO-waarden zonder nadeel van ruis (korrel).
                    Met een consumer camera ga je hier de mist in.
                    Of je zou dus zelf het onderwerp moeten volgen door de zoeker.
                    De achtergrond wordt dan wel onscherp maar sommigen zien dit ook graag.
                    Het geeft een gevoel van snelheid.
                    Wil je een scherpe foto met goede DOF dan wordt het nog moeilijker

                    Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel ervaring heb met actiefoto's.
                    Deze zomer heb ik wat geprobeerd in openlucht en bij helder weer.
                    De resultaten waren niet zo goed. Als ik nu de gegevens bekijk van die
                    foto's dan zie ik duidelijk dat het aan mij lag en niet aan de camera.
                    Oefening baart kunst?
                    Ik was ook "vergeten" dat de camera een continue-focus heeft...
                    't Zou alleszins geholpen hebben.
                    Mijn oudere 70-210, F4; is ook niet ideaal voor actiefoto's.

                    Vorige weekend heb ik wat indoor flitsfoto's gemaakt met de Nikon 24-85 G.
                    (3,5-4,5 G)
                    De foto' s zijn niet slecht maar het kon beter
                    Zelfs met een ISO van 800 kon ik in die (grote) zaal geen kanten op.
                    (dus zonder gebruik van de flits)
                    Een "2,8-lens" zou beter op zijn plaats zijn geweest.

                    Zouden er hier geen BD-ers zijn die ervaring hebben met dergelijke situaties?
                    Ik bedoel wat zijn de voorwaarden (materiaal) om behoorlijke foto's te maken in slecht verlichte zalen met bewegende onderwerpen.

                    theokus.
                    Last edited by theokus; 22 november 2004, 12:05.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #40
                      Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door JP
                      vraagje nog
                      in de review over de D70 bij Kieskeurig.nl las ik een posting van iemand die beweerde met zijn D70 en de kitlens 18 -70 ook indoor goede resultaten te halen, welke is dan uw ervaring als ge ze getest hebt??
                      De kitlens heb ik nog niet kunnen testen. Op de D70 zat een sigma 70-200/2.8, de D2H had een AFS 28-70 f/2.8D en de Canon moest het met een EF 135mm f/2L stellen.

                      Naar de indoor-actie prestaties van de kitlens ben ik ook wel benieuwd. Het bereik is echter wat beperkt.
                      Last edited by draf; 22 november 2004, 15:36.
                      Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

                      Comment


                      • #41
                        Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                        jp dat zijn mooie foto's dat is wat ik bedoel wat ik zou willen tijdens de wedstrijden van men kids wat zou jij me aanraden wat ik zou kunnen kopen

                        Comment


                        • #42
                          Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door draf
                          Dat heb ik ook al ervaren:
                          Bijna 3 jaar geleden kocht ik een goedkoop (toch bijna €500) point & shoot ding (nikon 775). Meer pixels had ik niet nodig... Was het maar zo eenvoudig om zo te kunnen redeneren.
                          Ik neem vooral foto's van paarden/sport. Buiten in goede lichtomstandigheden zou dit wel nog eens durven lukken. Maar binnen is dit echt een ramp. De laatste keren heb ik meer een videocamera gebruikt.
                          Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe. Om die redenen wacht ik nog even met een aankoop.
                          Een prosumer met een goede filmfunctie zou een oplossing kunnen zijn, maar daardoor laat ik me niet meer (ver)leiden....

                          Een vb van één van de vele probleemfoto's:

                          Hoi draf,

                          Kan je me de F-waarde, de ISO en de sluitertijd eens geven van die foto?
                          En met welke camera heb je bovenstaande foto genomen?

                          Vriendelijke groeten,
                          theokus.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #43
                            Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                            Hoi draf,
                            Kan je me de F-waarde, de ISO en de sluitertijd eens geven van die foto?
                            En met welke camera heb je bovenstaande foto genomen?
                            Vriendelijke groeten,
                            theokus.
                            Dit is een crop (te weinig zoom) van een foto die ik met mijn Nikon 775 nam. Nadien wat bewerkt. Er is niet veel instelbaar, dus meeste is gewoon automatisch gekozen.

                            ImageDescription -
                            Make - NIKON
                            Model - E775
                            ExposureTime - 10/605 seconds
                            FNumber - 4.90
                            ExposureProgram - Normal program
                            ISOSpeedRatings - 100
                            ExposureBiasValue - 0.00
                            MaxApertureValue - F 3.36
                            MeteringMode - Multi-segment
                            LightSource - Auto
                            Flash - Not fired
                            FocalLength - 17.40 mm
                            Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

                            Comment


                            • #44
                              Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door draf
                              Dit is een crop (te weinig zoom) van een foto die ik met mijn Nikon 775 nam. Nadien wat bewerkt. Er is niet veel instelbaar, dus meeste is gewoon automatisch gekozen.

                              ImageDescription -
                              Make - NIKON
                              Model - E775
                              ExposureTime - 10/605 seconds
                              FNumber - 4.90
                              ExposureProgram - Normal program
                              ISOSpeedRatings - 100
                              ExposureBiasValue - 0.00
                              MaxApertureValue - F 3.36
                              MeteringMode - Multi-segment
                              LightSource - Auto
                              Flash - Not fired
                              FocalLength - 17.40 mm
                              Sorry hoor, maar om te redeneren dat met een gemiddelde prosumer geen indoor te fotograferen valt van paarden met zo'n exif?
                              Misschien eerst de mogelijkheden van een prosumer leren kennen én gebruiken. Iso100 indoor? Op die manier zal je met een dslr óók veel mislukte foto's hebben, dan mag daar nog een canon f2,4 L op staan. Die zal op iso 100 'indoor' ook niet verder gaan dan 1/20, en of het paard daarmee scherp zal zijn in een jump? Waarom "het meeste automatisch" als je weet dat de lichtomstandigheden alles behalve ideaal zijn? Ik weet wel de 775 kan dit niet, maar deze heeft dan ook geen vergelijk wat er tegenwoordig op de markt is. Iso 50/800 instelbaar - f2,8-3,5/11 instelbaar - sluitersnelheden tot 1/4000 en dit allemaal bij een prosumer.

                              Oli.
                              Last edited by Oliver; 23 november 2004, 17:06.

                              Comment


                              • #45
                                Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                                Overschot van gelijk, Ollie !
                                In dergelijke omstandigheden zeker de ISO aanpassen en op sluitertijdvoorkeuze schieten.

                                Maar toch: vele prosumers moet je niet hoger drijven dan ISO 200 of de foto's barsten van de ruis - ik weet het, want heb nu ook een pro 1...

                                En flitsen op grote afstand gaat ook niet, zelfs met een kractige 550EX...
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X