Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Voor zover ik op de hoogte ben moet je niets activeren in het menu. Ik heb er twee met een kabel en die werken perfect via microUSB.
Tegenwoordig gebruik ik de bluetooth zender maar die kan je niet combineren met GPS tagging via de Sony Imaging Edge app. Het is dus het één of het ander.
De beroemde multiport is eigenlijk een verlengde usb-stekker met een paar extra draadjes. Geef mij maar de oude Minolta remote met 3 pinnetjes (maar wie ben ik - dat was superstevig en betrouwbaar, die micro-meuk is niks voor mij).
Je kan ook een IR-remote gebruiken. Maar dan moet je voor de camera staan... (vb. rmt-dslr2)
https://www.sony.com/electronics/sup...mera-camcorder toont een paar van die remotes. Zelf heb ik de: RM-VPR1 - die heeft 2 connectoren (voor de oude remote en de nieuwe Multi). Bekijk die zeker 's zodat je de connectoren uit mekaar kan houden.
Deze remote heeft de 2 kabels: voor de oude alpha's met 3 pinnetjes (minolta remote eigenlijk) en de multi - met verlengde micro-USB-connector (multi-connector). Zie wel dat die mooi aangesloten is - diep genoeg zit dus. Ik heb zelfs nog een kabel die die poort om zet naar LANC (en uiteraard heb ik ergens diep in mijn archiefje de pinlayout van die multi-connector liggen).
Er bestaan tegenwoordig tal van clones met multi-port connectie. Maar dan weet u tenminste hoe die connector die u zoekt er uit moet zien.
Een 3e wijze is dat u via de flitsschoen een remote gaat aansluiten. Dat kan ook nog... (zelf ben ik niet wild van die kleine smalle fragiele connecties). Maar goed als 't van mij af hing zou elke camera nu 3x zo groot en zo lomp zijn als wat.
Er zijn tal van remote apps die via USB werken - dat zal wellicht een aardig werkende lowest-cost oplossing zijn (we laten in het midden of dat nu een iOS of android-oplossing moet wezen - helaas weer niks voor linux-gebaseerde telefoonsystemen of sailfishOS... ach ja).
De beroemde multiport is eigenlijk een verlengde usb-stekker met een paar extra draadjes. Geef mij maar de oude Minolta remote met 3 pinnetjes (maar wie ben ik - dat was superstevig en betrouwbaar, die micro-meuk is niks voor mij).
Hadden fabrikanten gewoon beter de mechanische aansluiting behouden .. was vroeger standaard voor de meeste toestellen (Fuji en Leica heeft die nog)
>Tegenwoordig gebruik ik de bluetooth zender maar die kan je niet combineren met GPS tagging via de Sony Imaging Edge app. Het is dus het één of het ander.
Klopt - zij gebruikten een google-API die is afgeschaft. Nu met GPScorrelate onder linux kan je die codes na omzetting van NMEA naar GPX gewoon koppelen (daar heb je nog een andere toepassing voor nodig, nu 't is bij mij lang geleden... dat ik dat nog actief geladen heb, was dat niet gpsbabel om dat formaat om te zetten? Wellicht).
Comment