Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon EOS R3 voorgesteld..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Canon EOS R3 voorgesteld..

Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
    Het is integendeel wel iets waar inderdaad véél mensen hebben op gewacht dat aantal pixels. Als je met de Sony A1 (50 megapixels) vogels fotografeert kan je flink doorcroppen zonder kwaliteitsverlies. De R3 zal waarschijnlijk een prima camera zijn, maar hij is volgens mij idd meer voor de sportjournalist. Het eventuele probleem van de ISO bij de huidige werkelijk hoog aantal pixel camera's (40-60 megapixels) kan indien nodig héél makkelijk worden opgelost in post-processing. Om een vogel (in de vlucht) te fotograferen kom je idd haast altijd mm te kort.
    Als je cropt heb je altijd kwaliteitsverlies !
    Of dit nu met een Sony, Canon, Nikon of gelijk welk merk is, maakt niks uit

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Het is integendeel wel iets waar inderdaad véél mensen hebben op gewacht dat aantal pixels. Als je met de Sony A1 (50 megapixels) vogels fotografeert kan je flink doorcroppen zonder kwaliteitsverlies. De R3 zal waarschijnlijk een prima camera zijn, maar hij is volgens mij idd meer voor de sportjournalist. Het eventuele probleem van de ISO bij de huidige werkelijk hoog aantal pixel camera's (40-60 megapixels) kan indien nodig héél makkelijk worden opgelost in post-processing. Om een vogel (in de vlucht) te fotograferen kom je idd haast altijd mm te kort.
      Dat is een redenering die ik zeker bijtreed, maar het gaat niet oneindig door.
      Uit ervaring met de 32mp APS-C sensor kan ik bevestigen dat (met een goede lens) de kwaliteit (na croppen tot hetzelfde aantal pixels) op 400mm ongeveer overeenkomt met die met een 400+1.4X op een 20mp APS-C en 400+2.0X op een 45mp FF. Telkens met 1 stop verlies (dus zonder elke keer een groter kanon te kopen).
      De 32mp APS-C is zeker geen 2 stops slechter in de ISO dan de 45mp FF, bovendien zijn er nu inderdaad zeer performante nabewerkingsprogramma's (die als je goed kijkt bv op Flickr door iedereen grif gebruikt worden).

Maar 400+2.0X op 20mp of 32mp brengen nauwelijks of geen extra details, bovendien beginnen atmosferische storingen hun tol te eisen (en richt maar eens een 1280mm).

Een R5 is dus vooral in het voordeel wegens de betere AF en snelheid, maar de R7 blijft voorlopig een mythe en er is momenteel geen andere keuze.
      Met alle respect voor de FF-adepten, ik ben blij dat ik niet vroeger ben overgestapt (behalve de FF sensor leek de 5DIV mij in geen enkel opzicht beter dan de 7DII).

Croppen werkt m.i., in een betaalhut op een paar meter zal de DOF waarschijnlijk waziger achtergronden geven maar op grotere afstand heeft dit veel minder effekt.
      Last edited by palombian; 19 oktober 2021, 16:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Als je cropt heb je altijd kwaliteitsverlies !
        Of dit nu met een Sony, Canon, Nikon of gelijk welk merk is, maakt niks uit

grts
        Sieg
        Er is géén enkele fotograaf van BIF, vogels of wildlife die niet cropt. Je hebt met een hoogpixelcamera bij het croppen een resultaat dat voor het menselijk oog een niet waarneembaar kwaliteitsverlies geeft. Pixelpeepers zien natuurlijk het verschil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Dat is een redenering die ik zeker bijtreed, maar het gaat niet oneindig door.
          Uit ervaring met de 32mp APS-C sensor kan ik bevestigen dat (met een goede lens) de kwaliteit (na croppen tot hetzelfde aantal pixels) op 400mm ongeveer overeenkomt met die met een 400+1.4X op een 20mp APS-C en 400+2.0X op een 45mp FF. Telkens met 1 stop verlies (dus zonder elke keer een groter kanon te kopen).
          De 32mp APS-C is zeker geen 2 stops slechter in de ISO dan de 45mp FF, bovendien zijn er nu inderdaad zeer performante nabewerkingsprogramma's (die als je goed kijkt bv op Flickr door iedereen grif gebruikt worden).

Maar 400+2.0X op 20mp of 32mp brengen nauwelijks of geen extra details, bovendien beginnen atmosferische storingen hun tol te eisen (en richt maar eens een 1280mm).

Een R5 is dus vooral in het voordeel wegens de betere AF en snelheid, maar de R7 blijft voorlopig een mythe en er is momenteel geen andere keuze.
          Met alle respect voor de FF-adepten, ik ben blij dat ik niet vroeger ben overgestapt (behalve de FF sensor leek de 5DIV mij in geen enkel opzicht beter dan de 7DII).

