Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

    Hallo, van de week de Canon R7 uitgeprobeerd in combinatie met een Canon EF 135mm F2.0 bij een tafeltennisinterland Nederland-Frankrijk. Interland vond plaats in een hal met LED verlichting. Bij selecteren van de foto´s viel me op dat ik heel lichte schaduwstrepen (ziet eruit als lamellen) heel lichtjes terug zag op mijn foto´s, viel me pas op toen ik snel door een aantal foto´s scrolde. Instellingen waren: electronisch gordijn, speed 15 foto´s dus niet op H+, sluitertijd van 1/1000e, Iso 3200 bij een diafragma F2.0.

    Zelfde instellingen en lens op een 1D mkiv had ik er geen last van. Kan iemand verklaren hoe dit kan en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen?

  • #2
    Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

    Kan je geen linkje plaatsen naar een voorbeeld ?
    Hoogstwaarschijnlijk zat je net op de refreshrate van de led lampen, dus een tragere of snellere sluitertijd had dit kunnen verhelpen.
    Soms kan de anti-flickr instelling op de camera nog wel eens helpen
    Bij led licht is het altijd wat zoeken naar de juiste sluitertijd, net door dit probleem, dit valt nog meer op als je video opneemt.
    Maar zoals ik zei een voorbeeld kan meer uitleg bieden

    Hier heb je een voorbeeldje van wat ik bedoel, is het bij jou ook zoiets https://www.dpreview.com/forums/thread/4490408

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 4 februari 2023, 00:57. Reden: linkje
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

      Hoi Sieg,

      Voorbeeldje(s) staan hier, https://www.facebook.com/photo/?fbid...01554621533858

      Bij een aantal foto´s zie je het heel duidelijk twee of drie balken door het beeld. Met name in de donkere delen van de foto valt het op

      Maar idd het linkje lijkt op soortgelijk effect

      grt
      rob

      Comment


      • #4
        Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

        Stond de anti flikker stand wel op ?

        Comment


        • #5
          Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

          Hoi Palombian,

          Ik heb de camera net een week, dus als er een anti flikkerstand instelling op zit heb ik deze niet bewust aan of uitgezet. Maar ga zo dadelijk even checken waar je dit kan doen en welke status hij nu staat

          grt Rob

          Comment


          • #6
            Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

            idd stond deze optie (standaard) uit. Ik zal hem in mijn voorkeuze instelling C1 eens standaard aanzetten om niet te vergeten. Ik neem aan dat ik alleen in die omstandigheden er gemak van ga hebben. Zou ik van deze flikkering ook last gehad hebben als ik de sluiter op mechanische stand had gezet? Want op mijn 1D mikt zie ik dit verschijnsel nl niet en had ik dezelfde sluitertijd, wel hoger iso

            Comment


            • #7
              Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

              Oorspronkelijk geplaatst door Ruiter Bekijk bericht
              idd stond deze optie (standaard) uit. Ik zal hem in mijn voorkeuze instelling C1 eens standaard aanzetten om niet te vergeten. Ik neem aan dat ik alleen in die omstandigheden er gemak van ga hebben. Zou ik van deze flikkering ook last gehad hebben als ik de sluiter op mechanische stand had gezet? Want op mijn 1D mikt zie ik dit verschijnsel nl niet en had ik dezelfde sluitertijd, wel hoger iso
              Nooit een 1D gehad, maar op de 7DII DSLR bestond het ook al.
              Heeft wel enkele beperkingen, lees alles maar eens na.
              Veel plezier met je R7 !

              Comment


              • #8
                Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                Mechanische sluiter verkleint de kans op banding.
                www.polartha.com

                Comment


                • #9
                  Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                  Bij gebruik van de mechanische sluiter heb je geen last van die strepen. Je moet best géén snel bewegende zaken fotograferen met je elektronische sluiter want dan krijg je bovenop die strepen ook nog eens last van wat het "rolling shutter" effect (dingen die er gebogen uitzien, terwijl ze recht zouden moeten zijn, de vleugels van een vliegende vogel in onmogelijke standen, die dingen....) wordt genoemd. Gebruik van een elektronische sluiter voor snelle sporten kan eigenlijk op dit moment nog alleen maar met camera's die een "stacked sensor" hebben. Kort door de bocht is dat een sensor met ingebouwd geheugen, gelinkt aan een zéér snelle processor, waarbij deze véél sneller de sensor kan uitlezen dan een gewone sensor. Zoals je al wel verwachtte zit daar ook een behoorlijk prijskaartje aan vast. Maak er best een gewoonte van je Canon R7 op de mechanische sluiter te laten en op elektronische sluiter als je het echt wil i.p.v. omgekeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                    Bij gebruik van de mechanische sluiter heb je geen last van die strepen. ...
                    En waarom bestond deze anti-flikker instelling dan ook al op DSLR's ?
                    Waarschijnlijk zorgt dit voor een synchronisatie van de sluiter met de frekwentie van de lampen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                      Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                      Bij gebruik van de mechanische sluiter heb je geen last van die strepen. Je moet best géén snel bewegende zaken fotograferen met je elektronische sluiter want dan krijg je bovenop die strepen ook nog eens last van wat het "rolling shutter" effect (dingen die er gebogen uitzien, terwijl ze recht zouden moeten zijn, de vleugels van een vliegende vogel in onmogelijke standen, die dingen....) wordt genoemd. Gebruik van een elektronische sluiter voor snelle sporten kan eigenlijk op dit moment nog alleen maar met camera's die een "stacked sensor" hebben. Kort door de bocht is dat een sensor met ingebouwd geheugen, gelinkt aan een zéér snelle processor, waarbij deze véél sneller de sensor kan uitlezen dan een gewone sensor. Zoals je al wel verwachtte zit daar ook een behoorlijk prijskaartje aan vast. Maak er best een gewoonte van je Canon R7 op de mechanische sluiter te laten en op elektronische sluiter als je het echt wil i.p.v. omgekeerd.
                      Ik zou ze niet willen betalen alle foto's van snelle sporten die gemaakt zijn met een elektronische sluiter
                      Ook vogels in de vlucht of wat dan ook
                      Rolling shutter is fel overroepen , meestal is het niet echt storend

