Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

    Mijn oude zilveren x-t20 liet slijtagesplekken zien ter hoogte van de flash. De de zilveren coating ter hoogte van de hoekjes wreven herhaaldelijk tegen bijvoorbeeld de case, sleten af, en werden zwart op de duur.
    Ik zie liever zilver, maar zou zwart kiezen. Als het nog niet te laat is, zou ik eerder voor zwart gaan.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

    Comment


    • #17
      Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Hallo Dpix,

      Ik weet dat je net zoals ik zich thuisvoelt met alle merken.
      Ik heb nu al een tijdje Fuji en ik kan je ergens wel volgen.. alhoewel de X-T3-XT4 zeker niet traag en sloom is.. of misschien bedoel je iets anders dan dat ik het versta ?
      Hallo Funcky
      Ik had het over de X-T1 die ik destijds had... Ik geloof best dat de X-T3-XT4 veel sneller zijn...

      Comment


      • #18
        Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

        Ik ben een Fuji-gebruiker vanaf de X-T1 en heb beide versies (gehad).
        Ook ik twijfelde in het begin tussen de zilveren versie en de zwarte. Wat betreft esthetisch standpunt ben ik er nog niet helemaal uit welke ik precies de mooiste vind, maar uit praktisch oogpunt vind ik de zwarte versie toch de "handigste". Daarmee bedoel ik dat in het (half-)duister, mbt diverse instellingen, de zwarte letters op de zilveren achtergrond niet meer duidelijk kan lezen, terwijl dat met de witte letters op de zwarte achtergrond wel nog het geval is.
        Nu moet ik wel zeggen dat het ene zilver niet gelijk is aan het andere, dwz er zijn wat kleurverschillen in het "zilver" tussen de verschillende types (X-T1, X-T2, en X-T3) bijv.
        Ook het zwart kan wat nadelen hebben, zo heb ik een X-Pro3 (prachtig toestel voor straatfotografie) in "dura-black" waarop je onmiddellijk alle vingerafdrukken kan zien. Hier ligt dat echter niet zozeer aan de kleur, maar vooral een de krasbestendige coating die werd gebruikt om de titanium body te "beschermen". En ondanks de vingerafdrukken maakt deze toch prachtige plaatjes .
        Kies gewoon de kleur die jij het leukste vindt, en als je zelf twijfelt, dan doet de kleur er blijkbaar niet erg toe. Aan je foto's en/of video's die je ermee gaat "schieten" ga je de kleur van de body niet kunnen afleiden (tenzij je jezelf in een spiegel gaat fotograferen )
        Jan Akkermans
        (BD1097BE)
        Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

        Comment


        • #19
          Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

          Bedankt voor de reacties!

          Ik heb ondertussen de X-T4 al een paar keer kort met de Z6 kunnen vergelijken (helaas nog niet uitgebreid, de dagen zijn te kort om na mijn werk nog naar buiten te gaan).
          Beide toestellen hebben hun voor- en nadelen... een paar bevindingen:

          -X-T4:
          + bediening: voornamelijk een kwestie van gewoonte, veel zaken zullen bij de Z6 even snel wennen. Ik ga op de Z6 echter direct hopeloos zoeken naar de diafragma-ring op de lens...
          + autofocus
          + karakter van de foto's, jpeg-output, filmsimulaties
          + feeling, plezier om te fotograferen
          + accuduur
          + SD-kaart, dubbel
          - ik struggle precies met de witbalans als deze neutraal staat... een ietwat blauwe/magenta zweem, ook ten opzichte van mijn X-T1 lijkt me.

          Z6
          + grip
          + low-light en high-iso IQ, ontegensprekelijk een behoorlijk verschil
          - erg gevoelige ontspanknop (toch voor mijn lompe vingers)

          Bovenstaande is weinig objectief uiteraard










          Eerste foto is telkens de Fuji, 2de de Nikon. Beide met de standaard kitlens (18-55 f2.8-4 respectievelijk 24-70 f4), JPEG recht uit de camera.

