Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tweedehands camera

    Soms moet je al wat afwijken om het standpunt meer te kunnen kaderen.
    De boeken en vinyl horen bij het topic over de waarde van tweedehands artikelen.
    Het verhaal is gelijkaardig maar niet zo sterk als bij fotomateriaal.

    De NFTs spelen dan weer in op een nieuwe trend hoe het zal vergaan met boeken.

    Comment


    • #17
      Re: Tweedehands camera

      Veel uitleg van personen die zelf niet op zoek zijn
      DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft want daar hinkt mirrorless toch nog een streepje achteraan
      Dat er voor zulke toestellen geld wordt gevraagd is maar normaal, er is niks beter en die toestellen gaan makkelijk minimum 300k tot 500k klicks mee
      Dus dat verhaaltje van die maximum 150.000 klicks is een beetje van de pot gerukt bij professioneel materiaal.
      En teveel vragen voor een dslr klopt ook niet helemaal, als je ziet wat een dslr kost en wat een mirrorless kost, ook de bijhorende lenzen
      Wel dan ben je nog altijd beter koop af met de aankoop van een dslr die eigenlijk evenveel kan

      Maar soit, zoals met alles is het voor een aankoper steeds te veel en voor een verkoper steeds te weinig
      Deze discussie is hier al enorm veel gevoerd op het forum, en toch geraakt alles steeds wel verkocht

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Tweedehands camera

        Zijn we niet allemaal een beetje op zoek?
        Ik wel alvast. Maar er is geen dringendheid.
        Zo heb ik wel een paar dingetjes in mijn gedachten wat ik ooit (bij leven en welzijn) eens moet aankopen.
        Als ik het dan zie voorbij komen in tweedehands dan is mijn aandacht er wel.

        Ik ben het wel met je eens dat DSLR een erg fijne manier is om mee te werken.
        Die technologie is ondertussen zeer volwassen en kan prima de strijd aan.

        Maar in het begin van DSLR toen analoog nog de grote stroming was hadden ze het veel moeilijker.
        DSLR was toen nog niet wat het nu is.

        Ondertussen is de nieuwste generatie komen aanzetten met de welgekende systeemtoestellen.
        Ook dat zal zijn waarde moeten bewijzen en links en rechts moet er nog veel fijngeslepen worden.

        Maar ooit zal die super dominant worden hoor.
        Ik zie het tij niet meer keren.

        DSLR zal een niche worden voor de experts die houden van het echte manuele werk.
        Je zou nu kunnen denken dat er minder aanbod zal zijn in dat segment en zo de prijs zal stijgen.
        Ik verwacht dit niet te gebeuren. Het restaanbod in dat segment is te groot denk ik.
        De groep dat wil vasthouden aan DSLR (ook analoog trouwens) neemt steeds maar meer af.

        Massaconsumptie neemt nu de overhand. Het zijn hoogtijden zoals nooit tevoor voor de vernaculaire fotografie.
        Ik denk dat de trend van systeemcamera zich nog verder zal zetten ook in het lagere segment.
        Het is niet ondenkbaar dat technologie uit de gsm nog verder komt aansluiten bij de ontwikkeling van de systeemcamera.
        Zo kan de prijs ook verder zakken.
        We zullen er mee moeten leren leven denk ik.

        Anderzijds zal de echte liefhebber en expert fotograaf steeds meer een niche worden dat op een eiland leeft.
        Ik hou erg van de betere fotografie. Maar ik merk wel dat ik steeds meer en meer in afzondering kom te staan.

        Comment


        • #19
          Re: Tweedehands camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Veel uitleg van personen die zelf niet op zoek zijn
          DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft want daar hinkt mirrorless toch nog een streepje achteraan


          grts
          Sieg
          Ben benieuwd, leg eens uit .
          www.polartha.com

          Comment


          • #20
            Re: Tweedehands camera

            man man man ; wat een heisa en wat een gedoe !! straks maakt Loretto zich bang ; koopt een tweedehandse biljartkeu en sluit aan bij de biljartclub !!
            en hij zal waarschijnlijk nog meer plezier beleven !!