                      Trouwens ook met een mechanische sluiter kan je last hebben van die strepen door de refreshrate van LED lampen
                      Al is het wel in mindere mate net doordat deze trager werken
                      De oplossing om van die banden af te geraken is gewoon een snellere of tragere sluitertijd kiezen
                      Eigenlijk moet je dit sowieso altijd eerste eens uittesten voordat je aan een shoot begint, je zal maar een huwelijksfeest om zeep helpen doordat je daar geen rekening mee gehouden hebt.
                      Uiteraard zullen fotografen met kennis van zaken sowieso die test al doen voordat ze aan de shoot beginnen

                      En zoals Jan aangaf, ook bij dslr's bestond de antflikker instelling al, zeker bij de meer professionele modellen

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                        @Ruiter,
                        Of je de persoon, die reageerde op mij eerste reactie op je post ernstig moet nemen, laat ik volledig aan jou over. Iets meer dan een jaar geleden, toen er al DSLM-camera’s waren met een stacked sensor, 700autofocus punten en 20 fps, beweerde hij dat zijn Canon 1DX DSLR uit 2012, met zijn 61 autofocuspuntjes nog steeds aan de top van de camerawereld stond en was een Canon DSLM R5 goed voor vakantiekiekjes. Ik kan in ieder geval géén enkele review of videobespreking vinden, waar de gevoeligheid van de Canon R7 camera aan “rolling shutter” niet wordt vermeld. Dat is ook niet te verwonderen. De uitleessnelheid van de kleine APS-c sensor van de R7 neemt ondanks de kleine sensor nog steeds 31,3 ms in beslag, de grote full frame R5 leest zijn sensor uit in slechts 15,5 ms. Dat is al eens zo snel en dat is een full frame sensor. Wanneer je nu overschakelt op de mechanische sluiter op je Canon R7, dan wordt je sensor uitgelezen op 4,0 milliseconden. Elke vorm van “rolling shutter” effect zal verdwenen zijn. De 30 frames per seconde op zo een camera zijn vooral een verkoopargument. Wanneer gebruik je 30 fps? Bij iets dat heel snel beweegt omdat je de mooiste actiefoto, houding, vleugelstand, …. uit een hoop foto’s wil kunnen kiezen. Maar net bij die snel bewegende onderwerpen, ga je omwille van die ‘relatief’ trage uitmeting van de sensor de vreemdste dingen zien op je foto’s omwille van vernoemd effect. Ga je nu je camera gebruiken met de mechanische sluiter, dan ga je bij je R7 (als ik de specs mag geloven) nog altijd aan zeer hoge 15 fps geraken en kan je er gerust in zijn, dat je geen vreemde vervormingen zal te zien krijgen. Goede raad, schiet met je mechanische sluiter op die camera.

