Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Tweedehands camera

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Waar gaat het hier of merken Luc ??
    TS kan uit deze discussie leren of hij dslr zou nemen of mirrorless, dus lijkt me wel van toegevoegde waarde
    Vooral dan door ervaringen te lezen van anderen kan hij zijn keuze nog beter bepalen

    grts
    Sieg
    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Voila, dacht ik ook Sieg, TS ging op 24/08 naar het toestel gaan kijken en heeft sindsdien ook helemaal niets meer laten horen,
    waarom zouden wij dan geen discussie mogen verder zetten,
    zo valt er tenminste nog iets te lezen over de huidige camera technologie.
    En dit is de openingspost van TS:

    Hallo allemaal,

    Aangezien ik nieuw ben binnen de fotografie en dus met een beperkt budget toch een net iets beter toestel wou aanschaffen heb ik gekozen om op zoek te gaan naar een tweedehands spiegelreflex toestel. Morgen ga ik kijken naar wat me een interessant toestel lijkt. Naast het testen, screenen van de lens op krassen en de shuttercount checken, zijn er nog tips die je me kan geven om te achterhalen in welke staat het toestel is?

    Alvast bedankt voor jullie input!


    Groeten,
    Danny
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #47
      Re: Tweedehands camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      En dit is de openingspost van TS:
      En ?? Snap niet wat je bedoelt hoor, wordt toch geen merk vermeld ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #48
        Re: Tweedehands camera

        Ik ben het met je eens hoor Sieg.
        Prijzen kunnen erg snel dalen na aankoop.

        Ga maar eens een nieuwe auto kopen.
        Verschrikkelijk hoe snel de prijs daarvan zakt.
        Daarom dat veel mensen ook het plan hebben om een auto (bv) langer te houden in omloop.
        Ze rijden hem liever zelf "op". Voor de ene is dat al na 5 jaar, anderen rijden er heel veel langer mee.

        En het klopt...
        Ga dan maar eens naar een garage een recente occasie gaan kopen.
        Van die sterke prijsdaling is plots niets meer te merken.

        Je hebt gelijk, dan zie je particuliere aanbiedingen die daar ook op inspelen.
        Ze zien bv een bepaalde auto aan een zekere prijs bij een professioneel verkoper staan voor prijs X.
        Dan komt al snel de redenering. Kan ik ook vragen toch?

        En net daar zit toch een zware redeneerfout.
        Een professioneel verkoper moet scherp kunnen inkopen met doel het aan een hoger prijs te kunnen verkopen.
        Daar zit zijn verdienmodel. Die mens gaat het niet gratis doen.
        Hij moet ook garantie naleven, nazicht doen, de auto poetsen, papieren in regel brengen, belastingen er op betalen en btw afdragen.
        Dat heeft zo allemaal zijn prijs. En de particulier denkt dan ook maar die prijs te kunnen vragen zonder die inspanning te leveren.

        Ergens klopt dat niet.

        Maar we weten allemaal dat dit wel gebruikelijk geprobeerd wordt.
        Echter blijkt dat de verkoop in dat geval erg uitblijft.
        Het is zelden dat "de zot" de volle prijs wil betalen.

        Gelukkig voor veel tweedehandsverkopers is dat er veel "zotten" rond lopen die de prijs willen betalen.
        Dat werkt heel het systeem in de hand natuurlijk.

        Dan komt het spel van onderhandelen.
        Er zijn aandachtspuntjes zoals een roestige uitlaat, een klein deukje in het portier, een krasje hier, een krasje daar,...
        Moet die prijs omlaag.

        Alweer voor de aandachtige koper. De verkoper zal alles verzwijgen en niet wijzen op gebreken.
        Of de verkoper die een lens verkoopt....
        O ja die lens is al eens gevallen. Maar hij doet het nog hoor! Moet ik niet vermelden denk ik.

        Het is wat het is.
        Vraag en aanbod.
        Een koper die iets tweedehands in huis wil halen kan maar beter goed op zijn hoede zijn.

        Comment


        • #49
          Re: Tweedehands camera

          Ik volg de tweedehandsmarkt al een paar jaar ondertussen. Er wordt vrij veel aangeboden EF en EF L.
          Maar m.i. is bij de grote meerderheid de vraagprijs te hoog (om te kunnen verkopen).
          Niet dat ik daar iets tegen heb hé, vragen staat vrij en hoeveel iets voor iemand waard is...
          wordt bepaald door die persoon alleen en niemand anders...