            Comment


            • #21
              Re: Tweedehands camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Veel uitleg van personen die zelf niet op zoek zijn
              DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft want daar hinkt mirrorless toch nog een streepje achteraan
              Dat er voor zulke toestellen geld wordt gevraagd is maar normaal, er is niks beter en die toestellen gaan makkelijk minimum 300k tot 500k klicks mee
              Dus dat verhaaltje van die maximum 150.000 klicks is een beetje van de pot gerukt bij professioneel materiaal.
              En teveel vragen voor een dslr klopt ook niet helemaal, als je ziet wat een dslr kost en wat een mirrorless kost, ook de bijhorende lenzen
              Wel dan ben je nog altijd beter koop af met de aankoop van een dslr die eigenlijk evenveel kan

              Maar soit, zoals met alles is het voor een aankoper steeds te veel en voor een verkoper steeds te weinig
              Deze discussie is hier al enorm veel gevoerd op het forum, en toch geraakt alles steeds wel verkocht

              grts
              Sieg
              Voortgaande op wat Sieg hier zegt denk ik dat je tegenwoordig heel goed (Canon, ik ken niets van andere merken) DSLR crop materiaal kan kopen met EF-S lenzen voor weinig geld.
              Bijkomend voordeel is dat dit enkel door amateurs wordt gebruikt (en doorgaans dus weinig).
              Ik zou niet willen weten bv hoeveel 7DII's er stof liggen te vergaren.

              Comment


              • #22
                Re: Tweedehands camera

                Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                Ben benieuwd, leg eens uit .
                Ik zou zeggen doe de test zelf en je zal snappen wat ik bedoel
                Want ik vermoed dat er weer een discussie volgt waarin ik geen zin heb
                En zolang je zelf beide types camera's (appels met appels vergelijken uiteraard, dus toptoestel van mirrorless en toptoestel van DSLR naast mekaar testen) zelf niet geprobeerd hebt ....
                Geen boekjeswijsheid hé en geen YT filmpjes en al zeker geen studio testen

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Tweedehands camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft want daar hinkt mirrorless toch nog een streepje achteraan.
                  grts
                  Sieg
                  Off topic,
                  mijn vriend en leverancier fotomateriaal Lieven zit momenteel op de paralympics in Tokio Sieg, dat met twee van de top toestellen van Sony en de meeste foto's
                  gemaakt met hun 600mm f4.0, op vlak van AF en volgen oogdetectie verslaan die twee toestellen de DSLR Nikon D6 met glans,
                  meeste foto's zijn gemaakt met AF oogdetectie. KLIK Sony mirrorless
                  Zoals je zelf ook weet, zit deze technologie over twee jaar ook in onze betaalbare milc camera, grote tegenzet tegen Sony zal volgens mij
                  de Nikon Z9 worden.
                  Last edited by Guest42; 1 september 2021, 08:30.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tweedehands camera

                    Systeemcamera’s zijn al langer dan 10 jaar op de markt, zijn heel sterk geëvolueerd in die periode en de DSLR voorbijgestreefd, zowel wat mogelijkheden als verkoop betreft.
                    DSLR-verkoop is de laatste 4 a 5 jaar aanzienlijk gezakt (20 a 30 % per jaar ) en zal nog verder zakken.
                    Bijv. Nikon kan enkel nog gered worden door verkoop van systeemcamera’s.
                    Deze toestellen zijn ook al vrij goed ingeburgerd in de pro-wereld en ook persagentschappen hebben de voordelen van systeemcamera ontdekt.
                    (American Press, Press Agency in Engeland ….. zijn gestart met overstap van DSLR naar systeemcamera)

                    Dit maar om te zeggen, als je nu start met fotografie is systeemcamera de betere keuze, ook als je kiest voor 2de hands,
                    systeemcamera’s zijn al lang op de markt en toestellen van de laatste 4 jaar zijn heel goed.
                    Met systeemcamera kun je meer dan met DSLR en kun je als je wenst ook in volledig manuele modus werken.
                    Lenzen van DSLR kun je gebruiken op systeemcamera (niet omgekeerd) weliswaar met een aantal beperkingen.
                    Je bent meer future safe met systeemcamera, overschakelen binnen een paar jaar zal meer geld kosten.

