Sinds enkele dagen overgestapt van de 7Dii naar de R5 en , akkoord , een groot verschil qua instellingsmogelijkheden waar ik de komende maanden / jaren nog veel zal over bijleren , maar mijn issues gaan toch over 2 basic instellingen / toepassingen waar ik voorlopig toch geen oplossing meer kan voor bedenken...
Probleem 1 : importeren van foto’s via de interfacekabel (USB-C/USB-C)
Info : installed : Eos Utility 3.16.0 - Wifi R5 uitgeschakeld.
Eos Utility is compatibel met mijn pc met Windows 10 (64-bit)
Werkwijze :
Opstarten Eos Utility
Connect an Eos camera
De camera is verbonden met de PC door een USB-C/USB-C kabel
Na aanzetten vd R5 , start Eos Utility 3 op , en na enkele seconden krijg ik ook effectief een scherm te zien , waar op staat EOS R5.
Een ‘blauw windows cirkeltje’ blijft evenwel draaien en ik krijg ook niet de mogelijkheid om de muis ergens te plaatsen, zoals bvb op preferences.
Na ongeveer 30 seconden , krijg ik in het rood de melding te lezen : the connection was lost.
Wanneer ik de camera dan uitzet, krijg ik gedurende 1 second het scherm te zien dat ik normaliter zou moeten krijgen en waar o.a. opstaat ‘download images’ , ‘remote shooting’ en ‘camera settings’.
De Canon Eos R5 is ook zichtbaar via windows10 verkenner wanneer aangezet en dus ook via instellingen – apparaten – andere apparaten.
Wanneer ik de camera enkel aansluit via de interfacekabel (USB-C/USB-C) , dus zonder opstarten van Eos Utility , dan krijg ik na in verkenner door te klikken op Canon Eos R5 ook de 2 aanwezige geheugenkaarten te zien (CFe en SD).
Wanneer Eos Utility wel is ingeschakeld, zie ik dus Canon Eos R5 wel te zien via verkenner , maar hierop doorklikkend krijg ik de inhoud (de 2 aanwezige geheugenkaarten) dus niet te zien.
Mij lijkt dit dan ook eerder op een Canon software probleem te gaan (‘conflict’ met Eos Utility of zo).
Ook al geprobeerd : EOS Utility versie 3.16.0 verwijderd en opnieuw de oude versie 2.14.20.0 geïnstalleerd, maar dan krijg ik de melding “camera is not recognized”.
Probleem 2 : verbinden van een computer via wifi
Info : R5 Wifi-instelling : ingeschakeld (bluetooth uitgeschakeld)
(interfacekabel niet aangesloten)
Werkwijze : (zoals via de link) :
Via wifi/bluetoothverbinding
PC schermpje (afstandsbedien. Eos Utility)
Voeg apparaat van verbinding toe
Zoeken naar toeganspunten…
Verbind apparaat met camera met onderst.netwerkinstellingen en start dan Canon-app/sotware
(SSID en wachtwoord worden weergegeven)
Stappen op de komputer
Selecteer op het netwerkinstelscherm van de computer de SSID die in stap 5 in Stappen op de camera (1) is gemarkeerd
Voer als wachtwoord het in stap 5 in Stappen op de camera (1) gecontroleerde wachtwoord in.
Automatisch verbinding maken
Pincode van router ingeven : de pincode van 8 cijfers die op het camerascherm wordt ingegeven, maar nadien volgt telkens : de pincode is onjuist, probeer het opnieuw.
Dus de camera is wel degelijk zichtbaar in windows (wifi internettoegang) , maar blijft wachten op verbinding, die er natuurlijk niet komt door de zogezegd ‘onjuiste pincode’.
(camera dus niet zichtbaar via windows verkenner).
Waarschijnlijk werken velen van jullie niet eens met Eos Utility en importeren de foto’s misschien vanuit Photoshop of dergelijke, maar voorlopig heb ik geen tijd om mij hierin te verdiepen en wil ik dus van start gaan op de ‘oude’ manier via Eos Utility en DPP.