          Ik stel dus alleen vast dat de items met te hoge vraagprijs gewoon heel lang te koop blijven staan
          (doe op zulke aanbiedingen vooral geen realistisch bod want je krijgt nogal wat naar je kop....).

          Ik denk dat zulke dingen uiteindelijk naar zaken als KE gaan middels een overname prijs (die
          stukken lager ligt dan hun oorspronkelijk vraagprijs, maar - nogmaals - dat is zijn/hun recht,
          en ze gaan uiteindelijk niet publiekelijk met de billen bloot.

          Dus, mijn zaak maakt het totaal niet, maar het leven is gewoon eenvoudiger als je je beperkt
          tot items met een VOOR JOU realistische vraagprijs en de rest gewoon negeert.

          En tweedehands is altijd een risico zonder garantie, natuurlijk moet je uit je doppen kijken.
          Een tweedehands auto laat ik ook altijd in mijn garage op de brug zetten.
          Als de verkoper dat niet toestaat, doei dan.
          Een lens, effe testen op een camera die je kent.
          Enz...

          In het BW staat nog altijd "de koper handelt met kennis van zaken..." tja...

          Comment


          • #50
            Re: Tweedehands camera

            Heb je helemaal gelijk in.
            Zo is dat.
            Het is een kwestie van vraag en aanbod.
            Probeer er van te maken waar je zelf ok mee bent.

            Comment


            • #51
              Re: Tweedehands camera

              Sieg heeft enigszins gelijk wanneer hij zegt dat lenzen die gewild zijn nog altijd een redelijke prijs gaan, dwz 65-75% van de nieuwprijs zoals in de goede tijd.

              Omdat ik naar FF ben overgestapt had ik een UWA nodig en vermits Canon voor de nieuwe RF 14-35 f:4 €1849 vraagt heb ik €640 moeten betalen voor een EF 16-35 f:4.
              Dat is eigenlijk nog niet zoveel voor de kwaliteit, mijn EF-S lenzen hebben in de tijd meer gekost.

              PS: zoals al gezegd kan TS tegenwoordig zeer goede APS-C bodies en EF-S lenzen vinden voor weinig geld, ik was blijkbaar de laatste gebruiker .
              Last edited by palombian; 14 september 2021, 22:58.

              Comment


              • #52
                Re: Tweedehands camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Bert, ik heb het vooral over de professionele lenzen die in het lijstje staan die wel erg goedkoop zijn
                Bvb een lens die nieuw 9000€ kost staat in het lijstje voor een 3600€, en zo staan er nog wel enkele eigenaardige dingen in.
                Zo zou een 5DMkIV bvb de helft meer waard zijn dan een 1Dx, ik zou wel weten welke te nemen als ik zou moeten kiezen

                Zelfs nieuwe RF lenzen die bijna aan de helft van de prijs staan vermeld in die lijst, tjah
                En dan heb ik het net op die Rf lenzen dat ik doelde, die kan je voor die prijs makkelijk duurder verkopen omdat ze amper te krijgen zijn
                Er wordt op bepaalde sites zoals Ebay bvb zelfs meer geboden voor bepaalde Canon R body's en RF lenzen dan dat ze nieuw kosten in de winkel.
                Zo kan je nu op ogenblik dus makkelijk 50% winst maken op EF-RF adapters

                En afgaan op de prijzen van een verzekering, je weet zelf goed genoeg Bert dat een verzekering je altijd zo weinig mogelijk zal geven, dat is de normaalste zaak van de wereld

                En als je echt wil dan kan je dat aankopen en verkopen, er zijn genoeg bedrijven die er hun grootste winst op maken !