                    Is 2de hands kopen aan te raden, volgens mij wel maar googeld eerst de persoon waarvan je koopt, haal toestel zelf op, zo kun je de persoon beter inschatten.
                    Je kunt ook via winkel met garantie 2de hands kopen maar is duurder.
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tweedehands camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Deze toestellen zijn ook al vrij goed ingeburgerd in de pro-wereld en ook persagentschappen hebben de voordelen van systeemcamera ontdekt.
                      (American Press, Press Agency in Engeland ….. zijn gestart met overstap van DSLR naar systeemcamera)
                      Een persagentschap kan het geen bal schelen welke toestellen er gebruikt worden. Als de leverancier maar een goeie deal op tafel legt zodat het hun het minste kost om foto's te hebben. Neem niet jouw wensen voor realiteit in de harde wereld waar het enkel om geld draait.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tweedehands camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Off topic,
                        mijn vriend en leverancier fotomateriaal Lieven zit momenteel op de paralympics in Tokio Sieg, dat met twee van de top toestellen van Sony en de meeste foto's
                        gemaakt met hun 600mm f4.0, op vlak van AF en volgen oogdetectie verslaan die twee toestellen de DSLR Nikon D6 met glans,
                        meeste foto's zijn gemaakt met AF oogdetectie. KLIK Sony mirrorless
                        Zoals je zelf ook weet, zit deze technologie over twee jaar ook in onze betaalbare milc camera, grote tegenzet tegen Sony zal volgens mij
                        de Nikon Z9 worden.
                        Eerlijk gezegd zie ik de Olympische Spelen of de Paralympics niet echt als een uitdaging voor een autofocus systeem te testen hoor Geert, met ietwat camera kan je daar makkelijk uit de voeten.
                        Dat is ook niet de reden dat grote merken hun toptoestellen daar voorstellen, die AF testen zijn al lang daarvoor gebeurt, de reden dat ze daar worden voorgesteld is de duurzaamheid
                        Gebruiksgemak en vooral heel veel sportfotografen proberen overhalen om naar hun merk over te stappen
                        Je zou de cleanrooms eens moeten zien van Canon, Nikon en Sony op de Olympische spelen, niet normaal wat daar allemaal ter bruikleen klaarligt

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 1 september 2021, 20:01.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tweedehands camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                          Systeemcamera’s zijn al langer dan 10 jaar op de markt, zijn heel sterk geëvolueerd in die periode en de DSLR voorbijgestreefd, zowel wat mogelijkheden als verkoop betreft.
                          DSLR-verkoop is de laatste 4 a 5 jaar aanzienlijk gezakt (20 a 30 % per jaar ) en zal nog verder zakken.
                          Bijv. Nikon kan enkel nog gered worden door verkoop van systeemcamera’s.
                          Deze toestellen zijn ook al vrij goed ingeburgerd in de pro-wereld en ook persagentschappen hebben de voordelen van systeemcamera ontdekt.
                          (American Press, Press Agency in Engeland ….. zijn gestart met overstap van DSLR naar systeemcamera)

                          Dit maar om te zeggen, als je nu start met fotografie is systeemcamera de betere keuze, ook als je kiest voor 2de hands,
                          systeemcamera’s zijn al lang op de markt en toestellen van de laatste 4 jaar zijn heel goed.
                          Met systeemcamera kun je meer dan met DSLR en kun je als je wenst ook in volledig manuele modus werken.
                          Lenzen van DSLR kun je gebruiken op systeemcamera (niet omgekeerd) weliswaar met een aantal beperkingen.
                          Je bent meer future safe met systeemcamera, overschakelen binnen een paar jaar zal meer geld kosten.

                          Is 2de hands kopen aan te raden, volgens mij wel maar googeld eerst de persoon waarvan je koopt, haal toestel zelf op, zo kun je de persoon beter inschatten.
                          Je kunt ook via winkel met garantie 2de hands kopen maar is duurder.
                          Ook de verkoop van mirrorless is het voorbije jaar gedaald met 35% en de DSLR met 54%, logisch uiteraard door de pandemie maar ook omdat merken verder aan het bouwen zijn op het mirrorless systeem
                          Ook weer logisch want er zijn voordelen aan verbonden, maar qua focussnelheid moeten mirrorless nog wat achternalopen op de dslr, al zal dat maar kwestie zijn van enkele modellen verder.
                          Wat verkoop betreft, Canon heeft 45,4% alleen al van de verkoop (totaal fototoestellen) in handen, dat is bijna net zoveel als alle andere merken samen.
                          Gerekend dat Canon nog maar pas zijn professionele mirrorless camera's op de markt heeft gebracht, kan je ervan uitgaan dat dit grotendeels dslr betreft, dus "dood" zou ik de dslr voorlopig nog niet noemen.

                          Het probleem van Nikon heeft weinig te maken met mirrorless vs dslr, maar eerder dat ze voorlopig steeds net acht de feiten aanlopen, hopelijk brengt de Z9 daar verandering in, al mogen ze niet te lang wachten

                          Dat professionelen en persagentschappen stilaan beginnen overstappen is een feit, Sony biedt ze dan ook zo goed als gratis aan om die contracten binnen te halen
                          En vooral voor persagentschappen is dat een goede zaak, voor hen doet het er niet toe met wat een foto gemaakt is, al zie je langs de kanten van grote high speed sportevenementen nog altijd volop dslr
                          Het grote voordeel voor een persfotograaf in het mirrorless gebeuren is het zo goed als ontbreken van geluid, doordat er geen spiegel is uiteraard, de rest doet er niet toe.