Croppen werkt m.i., in een betaalhut op een paar meter zal de DOF waarschijnlijk waziger achtergronden geven maar op grotere afstand heeft dit veel minder effekt.
          Integendeel, croppen met een hoogpixelcamera werkt net prima bij BIF fotografie, waar ze (zoals bijna altijd) net iets te ver af zijn. Het is onwaarschijnlijk wat die camera's aan detail registreren als je in post terugkijkt. Maar ik zie dat je teleconverters gebruikt en daar ben ik absoluut niet voor te vinden. Teveel kwaliteitsverlies en net verlies van detail. Dan veel liever een hoogpixel fullframe en croppen. Wat bedoel je met een R7(canon?) is een mythe?

Comment

Integendeel, croppen met een hoogpixelcamera werkt net prima bij BIF fotografie, waar ze (zoals bijna altijd) net iets te ver af zijn. Het is onwaarschijnlijk wat die camera's aan detail registreren als je in post terugkijkt. Maar ik zie dat je teleconverters gebruikt en daar ben ik absoluut niet voor te vinden. Teveel kwaliteitsverlies en net verlies van detail. Dan veel liever een hoogpixel fullframe en croppen. Wat bedoel je met een R7(canon?) is een mythe?
            R7=APS-C body met performantie van R5/R6. Waarschijnlijk is de doelgroep te klein voor Canon.
            Bovendien is er nu een duidelijke splitsing tussen FF=R en APS-C=M (wat al jaren duidelijk was en waar ik mij heb bij neergelegd).

Een crop van een hoogpixel FF (wat de R5 met 45mp toch mag genoemd worden) heeft maar evenveel pixels als de meer dan 10 jaar oude 7D.
            Zonder teleconverters moet ik 600 en 800mm lenzen gebruiken, waar ik niet alleen om budgetaire maar ook om praktische redenen niet voor kies.
            Nu zit mijn uitrusting in een redelijk kleine rugzak waar ik uren mee kan lopen.
            Het is inderdaad ook zo dat (vooral 2.0) converters de kwaliteit verminderen, maar terwijl 400+2.0x op een 20mp crop geen goed resultaat geeft, is dat bij dezelfde uitsnede van 17.5mp op de R5 merkelijk beter. Deze laatste combinatie geeft zowel op papier als in de praktijk dus toch betere resultaten (het zou maar erg zijn als dat niet zo was gezien de prijs ).

Je kan inderdaad nog opmerkelijk veel details uit een sterke crop halen (vooral als belang voor waarnemingen), maar te ver is te ver.
            Last edited by palombian; 20 oktober 2021, 10:07.

Comment

Als je een 50mp toestel in crop mode gebruikt heb je nog altijd 21mp. Dwz dat de pixeldichtheid van een 50mp FF toestel overeenkomt met dit van een 21mp APS-c toestel.
              Dus de kwaliteit in APS mode zal gelijk zijn aan dit van een 21mp APS-C toestel.

Een groot voordeel als je werkt in APS-mode is dat een 300mm lens acteert als een 450mm lens, prijsverschil tussen 300mm f2,8 en 400mm is groter dan prijsverschil tussen mid-class toestellen zoals
              R5, A7RIV .... en een hig-end toestel zoals sony a1. Je verliest wel 1stop in de hoge ISO als je in crop-mode werkt, maar dat vervalt in veel gevallen omdat je minder vlug teleconverter dient te gebruiken.

Natuurlijk een sensor produceren die 50mp verwerkt aan 30fps is gene kattenpis en schud je zomaar niet uit je mouw, hier heeft Nikon toz van Canon het voordeel dat ze Sony sensors gebruiken en zo
              mee kunnen profiteren van de Sony technologie.
              www.polartha.com

Comment

R7=APS-C body met performantie van R5/R6. Waarschijnlijk is de doelgroep te klein voor Canon.
                Bovendien is er nu een duidelijke splitsing tussen FF=R en APS-C=M (wat al jaren duidelijk was en waar ik mij heb bij neergelegd).

Een crop van een hoogpixel FF (wat de R5 met 45mp toch mag genoemd worden) heeft maar evenveel pixels als de meer dan 10 jaar oude 7D.
                Zonder teleconverters moet ik 600 en 800mm lenzen gebruiken, waar ik niet alleen om budgetaire maar ook om praktische redenen niet voor kies.
                Nu zit mijn uitrusting in een redelijk kleine rugzak waar ik uren mee kan lopen.
                Het is inderdaad ook zo dat (vooral 2.0) converters de kwaliteit verminderen, maar terwijl 400+2.0x op een 20mp crop geen goed resultaat geeft, is dat bij dezelfde uitsnede van 17.5mp op de R5 merkelijk beter. Deze laatste combinatie geeft zowel op papier als in de praktijk dus toch betere resultaten (het zou maar erg zijn als dat niet zo was gezien de prijs ).