                grts
                Sieg
                Als ik zie wat op 'aangeboden' maar geboden wordt voor goed materiaal, dan zijn zelfs die goedkope prijzen nog te duur. Heb laatst een paar prima objectieven aangeboden: het was lachwekkend wat ze maar boden voor een 16-35 f/4 L of een 24-70 f/4 L. Een bod van nauwelijks de helft van wat er stond voor een 135 f/2 L...
                Gelukkig heb ik een adapter om ze te gebruiken op mijn EOS R6 en dan gaat quasi zonder kwaliteitsvermindering
                Ik denk meer en meer dat ik best zonder RF-objectieven kan.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #53
                  Re: Tweedehands camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                  Als ik zie wat op 'aangeboden' maar geboden wordt voor goed materiaal, dan zijn zelfs die goedkope prijzen nog te duur. Heb laatst een paar prima objectieven aangeboden: het was lachwekkend wat ze maar boden voor een 16-35 f/4 L of een 24-70 f/4 L. Een bod van nauwelijks de helft van wat er stond voor een 135 f/2 L...
                  Gelukkig heb ik een adapter om ze te gebruiken op mijn EOS R6 en dan gaat quasi zonder kwaliteitsvermindering
                  Ik denk meer en meer dat ik best zonder RF-objectieven kan.
                  Hetgeen je zegt klopt volledig, uiteraard probeert een koper zo weinig mogelijk te geven voor een goede deal te doen

                  En hetgeen je zegt over gebruik van EF L lenzen op RF body's is nu volop aan de gang in de states en komt misschien ook naar hier.
                  Merendeel van de mensen zien dat eigenlijk de EF L lenzen evengoed presteren dan de veel duurdere RF lenzen, tevens presteren die EF L lenzen beter op een R body dan op een dslr
                  Tevens zijn de R lenzen amper te verkrijgen, met enkele maanden wachttijd tot gevolg
                  In the states worden nu massaal EF L lenzen aangekocht net om die reden, alle dagen staan er een pak "gezocht" ads op verschillende sites en sociale media

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Tweedehands camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                    Als ik zie wat op 'aangeboden' maar geboden wordt voor goed materiaal, dan zijn zelfs die goedkope prijzen nog te duur. Heb laatst een paar prima objectieven aangeboden: het was lachwekkend wat ze maar boden voor een 16-35 f/4 L of een 24-70 f/4 L. Een bod van nauwelijks de helft van wat er stond voor een 135 f/2 L...
                    Is dat ook niet een beetje omdat de meesten hier eigenlijk al al het nodige hebben en dat die reacties dan zijn in de trend van "it would be nice to have". Maar geen noodzaak.

                    Ik kijk ook wel eens in "aangeboden" maar vaak weet ik dat ik die spullen maar een keer of 2 per jaar ga gebruiken. Dan geef/bied je niet 80% van de nieuwprijs.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Tweedehands camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                      die goedkope prijzen nog te duur.
                      die lage prijzen nog te hoog...altijd gehoord dat Belgen zulke taalpuristen zijn.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Tweedehands camera

                        Oei...: geen hoofdletters of spatie. [emoji3]

                        Grapje hoor... Dit is geen taalforum [emoji6].

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                        Last edited by K-2; 17 september 2021, 19:11.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #57
                          Re: Tweedehands camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          die lage prijzen nog te hoog...altijd gehoord dat Belgen zulke taalpuristen zijn.
                          Als Nederlands je tweede taal is, maak je wel eens een foutje

                          Als het storend is... forgive me!

                          Daarmee, discussie gesloten
                          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                          Comment


                          • #58
                            Re: Tweedehands camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Veel uitleg van personen die zelf niet op zoek zijn
                            DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft want daar hinkt mirrorless toch nog een streepje achteraan
                            Dat er voor zulke toestellen geld wordt gevraagd is maar normaal, er is niks beter en die toestellen gaan makkelijk minimum 300k tot 500k klicks mee
                            Dus dat verhaaltje van die maximum 150.000 klicks is een beetje van de pot gerukt bij professioneel materiaal.
                            En teveel vragen voor een dslr klopt ook niet helemaal, als je ziet wat een dslr kost en wat een mirrorless kost, ook de bijhorende lenzen
                            Wel dan ben je nog altijd beter koop af met de aankoop van een dslr die eigenlijk evenveel kan

                            Maar soit, zoals met alles is het voor een aankoper steeds te veel en voor een verkoper steeds te weinig
                            Deze discussie is hier al enorm veel gevoerd op het forum, en toch geraakt alles steeds wel verkocht

                            grts
                            Sieg
                            Ik zou graag vernemen waar mijn DSLM camera's (Sony A7R IV, A7R III en A9) achterop hinken bij een DSLR? Sterker nog, geef mij een FF DSLR die kan wat mijn A7R IV kan?

