Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GEZOCHT : 20D eigenaar die mijn 20D eens wil testen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: GEZOCHT : 20D eigenaar die mijn 20D eens wil testen

hombre, je hebt compleet gelijk. daarom is deze foto ook niet bedoeld als echte TEST foto, maar als ik focus op de ogen met een sluitersnelheid van 1/60sec, wat kan dan de oorzaak zijn van minder scherpe ogen en wél scherpe neus? (is zeker geen bewegingsonscherpte, want dan zou heel de foto onscherp zijn, en F4 is, van zo'n afstand, nu ook niet bepaald héél weinig scherptediepte)

wat kan dan oorzaak zijn dat de camera op neus focust ipv de ogen zoals gekozen bij nemen foto?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino
      wat kan dan oorzaak zijn dat de camera op neus focust ipv de ogen zoals gekozen bij nemen foto?
      Het is minstens even belangrijk om even te zeggen hoe je de focus genomen hebt:
      vb. middelste AF-punt vastzetten, focus op linker OF rechteroog en dan herkadreren?

Deze methode voor een testfoto is niet goed, want de afstand tussen beeldvlak en onderwerp verandert, waardoor de focus ook verschuift.
      Daarnaast zit zo'n kleintje ook niet stil (ik weet het uit een 3-tal ervaringen, de jongste is nu 2 maand...) en het kleinste verschil kun je op de foto's heel duidelijk zien.
      Verder heb ik op m'n 10D bemerkt dat de camera het lastig heeft om een goede focus te hebben van zodra je heel dicht in de buurt van de minimumfocusafstand komt. Daar merk ik er flink wat op met slechte focus, terwijl de cam toch een focusbevestiging heeft. En dat heb ik al bemerkt bij al m'n lenzen (primes, zooms en telezooms), de cam heeft het met al m'n lenzen, alleen bij de ene lens wat meer dan bij de andere. Ook met m'n 17-40 komt het voor, ook al presteert die op mijn 10D ronduit schitterend!
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

------------------------------------------
        Last edited by orange; 5 november 2004, 19:27.

Comment

hombre, je hebt compleet gelijk. daarom is deze foto ook niet bedoeld als echte TEST foto, maar als ik focus op de ogen met een sluitersnelheid van 1/60sec, wat kan dan de oorzaak zijn van minder scherpe ogen en wél scherpe neus? (is zeker geen bewegingsonscherpte, want dan zou heel de foto onscherp zijn, en F4 is, van zo'n afstand, nu ook niet bepaald héél weinig scherptediepte)

Volgens de DOF calculators moet de scherptediepte zowat 1 cm bedragen bij F4,0 - 40 mm en vanop een meter afstand. Zowat een babysneuslengte dus
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

als die 20D nu ook frontfocust, dan weet ik het toch niet meer hoor...
            Als deze 20D frontfocust dan frontfocust mijn 20D nog meer.
            Verwacht je nu echt NOG beter dan dit ?

Jan.

Comment

*IK* zeg niet dat ie frontfocust hé, andere mensen zeggen van wel. ook op dpreview krijg ik reacties dat het niet ok is... tja.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

*IK* zeg niet dat ie frontfocust hé, andere mensen zeggen van wel. ook op dpreview krijg ik reacties dat het niet ok is... tja.
                En zo kun je eindeloos doorgaan, toch

Comment

hallo,

ik heb met aandacht de hele problematiek van back- and front- focus gelezen, en effe gegoogled.
                  Interessant is mss : http://www.d70klub.digital.pl/back/focus.pdf

Uitleg over, en de focus test chart zelf

groetjes ... michel ...
                  michel
                  Canon 40D + EF-S 17-55 F2.8 IS USM