Via interfacekabel of eventueel via Wifi.
Alle tips zijn meer dan welkom , waarvoor dank
Probleem 1 : importeren van foto’s via de interfacekabel (USB-C/USB-C)
Info : installed : Eos Utility 3.16.0 - Wifi R5 uitgeschakeld.
Eos Utility is compatibel met mijn pc met Windows 10 (64-bit)
Werkwijze :
Opstarten Eos Utility
Connect an Eos camera
De camera is verbonden met de PC door een USB-C/USB-C kabel
Na aanzetten vd R5 , start Eos Utility 3 op , en na enkele seconden krijg ik ook effectief een scherm te zien , waar op staat EOS R5.
Een ‘blauw windows cirkeltje’ blijft evenwel draaien en ik krijg ook niet de mogelijkheid om de muis ergens te plaatsen, zoals bvb op preferences.
Na ongeveer 30 seconden , krijg ik in het rood de melding te lezen : the connection was lost.
Wanneer ik de camera dan uitzet, krijg ik gedurende 1 second het scherm te zien dat ik normaliter zou moeten krijgen en waar o.a. opstaat ‘download images’ , ‘remote shooting’ en ‘camera settings’.
De Canon Eos R5 is ook zichtbaar via windows10 verkenner wanneer aangezet en dus ook via instellingen – apparaten – andere apparaten.
Wanneer ik de camera enkel aansluit via de interfacekabel (USB-C/USB-C) , dus zonder opstarten van Eos Utility , dan krijg ik na in verkenner door te klikken op Canon Eos R5 ook de 2 aanwezige geheugenkaarten te zien (CFe en SD).
Wanneer Eos Utility wel is ingeschakeld, zie ik dus Canon Eos R5 wel te zien via verkenner , maar hierop doorklikkend krijg ik de inhoud (de 2 aanwezige geheugenkaarten) dus niet te zien.
Mij lijkt dit dan ook eerder op een Canon software probleem te gaan (‘conflict’ met Eos Utility of zo).
Ook al geprobeerd : EOS Utility versie 3.16.0 verwijderd en opnieuw de oude versie 2.14.20.0 geïnstalleerd, maar dan krijg ik de melding “camera is not recognized”.
Probleem 2 : verbinden van een computer via wifi
Info : R5 Wifi-instelling : ingeschakeld (bluetooth uitgeschakeld)
(interfacekabel niet aangesloten)
Werkwijze : (zoals via de link) :
Via wifi/bluetoothverbinding
PC schermpje (afstandsbedien. Eos Utility)
Voeg apparaat van verbinding toe
Zoeken naar toeganspunten…
Verbind apparaat met camera met onderst.netwerkinstellingen en start dan Canon-app/sotware
(SSID en wachtwoord worden weergegeven)
Stappen op de komputer
Selecteer op het netwerkinstelscherm van de computer de SSID die in stap 5 in Stappen op de camera (1) is gemarkeerd
Voer als wachtwoord het in stap 5 in Stappen op de camera (1) gecontroleerde wachtwoord in.
Automatisch verbinding maken
Pincode van router ingeven : de pincode van 8 cijfers die op het camerascherm wordt ingegeven, maar nadien volgt telkens : de pincode is onjuist, probeer het opnieuw.
Dus de camera is wel degelijk zichtbaar in windows (wifi internettoegang) , maar blijft wachten op verbinding, die er natuurlijk niet komt door de zogezegd ‘onjuiste pincode’.
(camera dus niet zichtbaar via windows verkenner).
Waarschijnlijk werken velen van jullie niet eens met Eos Utility en importeren de foto’s misschien vanuit Photoshop of dergelijke, maar voorlopig heb ik geen tijd om mij hierin te verdiepen en wil ik dus van start gaan op de ‘oude’ manier via Eos Utility en DPP.
Via interfacekabel of eventueel via Wifi.
Alle tips zijn meer dan welkom , waarvoor dank
Comment