                          Als je nu start met fotografie is inderdaad een mirrorless de keuze die zal gemaakt worden omdat het "in" is, al zou ik iedereen adviseren om toch eerst de stap te zetten naar dslr 2de hands om te beginnen.
                          En de betrouwbaarheid ligt nog steeds een pak hoger bij dslr t.o.v. systeemcamera
                          Je leest tegenwoordig bijna niks anders meer op fora dat hun mirrorless weer eens blokkeerde, oplossing batterij eruit en weer erin, is trouwens voor alle merken zo.

                          Ik snap niet goed wat je bedoelt met "meer" kunnen met een systeemcamera, wat moet je meer kunnen dan een foto maken met een fototoestel ??

                          Lenzen van dslr kan je zonder enige beperking op een mirrorless gebruiken, dus graag wat uitleg over het aantal beperkingen zoals je zegt ?

                          Future safe ben je nooit, altijd zal er wel iets nieuws en iets anders op de markt komen, het ligt gewoon aan jouw hoe te gebruiken en of je ermee om kan gaan dat er iets nieuws is op de markt
                          Nu overschakelen of binnen x aantal tijd zal altijd veel geld kosten, daarom niet meer of minder

                          Dus ja, we liggen ongeveer op dezelfde lijn wat betreft de toekomst van fototoestellen, al zal de smartphone daar nog een grotere rol in gaan spelen naar mijn gevoel.
                          Voor hetgeen een pro camera nu op het ogenblik kan qua her-focussen ligt volgens mij nog steeds de dslr aan kop, al zal ook dat snel zijn opgelost
                          Ikzelf vind het vooral spijtig dat toestellen die een tweetal jaar geleden het beste van het beste waren, dat die nu opeens niet meer zouden deugen
                          Ieder z'n mening uiteraard ... maar vooral ieder z'n gebruikservaring ...

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 1 september 2021, 20:08.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tweedehands camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Eerlijk gezegd zie ik de Olympische Spelen of de Paralympics niet echt als een uitdaging voor een autofocus systeem te testen hoor Geert, met ietwat camera kan je daar makkelijk uit de voeten.