Comment

Als een kersverse D20 eigenaar ben ik na het lezen van dit alarmerende bericht onmiddellijk aan het testen geschoten. De fucus lijkt bij m'n Canon 18-55mm kitlens goed te verlopen maar bij m'n ook net aangekochte Sigma 18-50mm f2.8 EX DC heb ik behoorlijk wat frontfocus.
                    Nu is mijn vraag moet ik mij hier bij de Sigma lens bij neerleggen (doordat de lens misschien niet echt voor macrofotos geschikt is), zou het verbeteren bij het omruilen, of moet ik regelrecht overstappen naar een andere (betere) lens?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simon_theys
                      Als een kersverse D20 eigenaar ben ik na het lezen van dit alarmerende bericht onmiddellijk aan het testen geschoten. De fucus lijkt bij m'n Canon 18-55mm kitlens goed te verlopen maar bij m'n ook net aangekochte Sigma 18-50mm f2.8 EX DC heb ik behoorlijk wat frontfocus.
                      Nu is mijn vraag moet ik mij hier bij de Sigma lens bij neerleggen (doordat de lens misschien niet echt voor macrofotos geschikt is), zou het verbeteren bij het omruilen, of moet ik regelrecht overstappen naar een andere (betere) lens?
                      Simon,
                      Zou het kunnen dat de focusafwijking erbij de kitlens ook is, maar slechts zichtbaar wordt bij het testen met de lichtsterkere Sigma die kleinere scherptediepte heeft?
                      Als dit niet geval is en het probleem alleen bij de Sigma lens optreedt zou ik in eerste instantie de Sigma lens omruilen. Voor één van hetzelfde type wel te verstaan, want een lens moet gewoon goed focussen en misschien is er sprake van een fabrieksfoutje.
                      Succes ermee en ik hoop dat het niet aan je 20D ligt! (zoals bij mij)
                      Gijs
                      Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Hey Gijs,

aangezien ik nogal beperkt ben in materiaal heb ik er nogal wat moeite mee om verdere vergelijkingen te maken. De enige lens die ik hier nog heb liggen is de Canon 100-400mm. Deze volledig op 400mm laten scherpstellen op hetzelfde lineaal en "ongeveer" op 45° en ik krijg m'n centrum focus naar mijn mening toch exact scherp. Met mijn goeie ouwe 300D krijg ik dezelfde resultaten (frontfocus met de Sigma lens...) dus ik "hoop" dat het "alleen maar" de Sigma lens is, dewelke ik dan ook zo snel mogelijk ga laten omwisselen. Alvast bedankt voor de reactie en nu maar met een klein hartje m'n volgende lens afwachten. Verder veel moed aan alle 20D eigenaars ...
                        PS: ik ben natuurlijk ook altijd bereid m'n 20D voor test-doeleinden beschikbaar te stellen. (woon nét buiten Haacht)

groetjes,
                        Simon

follow up:

Na uitvoerige testen bleek de frontfocus alleen bij die Sigma lens op te treden en verder niet meer bij lenzen van hetzelfde type. Voor alle veiligheid heb ik die dan toch maar ingeruild voor een Canon L lens, 24-70mm 2.8f (mits enige opleg natuurlijk ) zaaalig toestelletje, zaaalig lensje
                        Last edited by simon_theys; 14 november 2004, 21:15.

Comment

ik heb mijn 20D eens getest in deze opstelling zowel met een Canon 28/135 als een Sigma 100/300 F4
                          ziet er volgens mij niet slecht uit

Oorspronkelijk geplaatst door michel
                          hallo,

ik heb met aandacht de hele problematiek van back- and front- focus gelezen, en effe gegoogled.
                          Interessant is mss : http://www.d70klub.digital.pl/back/focus.pdf

Uitleg over, en de focus test chart zelf

groetjes ... michel ...
                          il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                          Sport & Event Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marnik
                            ik heb mijn 20D eens getest in deze opstelling zowel met een Canon 28/135 als een Sigma 100/300 F4
                            ziet er volgens mij niet slecht uit
                            Lichte backfocus bij de Sigma, maar zeker niet dramatisch. Ziet er idd goed uit.
                            Gijs
                            Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Working...
                            X