                        Comment


                        • #13
                          Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                          @Ruiter,
                          Of je de persoon, die reageerde op mij eerste reactie op je post ernstig moet nemen, laat ik volledig aan jou over. Iets meer dan een jaar geleden, toen er al DSLM-camera’s waren met een stacked sensor, 700autofocus punten en 20 fps, beweerde hij dat zijn Canon 1DX DSLR uit 2012, met zijn 61 autofocuspuntjes nog steeds aan de top van de camerawereld stond en was een Canon DSLM R5 goed voor vakantiekiekjes. Ik kan in ieder geval géén enkele review of videobespreking vinden, waar de gevoeligheid van de Canon R7 camera aan “rolling shutter” niet wordt vermeld. Dat is ook niet te verwonderen. De uitleessnelheid van de kleine APS-c sensor van de R7 neemt ondanks de kleine sensor nog steeds 31,3 ms in beslag, de grote full frame R5 leest zijn sensor uit in slechts 15,5 ms. Dat is al eens zo snel en dat is een full frame sensor. Wanneer je nu overschakelt op de mechanische sluiter op je Canon R7, dan wordt je sensor uitgelezen op 4,0 milliseconden. Elke vorm van “rolling shutter” effect zal verdwenen zijn. De 30 frames per seconde op zo een camera zijn vooral een verkoopargument. Wanneer gebruik je 30 fps? Bij iets dat heel snel beweegt omdat je de mooiste actiefoto, houding, vleugelstand, …. uit een hoop foto’s wil kunnen kiezen. Maar net bij die snel bewegende onderwerpen, ga je omwille van die ‘relatief’ trage uitmeting van de sensor de vreemdste dingen zien op je foto’s omwille van vernoemd effect. Ga je nu je camera gebruiken met de mechanische sluiter, dan ga je bij je R7 (als ik de specs mag geloven) nog altijd aan zeer hoge 15 fps geraken en kan je er gerust in zijn, dat je geen vreemde vervormingen zal te zien krijgen. Goede raad, schiet met je mechanische sluiter op die camera.
                          Waarmee je goed uitlegt waarom op de R7 rolling shutter sneller zal optreden dan op de 3 maal duurdere R5 (en op de R3 door het betere sensortype blijkbaar onbestaande is).
                          15 fps mechanische sluiter is al heel snel.
                          @ TS: deze camera's vragen de nodige studie om het beste er uit te halen.
                          Last edited by palombian; 10 februari 2023, 18:40.

                          Comment


                          • #14
                            Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                            @Ruiter,
                            Of je de persoon, die reageerde op mij eerste reactie op je post ernstig moet nemen, laat ik volledig aan jou over. Iets meer dan een jaar geleden, toen er al DSLM-camera’s waren met een stacked sensor, 700autofocus punten en 20 fps, beweerde hij dat zijn Canon 1DX DSLR uit 2012, met zijn 61 autofocuspuntjes nog steeds aan de top van de camerawereld stond en was een Canon DSLM R5 goed voor vakantiekiekjes. Ik kan in ieder geval géén enkele review of videobespreking vinden, waar de gevoeligheid van de Canon R7 camera aan “rolling shutter” niet wordt vermeld. Dat is ook niet te verwonderen. De uitleessnelheid van de kleine APS-c sensor van de R7 neemt ondanks de kleine sensor nog steeds 31,3 ms in beslag, de grote full frame R5 leest zijn sensor uit in slechts 15,5 ms. Dat is al eens zo snel en dat is een full frame sensor. Wanneer je nu overschakelt op de mechanische sluiter op je Canon R7, dan wordt je sensor uitgelezen op 4,0 milliseconden. Elke vorm van “rolling shutter” effect zal verdwenen zijn. De 30 frames per seconde op zo een camera zijn vooral een verkoopargument. Wanneer gebruik je 30 fps? Bij iets dat heel snel beweegt omdat je de mooiste actiefoto, houding, vleugelstand, …. uit een hoop foto’s wil kunnen kiezen. Maar net bij die snel bewegende onderwerpen, ga je omwille van die ‘relatief’ trage uitmeting van de sensor de vreemdste dingen zien op je foto’s omwille van vernoemd effect. Ga je nu je camera gebruiken met de mechanische sluiter, dan ga je bij je R7 (als ik de specs mag geloven) nog altijd aan zeer hoge 15 fps geraken en kan je er gerust in zijn, dat je geen vreemde vervormingen zal te zien krijgen. Goede raad, schiet met je mechanische sluiter op die camera.
                            Beste,

                            U moet dringend stoppen met mij te stalken en al mijn woorden om te draaien en/of er een eigen wending aan te geven !
                            Indien U uw bericht hier niet aanpast dan ga ik hiermee verder, het is genoeg geweest om mij steeds in het belachelijke te trekken !

                            mvg
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: schaduwstrepen op foto bij een Eos R7

                              Heren, heren,

                              Ga nu elkaar niet schofferen maar blijf constructief.
                              ik heb van iedereen nu heel veel aandachtspunten meegekregen om op te letten. Niet alleen tijdens de shoot maar ook de voorbereiding en Setup van de camera maar begint bij nieuw aan te schaffen fotogear. En daar draait het toch om bij dit forum, waarheid ligt meestal in het midden. Ik heb gelukkig geen shoot verpest en volgende maand krijg ik een herkansing om op dezelfde locatie met dezelfde licht omstandigheden weer een interland te mogen fotograferen, waarbij ik nu met jullie opmerkingen weet wat te doen. Als dan blijkt dat ik de verkeerde camera heb gekocht voor het soort fotografie wat ik doe, verkoop ik hem of gebruik hem voor Wildlife.
                              Positieve van het geheel is dat als er fotografen zitten te twijfelen om over te stappen naar systeemcamera dit soort discussies gaan helpen.

                              Ik zal mijn bevindingen met jullie delen eind volgende maand. In ieder geval bedank ik jullie alvast voor de technische onderbouwingen en goede uitleg en ga elke oplossing uitproberen om te kijken wat voor mij het beste werkt.

                              Comment

                              Working...
                              X