                            grts
                            Sieg
                            Lieven is vooral vol lof over de AF oogdetectie, zelfs bij de zwemmers met bril die maar in en uit het water komen
                            worden perfect en zonder AF missers gevolgd, dat kan zijn Z6 zeker niet, tot nu toe kan hij de AF van het
                            toestel op weinig of geen missers betrappen.
                            Hier wat hij er over schrijft.
                            De laatste dagen krijg ik geregeld berichtjes met de vraag of ik nu tevreden ben met m’n keuze om de Paralympics te fotograferen met een systeemcamera (en niet met een spiegelreflex zoals ik dat altijd al gedaan heb) en of dat vreemdgaan “deugd gedaan heeft”. Dat laatste moet je voor alle duidelijkheid niet al te letterlijk nemen, maar als je wil weten waar dit over gaat moet je m’n blog maar even lezen.
                            Om maar meteen met de deur in huis te vallen: voor de volle 100% JA!!!
                            Ik werk hier nu met de Sony A9II en A1, twee fantastische systeemcamera’s. Ik wil het nu niet hebben over Sony of Nikon (de Nikon Z9 die eind dit jaar uit komt zal ongetwijfeld even fantastisch zijn), maar over de voordelen van de systeemcamera t.o.v. de spiegelreflex in het algemeen, want die zijn er wel degelijk en heb ik hier in de praktijk duidelijk ondervonden!
                            1- AF: In de eerste plaats is er de supersnelle AF (van de Sony A9II en A1) en dan vooral de AF in combinatie met de oogdetectie want die maakt het echt wel FAN-TAS-TISCH om snelle sporten te fotograferen. Op dag 1 was ik bij het zwemmen dus daar kon de eye-AF niet veel doen (en toch sprong die in veel gevallen - geloof het of niet - naar de zwembril!), maar op dag 2 kon ik de eye-AF ten volle testen bij het tafeltennis. Wel, ik moet zeggen dat ik die dag letterlijk GEEN ENKELE foto gemaakt heb, waarbij de ogen van de atleet niet perfect scherp zijn!!! Gewoon het AF veld op “wide” gezet en de eye-AF z’n werk laten doen. En als je zoals ik een 400mm vol open op 2.8 gebruikt met de héél beperkte scherptediepte van dien, dan valt je mond echt wel open van verbazing!
                            Een bijkomend voordeel hiervan is het feit dat de beste foto’s eruit pikken zoveel sneller gaat want in deze social media tijden moeten de beelden bij wijze van spreken al online staan voordat de zwemmer uit het zwembad is. Anders moest ik wachten tot ik de foto’s op het groter scherm van m’n laptop kon bekijken om de scherpte te beoordelen en die scherpte m’n keuze voor de beste foto laten bepalen. Nu gebruik ik elke seconde tijdens een event dat ik niet aan ’t fotograferen ben om ik in de zoeker van m’n toestel de foto’s van een burst te overlopen, kies er gewoon het beste moment uit en gooi alle andere met één druk op de knop onmiddellijk weg. Klaar! De scherpte moet ik niet controleren want die is er toch telkens boenk op! Vooraf had ik wat “schrik” over de grote bestanden van de A1 (50MP) en dan vooral de hoeveelheid aan bestanden als je in burst aan snelheden tot 30bps fotografeert, maar zo moet ik na afloop van een event véél minder foto’s overzetten naar m’n computer en kan ik meteen aan de slag i.p.v. eerst nog uren te moeten spenderen aan selecteren.
                            2- BPS: Heb je echt een toestel nodig dat 20 of 30 beelden per seconde haalt? Nee, maar het kan toch verdomd handig zijn! Een actiefoto van een balsport waarin de bal niet te zien is, belandt onherroepelijk in de vuilbak. Of wanneer zwemmers maar een fractie van een seconde boven water komen, moet je snel zijn. Of net die ene reactie of gelaatsuitdrukking van een atleet. Een spiegelreflex haalt deze snelheden niet. Bijvoorbeeld bij tafeltennis, waar het balletje gigantische snelheden haalt, zorgt dat er dus voor dat je veel meer “keepers” hebt. Je krijgt zo natuurlijk wel een overvloed aan beelden, maar zoals hierboven beschreven ben je die héél gemakkelijk meester.
                            3- Viewfinder: In de viewfinder kan je je beelden veel gemakkelijker checken dan op het LCD scherm achteraan vind ik. Het gaat hem dan niet in de eerste plaats over de helderheid van de beelden, maar alles is gewoon veel duidelijker zichtbaar in de zoeker. In situaties met heel veel licht ben je sowieso op de viewfinder aangewezen wat bij een DSLR natuurlijk niet mogelijk is.
                            4- Stil: Een systeemcamera is stil, maar dan bedoel ik ook echt stil. Ik schrik er nu al van als ik alle DSLR’s rond me in burst hoor gaan! Voor sommige sporten op de Paralympics zoals goalball mag je geen enkel geluid maken (anders kunnen de atleten de belletjes in de bal niet horen) en dus moeten spiegelreflexen ingepakt worden in een speciaal geluidwerend omhulsel. Met een systeemcamera moet dat dus niet. Dit is natuurlijk niet enkel in dit geval super handig, maar bijvoorbeeld ook als je die vogel die je probeert te fotograferen niet wil opschrikken of als je op (huwelijks)reportage een stil moment (bijv. in de kerk) moet vastleggen.
                            Wil dit nu zeggen dat ik deze foto’s niet meer had kunnen maken met een spiegelreflex? Nee, natuurlijk niet, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker vind ik! Er lopen hier eerlijk gezegd nog altijd veel meer spiegelreflexen dan systeemcamera’s rond, maar nu - na Sony - ook Nikon en Canon vol op de mirrorless trein gesprongen zijn, durf ik erop te wedden dat de balans binnenkort helemaal zal omgeslagen zijn, want die trein dendert héél snel door!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tweedehands camera

                              Houd zich hier nog iemand aan de vraag van TS?
                              Ik geloof het niet.
                              Dergelijke discussie waarop die nu zijn uitgedraaid horen niet in de forum.
                              TS vraagt om tips en geen merken discussies.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tweedehands camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Houd zich hier nog iemand aan de vraag van TS?
                                Ik geloof het niet.
                                Dergelijke discussie waarop die nu zijn uitgedraaid horen niet in de forum.
                                TS vraagt om tips en geen merken discussies.
                                Waar gaat het hier of merken Luc ??
                                TS kan uit deze discussie leren of hij dslr zou nemen of mirrorless, dus lijkt me wel van toegevoegde waarde
                                Vooral dan door ervaringen te lezen van anderen kan hij zijn keuze nog beter bepalen

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X