          Comment


          • #20
            Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

            Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
            Eerste foto is telkens de Fuji, 2de de Nikon. Beide met de standaard kitlens (18-55 f2.8-4 respectievelijk 24-70 f4), JPEG recht uit de camera.
            Dat moge wel duidelijke zijn, die Fuji is gewoon véél te rood en onnatuurlijk van kleuren ook huidskleur.
            Als je uiteraard de RAW afwerkt of je kleurinstellingen aanpast dan zal het minder opvallen.
            Maar zoals deze nu is ingesteld is het niet echt reclame voor de Fuji

            En zoals met alles, je moet er aan wennen qua gebruik, na een tijd denk je nergens meer aan om je instellingen te veranderen
            Al blijven de Fuji kleuren toch altijd wel heel apart te noemen, net zoals de Sony kleuren trouwens

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Dat moge wel duidelijke zijn, die Fuji is gewoon véél te rood en onnatuurlijk van kleuren ook huidskleur.
              Als je uiteraard de RAW afwerkt of je kleurinstellingen aanpast dan zal het minder opvallen.
              Maar zoals deze nu is ingesteld is het niet echt reclame voor de Fuji

              En zoals met alles, je moet er aan wennen qua gebruik, na een tijd denk je nergens meer aan om je instellingen te veranderen
              Al blijven de Fuji kleuren toch altijd wel heel apart te noemen, net zoals de Sony kleuren trouwens

              grts
              Sieg
              zoals ik zelf al aanhaalde ben ik niet meteen tevreden van de witbalans van de Fuji in bepaalde omstandigheden, maar de Nikon zit er evenmin recht op.
              De eerste en de laatste foto zijn behoorlijk laat op de dag genomen (16u15 en 16u30), waarbij de lucht lichtjes kleurde. En bij de laatste foto waren zijn wangetjes wat rood van de kou. De nikon lijkt dat volledig te willen compenseren en geeft ook geen correct beeld weer.

              Comment


              • #22
                Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
                zoals ik zelf al aanhaalde ben ik niet meteen tevreden van de witbalans van de Fuji in bepaalde omstandigheden, maar de Nikon zit er evenmin recht op.
                De eerste en de laatste foto zijn behoorlijk laat op de dag genomen (16u15 en 16u30), waarbij de lucht lichtjes kleurde. En bij de laatste foto waren zijn wangetjes wat rood van de kou. De nikon lijkt dat volledig te willen compenseren en geeft ook geen correct beeld weer.
                Persoonlijk vind ik de Nikon kleuren toch wel natuurlijker overkomen, maar uiteraard moet er zoals bij elk merk wel wat getweaked worden aan de kleuren.

                Trouwens, kijkt U op een gekalibreerde monitor naar deze opnames ?

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Persoonlijk vind ik de Nikon kleuren toch wel natuurlijker overkomen, maar uiteraard moet er zoals bij elk merk wel wat getweaked worden aan de kleuren.

                  Trouwens, kijkt U op een gekalibreerde monitor naar deze opnames ?

                  grts
                  Sieg
                  Ik heb helaas geen gekalibreerd scherm... ik gebruik voor foto's een '14 MB Pro Retina. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe accuraat de kleuren hierop zijn...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                    Pre instellingen zijn altijd verre van correct, kwestie van de juiste voorinstelling te gebruiken naargelang het onderwerp.
                    Accuraat zijn die simulaties nooit .. kwestie van gewenst resultaat.

                    De XT3/X-T4/XT30/Xs10 meest neutrale instelling is Provia.. maar die is helemaal niet zo neutraal
                    Provia Output (en ook de andere simulaties) is ook verschillend tegenover de vorige modellen en ik denk dat TS dit ook wel al zal gemerkt hebben.
                    Naargelang omstandigheden werken die simulaties heel goed .. die zijn trouwens het handelsmerk van Fuji en kan wel een WOW gevoel geven bij veel mensen.

                    Bij de foto's van TS zie je duidelijk dat de witbalans niet goed zit (te Blauw eigen aan de laatste Fuji's)
                    Zo zie je dat het asfalt achter de Peuter te Blauw oogt en de landschap foto heeft al helemaal een blauwzeem.

                    Bij de voorbeelden van TS geef ik echter de voorkeur aan de OOC's jpeg's van de Nikon als ik ze met elkaar vergelijk.

                    Fuji heeft niet echt een neutrale stand voor jpeg's en dat is een beetje jammer.
                    Bij Fuji is de standaard instelling Provia en bij Canon is dit als ik mij niet vergis gewoon "standaard" (Canon is nu al een tijdje geleden bij mij)

                    De Standaard instelling van Canon is ook niet echt natuurlijk (5DII/5DIII) en daar gebruikte ik de "Neutraal" Setting


                    De Nikon OOC voorbeelden hier zijn imho beter dan de Fuji
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment

                    Working...
                    X