Je kan inderdaad nog opmerkelijk veel details uit een sterke crop halen (vooral als belang voor waarnemingen), maar te ver is te ver.
                Onze A7R IV in cropmodus (hij schakelt desgewenst automatisch over op cropmodus bij gebruik van APS-C lenzen) is 26 megapixel, en bij de A7R III 18 megapixel tov de 20.2 megapixels van een Canon 7D II en de 17.9 megapixels van een 7D, maar dan heb je wel een FF camera, 400 AF punten, Real Time tracking AF , een enorm dynamisch bereik, pixelshift, en alle andere voordelen van een FF systeemcamera voor je BIF en alle andere soorten fotografie bij de hand, dus die vergelijking gaat niet op.

Comment

Er is géén enkele fotograaf van BIF, vogels of wildlife die niet cropt. Je hebt met een hoogpixelcamera bij het croppen een resultaat dat voor het menselijk oog een niet waarneembaar kwaliteitsverlies geeft. Pixelpeepers zien natuurlijk het verschil.
                  Maar ik zie dat je teleconverters gebruikt en daar ben ik absoluut niet voor te vinden. Teveel kwaliteitsverlies en net verlies van detail. Dan veel liever een hoogpixel fullframe en croppen. Wat bedoel je met een R7(canon?) is een mythe?
                  Eigenaardige conclusies hoor ...

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Eigenaardige conclusies hoor ...

grts
                    Sieg
                    Het is maar wat je eigenaardig vindt. Als het niet duidelijk genoeg is voor je, vraag het maar hoor. Géén probleem

Comment

Je hebt met een hoogpixelcamera bij het croppen een resultaat dat voor het menselijk oog een niet waarneembaar kwaliteitsverlies geeft. Pixelpeepers zien natuurlijk het verschil.
                      Wat voor ogen hebben pixelpeeperd dan? Die van een roofvogel?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Wat voor ogen hebben pixelpeeperd dan? Die van een roofvogel?
                        Het zijn gewoon mensen die imo véél te ver inzoomen via hun postprocessing software.

Comment

Onze A7R IV in cropmodus (hij schakelt desgewenst automatisch over op cropmodus bij gebruik van APS-C lenzen) is 26 megapixel, en bij de A7R III 18 megapixel tov de 20.2 megapixels van een Canon 7D II en de 17.9 megapixels van een 7D, maar dan heb je wel een FF camera, 400 AF punten, Real Time tracking AF , een enorm dynamisch bereik, pixelshift, en alle andere voordelen van een FF systeemcamera voor je BIF en alle andere soorten fotografie bij de hand, dus die vergelijking gaat niet op.
                          Mijn betoog ging over het gebruik van cropmodus bij FF camera's tov APS-C.
                          Grosso modo zijn de A7R IV en III wel vergelijkbaar met de R5, en deze laatste voor wie Canon lenzen heeft m.i. momenteel de meest logische keuze (en zoals gezegd helemaal geen achteruitgang, zij het met een hoog prijskaartje, de Sony is goedkoper).

Na jaren van neerbuigende commentaren van Sony gebruikers richting de sukkelaars met een Canon is dit een verademing .

Comment

Mijn betoog ging over het gebruik van cropmodus bij FF camera's tov APS-C.
                            Grosso modo zijn de A7R IV en III wel vergelijkbaar met de R5, en deze laatste voor wie Canon lenzen heeft m.i. momenteel de meest logische keuze (en zoals gezegd helemaal geen achteruitgang, zij het met een hoog prijskaartje, de Sony is goedkoper).

Na jaren van neerbuigende commentaren van Sony gebruikers richting de sukkelaars met een Canon is dit een verademing .
                            Ik kan over die jaren niet meespreken, want ik ben hier pas. Echter als ik "Forum/Camera's bekijk, gaat het in hoofdzaak over Canon. ;-)

Comment

Canon is dan ook marktleider van digitale camera’s met verwisselbare lens... en bestaat net zoals Nikon al zoveel langer in deze business dan Sony.
                              Ik vind dat je dat nog steeds heel goed kan merken aan de ergonomie, bouwkwaliteit en bediening maar dit is mijn persoonlijke mening...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                                Een groot voordeel als je werkt in APS-mode is dat een 300mm lens acteert als een 450mm lens,
                                Een 300mm lens werkt op een APS-C sensor ook als een 300mm lens hij kan gewoon niet anders, er wordt echter een kleinere beeldhoek gebruikt.
                                Ik gebruik nooit DX-mode, gewoon later op de computer en dan kun je ook nog de compositie aanpassen en je hoeft niet zo goed te mikken.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X