                            Aan Loretto,
                            Koop een tweedehands Sony A7 III. De prijs is tweedehands zéér goed en je koopt een prima toestel. Koop geen DSLR meer tenzij je dat héél goedkoop kan doen, want terug verkopen kan je op je buik schrijven.
                            De DSLR zal nog enkele jaartjes meedraaien en een stille dood sterven.
                            Ik zei dat al in 2018 toen ik mijn A7R III onder de knie begon te krijgen, komende van een Canon DSLR en velen lachten me uit. Ondertussen hebben de meeste een DSLM en zwijgen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Tweedehands camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                              Ik zou graag vernemen waar mijn DSLM camera's (Sony A7R IV, A7R III en A9) achterop hinken bij een DSLR? Sterker nog, geef mij een FF DSLR die kan wat mijn A7R IV kan?

                              Aan Loretto,
                              Koop een tweedehands Sony A7 III. De prijs is tweedehands zéér goed en je koopt een prima toestel. Koop geen DSLR meer tenzij je dat héél goedkoop kan doen, want terug verkopen kan je op je buik schrijven.
                              De DSLR zal nog enkele jaartjes meedraaien en een stille dood sterven.
                              Ik zei dat al in 2018 toen ik mijn A7R III onder de knie begon te krijgen, komende van een Canon DSLR en velen lachten me uit. Ondertussen hebben de meeste een DSLM en zwijgen.
                              Je hebt hier welgeteld vijf berichten geplaatst en in al deze berichten zit je Sony te pushen en andere merken afbreekt, terwijl sommige op zoek zijn naar een ander merk
                              Ik zou zeggen, staar je niet blind op een merk, Sony heeft z'n fanboys dat weten we en laat je duidelijk merken ...
                              Doch elke merk en elke camera kan wat 'm moet doen, en dat is foto's maken, sommige met wat meer tralala maar het is nog altijd de mens achter het toestel dat er een goede opname kan uithalen.
                              Of met andere woorden een goede fotograaf maakt zelfs steengoede foto's met een simpel toestel ;-)
                              Een fototoestel is nog steeds een object om iets vast te leggen, en het merk speelt geen rol !

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #60
                                Re: Tweedehands camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Je hebt hier welgeteld vijf berichten geplaatst en in al deze berichten zit je Sony te pushen en andere merken afbreekt, terwijl sommige op zoek zijn naar een ander merk
                                Ik zou zeggen, staar je niet blind op een merk, Sony heeft z'n fanboys dat weten we en laat je duidelijk merken ...
                                Doch elke merk en elke camera kan wat 'm moet doen, en dat is foto's maken, sommige met wat meer tralala maar het is nog altijd de mens achter het toestel dat er een goede opname kan uithalen.
                                Of met andere woorden een goede fotograaf maakt zelfs steengoede foto's met een simpel toestel ;-)
                                Een fototoestel is nog steeds een object om iets vast te leggen, en het merk speelt geen rol !

                                grts
                                Sieg
                                Ik nodig je uit om aan te tonen waar ik andere merken afbreek. Dat doe ik nergens. Waarom ik de Sony aanprijs, dat is simpel. Het gaat steeds over tweedehands en Sony is nu eenmaal het langst bezig met DSLM camera's.
                                Zoals al eerder geschreven zijn Nikon en Canon ondertussen bijgebeend, maar daar vind je géén tweedehands van natuurlijk.
                                Wat jij wel doet is de DSLM camera en dat zonder enige kennis ter zake als achterop hinkend bestempelen, terwijl de enige die achterop hinkt de spiegelreflex camera is. Verkies je het kijken door de lens boven een EVF, dan is dat prima en héél misschien een reden voor jou om halsstarrig vast te houden een stervend systeem, maar er zijn ook mensen, die nog analoog schieten en met succes. Alleen kraken die een systeem wat ze niet kennen niet af. Een antwoord op mijn vraag waarin mijn camera's, DSLM camera's achterop hinken, krijg ik evenwel niet.
                                Dat een goedkoop apparaat steengoed foto's maakt, is absoluut onzin en dat weet je zelf ook wel. Probeer met een goedkoop apparaat maar eens een duikende buizerd vast te leggen, véél succes. Praat voor de vaak, is dat. Voor Loretto: De Sony A7 III is tweedehands op dit ogenblik en voor alle soorten van fotografie absoluut je beste koop.

                                Comment

                                Working...
                                X